כך תסעו עם הילדים לפסטיבלי מוזיקה – ותשרדו כדי לספר

פסטיבל יערות מנשה הוא הזדמנות מצוינת להוכיח לעצמכם שזה שאתם הורים לא אומר שהפסקתם לעשות כיף. מצאנו הורים אמיצים שחזרו עם חוויות חיוביות וטיפים מעולים

חינוך למצוינות (צילום: Rocio Mantero)
חינוך למצוינות (צילום: Rocio Mantero)
29 במאי 2018

התבגרתם, התחתנתם ועשיתם ילדים. זה לא מונע מכם להמשיך להעמיס על הגב בחודשי הקיץ תרמיל ושק שינה, רק שעכשיו מתווספים גם ילד או שניים. יערות מנשה שייפתח ביום חמישי (31.5) בפעם העשירית הוא דוגמה לפסטיבל שיודע ומבין את זה, ולא בכדי נצפים בו מדי שנה יותר ויותר ילדים עם טעם מובחן במוזיקה. מלבד גן שעשועים עם ארגז חול ופעילויות יצירה מתאימות מציע הפסטיבל – שהכניסה אליו עד גיל 12 היא חינם – גם מתחם ג'אגלינג, סדנת ליקוט ומופעי מוזיקה ותיאטרון מיוחדים לילדים.

אבל אם שואלים את ההורים וגם את הילדים, בכלל לא בטוח שזה העניין. "אנחנו לא באים לפסטיבלי מוזיקה כדי לשבת בג'ימבורי", אומרת דקלה דיין זילברשטיין, אמא לשלושה ילדים בגיל שנה וחצי עד שש וחצי, שממשיכה ללכת לפסטיבלי מוזיקה גם עם הילדים. "אנחנו מגיעים למתחם הילדים כשצריך הפסקה קטנה אחרי הצהריים או בדרך למתחם ההופעות בבוקר, מעבירים איזה חצי שעה בסבבה. אבל לא נסענו את כל הדרך עד לכאן בשביל זה, אלא בשביל ההופעות. ילדים הם קהל לא מתפשר. בפסטיבל האחרון שהיינו הייתה הופעה של להקה, לא נזכיר שמות. הילדים לא יכלו לשאת את זה, פשוט קמו וברחו. זה היה מעין רוק קשוח לפרצוף, מאוד מתכתי. בינינו, יכולתי להבין אותם. כשהם מתחברים למוזיקה, רואים את זה, והם מתחברים לדברים שהם כבר מכירים או לדברים דומים – כמו האלבום של ילדי בית העץ, 'פלא' של עלמה זהר, קרולינה, שי צברי".

לשרוד את הפסטיבל עם הילדים (צילום: Gayas music photos)
לשרוד את הפסטיבל עם הילדים (צילום: Gayas music photos)

עוד כתבות מעניינות:
פסטיבל יערות מנשה: ההופעות הכי שוות
ביקרנו במוזיאון הטבע החדש ונדהמנו
תפסיקו להתחבא בשירותים, הילדים מריחים את השקר

משה ואורלי גבאי מרמת השופט, הורים לשלושה בגיל 7־13, מסכימים שההופעות הן העניין המרכזי גם עבור הילדים. "היום מנסים לעשות כל מיני דברים מיוחדים לילדים, וזה סבבה, אבל לא באמת צריך את זה. הילדים יודעים ליהנות מהדברים של המבוגרים, מהאווירה, מהטבע – להסתובב סתם, להכיר אנשים, להעסיק את עצמם. יש המון משפחות, המון חברים. גלי, למשל, כשהייתה קטנה, הייתה מוצאת חברות חדשות בפסטיבל, ואנחנו איתן בקשר עד היום".

אבל לא הכל גן של שושנים, וכשנוסעים לפסטיבלים בחו"ל זה עשוי להפוך לקצת יותר מאתגר ולדרוש יצירתיות. עמיר ומיכל חובבי ציון נסעו לפסטיבל הרוק הבלגי ורכטר עם ילד בן שנה. "לכאורה לוגיסטית זה לא כזה מסובך – עוד מקום במטוס, במלון אפילו לא צריך עוד חדר", אומר עמיר. "רק צריך לבוא מצויד עם חיתולים, במבה, דברים כאלה. אשתי עדיין הניקה, אז בכלל היה נוח יותר. אבל מה שלא חשבנו עליו זה שתינוק שמתעורר באמצע הלילה ומעיר את כל המאהל סביבו, זה לא נעים. על זה צריך לחשוב.

