אדריכלים וארגונים סביבתיים נגד התכנית של העירייה לפינוי שדה דב

במטרה להשאיר את שדה דב במקומו, העירייה הציגה תוכנית מחודשת לבניית 18 אלף דירות בשטח מצומצם במקום. אדריכלים משוכנעים: נפסיד מכל הכיוונים

הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)
הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)
20 ביוני 2018

 

חיבוק דב: בשבוע שעבר יצאה עיריית תל אביב־יפו בהודעה דרמטית שלפיה מצאה את הפתרון שיביא להמשך פעילותו של שדה דב – לשמחתם של האילתים, חברות התעופה וחלק מתושבי השכונות הסמוכות, שמעדיפות את פעילות השדה על אתר הבנייה הגדול שאמור לקום במקום. העירייה טענה שהתוכנית תרצה גם אותם וגם את בעלי הקרקע בשטח העצום והאטרקטיבי על החוף, שמחכים כבר עשורים ליהנות מהפירות. אבל האם זו גם התוכנית הטובה ביותר עבור תושבי העיר כולם, אלה שאותם אמורים העירייה והעומד בראשה לייצג?

>> הסיפור העצוב של הדולפינים בדולפינריום 

לפי התוכנית של חולדאי, פעילות השדה תמשיך אך תצומצם משמעותית בשטח נוכח עזיבת הפעילות הצבאית. כמו כן ייבנו 18 אלף יחידות דיור – יותר מ־16 אלף בתוכנית המקורית של הממשלה (כך שבעלי הקרקע יהיו מרוצים) – אך ללא המרחבים הציבוריים הגדולים שהובטחו בתוכנית המקורית, למשל פארק גדול, וכן ללא דיור בר השגה שהובטח בתוכנית ההיא. כבר לאחר הצגת התוכנית, חמישה ארגונים סביבתיים – גרינפיס, החברה להגנת הטבע, השל, המועצה הישראלית לבנייה ירוקה והאיגוד הישראלי של אדריכלי הנוף – פרסמו מכתב התנגדות לתוכנית של חולדאי, שאותו שלחו לחברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)
הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)

לדברי דפנה גרינשטיין, אדריכלית נוף וחברת הנהלה באיגוד, התוכנית הפוכה לגמרי מהתוכנית של הממשלה – ולא לטובה. "התוכנית של חולדאי מחסלת את הפארק שהיה אמור לקום שם ואת החלק שחיבר את השכונה החדשה שתקום אל חוף הים". זאת בניגוד למדיניות שקידמה העירייה בשנים האחרונות, במסגרתה פינתה וקידמה פינוי תשתיות שהפריעו לרצף החופי בעיר, כמו רדינג והדולפינריום. "העירייה הורסת את התפיסה שהיא עצמה הובילה. התוכנית המקורית נותנת מענה גם לטבע וגם לתושבים. אנחנו בעד צמצום פגיעה בשטחים פתוחים חדשים לבניית דיור".

"לדעתי הסוסים כבר ברחו מהאורווה", אומר האדריכל הלל שוקן. "מאחר שכבר בנו את השכונות החדשות מצפון לירקון סמוך מאוד לשדה דב, אני מניח שזה תוכנן ונבנה בהנחה שבבוא היום הוא יפונה. אלה שכונות מנותקות והסיכוי היחיד להחזיר אותן לתל אביב הוא בעזרת תוכנית נכונה וזו יכולה להיווצר רק בתוכנית שתפנה את השדה לגמרי".

תוכנית אחרת שהוצגה באחרונה היא של סגניתו של חולדאי, מיטל להבי. לפי תוכנית זו, מתחם הנחיתה של השדה ימוקם מחדש על גבי סוג של גשר על המים, שירחיק לטענתה ולטענת המומחים שגיבשו את התוכנית את הרעש והריח של המטוסים. הרעיון הזה דווקא מוצא חן בעיני שוקן. "אפשר לחיות בלעדיו אבל אפשר לחיות גם איתו. יש לו יתרונות ללא ספק. זאת בעצם הקרקע הכמעט האחרונה של הדיור בתל אביב וצריך לזכור את מחירי הדיור כשאנחנו מדברים על השטח שבין מנדרין לצומת גלילות – אפשר לבנות שם עוד עיר אחת גדולה. מה שכן, אסור לבנות בצפיפות נמוכה כמו שעשו ברמת אביב. אם זה יקרה, זה כאילו לא עשו כלום".

שדה דב (צילום: שאטרסטוק)
שדה דב (צילום: שאטרסטוק)

אם שואלים את ישראל גודוביץ', אופוזיציונר ותיק של חולדאי, כלל אין צורך בשדה הזה. "המרחק בין שדה דב לבן גוריון הוא 25 ק"מ. לא צריך אותו. יש מספיק בעיות אחרות כאן בתל אביב, לא בזה חולדאי צריך להתעסק".

מהעירייה נמסר בתגובה: ״אנו מצרים שהארגונים הירוקים לא פנו ישירות לעירייה ולא נחשפו למאמצי התכנון בגיבוש התוכנית החלופית על ידי צוות מקצועי רב תחומי הכולל אדריכלות, תעופה, איכות סביבה, נוף, תנועה ותכנון עירוני. התכנון החדש משפר היבטים סביביים ביחס לפעילות השדה. בניגוד לנטען, הוא משמר את הטיילת והפארק החופי כפי שהן מתוכננות כיום. השדה הוא עמוד השדרה של התעופה הפנים־ארצית בישראל, ונתב״ג העמוס לא יכול לספק לו תחליף הולם, כך שהריסת שדה דב תפגע בקשר המרכז לפריפריה. התכנית החדשה מאפשרת את המשך פעילות השדה לצד פיתוח שכונה מבוססת על פיתוח בר קיימא. פינוי השדה אינו מונע דיור בר השגה, ואם יוחלט להשאיר את השדה יטופל גם נושא זה בתוכנית״.