המאבק נגד המגדלים החדשים צובר תאוצה

כשניר קליינר, תושב הצפון הישן, שמע על התוכנית להקים מגדלי ענק במתחם אסותא שליד ביתו, הוא החליט לצאת למאבק. האם הוא יצליח?

מגדלי אקירוב. צילום: נמרוד סונדרס
מגדלי אקירוב. צילום: נמרוד סונדרס
15 ביולי 2008

כבר שלושה חודשים שניר קליינר (45), תושב רחוב קורודובה שבצפון הישן, מבלה את שעות הפנאי המועטות שלו בארגון פעילות מחאה. לתושבי האזור התברר לאחרונה כי במתחם בית החולים אסותא עומד לקום גורד שחקים חדש והם פתחו בפעילות מחאה נמרצת. תוך זמן קצר נתלו ברחובות שלטים והופצו עצומות, ומהחמ"ל בביתו של ניר מגייסים מסביב לשעון תמיכה במאבק.

מתחם אסותא נקנה לפני שנתיים על ידי שעיה בוימלגרין, איש עסקים חרדי מניו יורק, תמורת 52 מיליון דולר. מבנה בית החולים תוכנן על ידי האדריכל יוסף נויפלד, באמצע שנות השלושים, והוא אחת מהיצירות המרשימות ביותר של הסגנון הבינלאומי בתל אביב. הבניין אמנם מיועד לשימור במסגרת התוכנית החדשה, אבל לצידו מבקש היזם להקים מגדל בן ארבעים קומות. מה המשמעות של ארבעים קומות? שלוש פעמים מגדל בזל, או לחילופין פעם אחת המגדל העגול, הגבוה ביותר במרכז עזריאלי.

"אסותא הוא המאבק שיכריע את הכף", קובע בנחרצות קליינר. "אם הסכר הזה ייפרץ נראה פה מגדלים נבנים בכל פינה. לתקוע מגדל מנותק, שיוצר עומסי תנועה ומכביד על כל התשתיות זה פשוט לערב מין בשאינו מינו. וזה בלי לדבר על הצל שהמגדל הזה יטיל, שיגיע עד שדרות נורדאו. פרויקט צריך להיות מתוכנן לא רק לטובת מנהלי השיווק והיזם, אלא גם לטובת השכונה שהוא בא לגור בה".

תל אביב 2026 (איור: איל מגדלוביץ׳ ושירה מרציאנו)
תל אביב 2026 (איור: איל מגדלוביץ׳ ושירה מרציאנו)

אז מה מצב העניינים כרגע?
"התוכנית הועברה לדיון בוועדה המחוזית, ואנחנו הגשנו כמות חריגה בעוצמתה של התנגדויות. יש לנו יועצים סביבתיים ואדריכלים שכתבו חוות דעת מובהקות נגד הבניין, והתחושה שלנו היא שהעירייה מבינה שיש כאן בעיה".

בינתיים, בפינה אחרת של העיר, מאבק התושבים נגד שורת המגדלים שעתידים לקום לאורך רחוב אילת נוחל הצלחה. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הקפיאה השבוע את התוכנית ניבה, שם אמור לקום מגדל מגורים בגובה שלושים קומות. בפניה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הוצגו השבוע כל ההתנגדויות למתחם ניבה וגם הוצגה עמדת היזמים. "אנחנו דורשים תכנון כולל לאזור במקום תכנון נקודתי בשיטת הסלמי", אומר צ'רלי חוה מוועד הפעולה של תושבי נווה צדק. "האזור שלנו סובל מהיעדר שטחי ציבור ותשתיות, והמגדלים רק יגרמו להרעה במצב".