אין סיבה שתשנו את אורח החיים שלכם (צילום: Gayas music photos)
אין סיבה שתשנו את אורח החיים שלכם (צילום: Gayas music photos)

"אולי הפסטיבל הזה לא היה מתאים ספציפית לילדים. ישנים שם על הקרקע, באוהלים על סלעים וקוצים. זה לא הכי נוח. הוא היה עייף, נהיה חולה באחד הימים, לא לקחנו בחשבון את הטיסות והנסיעות הארוכות ברכבות. לא אידיאלי לתינוק, אבל אני בהחלט מחכה שיגדל כדי לקחת אותו לפסטיבל וליהנות מהחוויה כמו שצריך", מסכם עמיר.

חוויות חו"ל מאתגרות יכולות לצוץ גם בגיל מבוגר יותר. מרינה רודיך נסעה עם בנה לפסטיבל פריקוונסי באוסטריה כשהיה בן 11, וזכתה בהיתקלות שיכולה לפרנס כמה סיפורים טובים. "עצרה אותנו משטרה, ביקשו מסמכים. הם היו חשדניים מאוד, חשבו שחטפתי אותו. הם שאלו מה פתאום אישה מסתובבת עם ילד ברכב שכור, בכבישים חשוכים ביערות אוסטריה, בדרך לפסטיבל מוזיקה אלקטרונית. לא הייתה הגבלת גיל אבל כשהגענו גילינו שהוא הילד היחיד בפסטיבל".

ובכל זאת, אומרת מרינה, "זה היה רוד טריפ מוצלח, שמענו מוזיקה ודיברנו. אני חושבת שזה מדהים לקשר בין הורה וילד". דיין זילברשטיין מסכימה: "כשאתה נהיה הורה, אתה צריך לקבל החלטה אם הדבר הזה, שנקרא הורות, הולך להשתלט לך על החיים, או שהילדים מצטרפים לאורח החיים שלך. צאו מהבית ואל תבטלו את עצמכם, תמשיכו להיות מי שהייתם, פשוט עם התאמות למצב החדש".

גם ילדים נהנים בפסטיבלי מוזיקה (צילום: עדי עופר)
גם ילדים נהנים בפסטיבלי מוזיקה (צילום: עדי עופר)

4 טיפים לפסטיבל מוצלח

תיאום ציפיות

לא כולם יראו את כל ההופעות שהם הכי רוצים, וזה בסדר. צריך לתאם לו"ז ומסלול שיתאים לכולם. גם בהופעות עצמן כדאי למצוא מקום שבו כולם רואים, שומעים ומרגישים טוב.

שמיכה בתיק

תיאום ציפיות מהסוג המילולי. תמיד תסתובבו עם שמיכה או מחצלת בתיק שתוכלו לפרוס בכל מקום – ליד האוכל, בצד הבמה, מאחורה. ילדים מתעייפים מהר ואתם רוצים שיהיה אפשר לשבת ולנוח בלי יותר מדי להסתבך.

אל תשכחו אטמי אוזניים (צילום: גיא פריבס)
אל תשכחו אטמי אוזניים (צילום: גיא פריבס)

אוזניות ואטמים

המבוגרים האחראים יודעים שלהופעות חובה להגיע עם משהו שמגן על האוזניים, אז עם ילדים על אחת כמה וכמה. מה שכן, צריך למצוא משהו נוח, כי האוזניות הגדולות שמצטלמות יפה לאינסטגרם הן לאו דווקא תמיד הפתרון המוצלח ביותר.

נשנושים ומים

כמו עם השמיכה בתיק, הפק"ל צריך לכלול תמיד בקבוקי מים מלאים ופירות או חטיפים. כשהמאנץ' של הילדים מגיע אתם לא רוצים לחזור את כל הדרך בשמש עד לאוהל.