אחרי "חזרות": עתיד התיאטרון נראה צעיר מתמיד

ארבעת התיאטראות הגדולים בעיר חוברים לעירייה בפרויקט מענקים מיוחד למחזאים צעירים. בין הזוכים המאושרים: שיר ראובן, גיתית פישר, ג'ייסון דנינו הולט, אריאל ברונז, נטע וינר ואיתי סגל

הכל מוכן לעתיד של התיאטרון. האולם הגדול של תיאטרון בית ליסין (צילום: גיא יחיאלי)
הכל מוכן לעתיד של התיאטרון. האולם הגדול של תיאטרון בית ליסין (צילום: גיא יחיאלי)

הפופולריות האדירה של "חזרות" הרימה לתיאטרון, והתיאטרון בתגובה מרים למחזאים צעירים שכותבים וחיים בתל אביב. עיריית תל-אביב- יפו מציגה הבוקר את יוזמת "עתיד התיאטרון", במסגרתה יופעלו במהלך 2021 ארבע חממות פיתוח למחזאות צעירה וחדשה, בארבעת התיאטראות הרפרטואריים של העיר (הבימה, בית ליסין, הקאמרי וגשר).

היוזמה תוליד 16 פרויקטים בימתיים שיכתבו בידי מחזאיות ומחזאים צעירים – תושבי העיר ובני פחות מארבעים – עבור התיאטראות המשתתפים. הכותבות והכותבים עליהם הפרויקט פורס חסות יקבלו תשלום עבור כתיבת המחזות ועבודת הדרמטורגיה, כאשר כל תיאטרון מתחייב להעלות על במותיו לפחות פרויקט אחד מכל חממה בשנת 2022 (ולפחות לשלושים הצגות).

מחזאית צעירה כמו שמחזאית צעירה צריכה להיות. גיתית פישר (צילום: איליה מלניקוב)
מחזאית צעירה כמו שמחזאית צעירה צריכה להיות. גיתית פישר (צילום: איליה מלניקוב)

הפרויקט יתוקצב בכ-640 אלף שקלים, מחציתו מכספי עירייה ומחציתו מכספי התיאטראות, כאשר כל מחזאי יקבל 30 אלף שקל וכל דרמטורג מלווה יקבל עשרת אלפים שקלים. מטרת התיאטראות היא לטפח לראשונה באופן מוצהר דור חדש של כותבים וכותבות לבמה הישראלית, מתוך שאיפה כי התוצרת גם קהל הצעיר. הפרויקטים שאושרו עוסקים בנושאים הנפיצים המעסיקים את התל אביבי הצעיר, ביניהם מצוקת הקיום הכלכלי בעיר, מרוץ הקריירה, השסע העדתי, חיבוטי זהות מינית וחיים בצל תחושת ההתפרקות המלווה את החברה הישראלית.

המחזאים שישתתפו במיזם הם אורי אוריין/ איתי סגלאושרת אינגדשט/ ליאור סורוקה (הבימה); ג'ייסון דנינו הולט/ מאיה ביתן/ גיתית פישר ושיר ראובן/ רוני ברודצקי (הקאמרי); נטע וינר/ עליזה חנוביץ'/ אריאל ברונז/ אילאיל סמל (גשר); טל מילר ודניאל אדלסון/ שירה קוריאל/ אמיר זלוטר/ אור סיני (בית ליסין).

גיורא יהלום, מנהל אגף התרבות והאמנויות של עיריית תל אביב- יפו, הסביר את החזון יפה: "בשנות ה-70 וה-80 פרץ לבמה הישראלית דור חדש של מחזאים. עבודותיהם של חנוך לוין, הלל מיטלפונקט, עדנה מזי"א, יהושוע סובול ומרים קיני שימשו הד לקהל בן גילם וביססו דור חדש של צופים ישראליים שהתאהבו בתיאטרון לנצח. 'עתיד התיאטרון' שואף ליילד כעת את הדור הבא של מחזאי ישראל. רשימת המחזות שבפיתוח מגוונת מאין כמוה ומעוררת תקווה שאנו מסייעים לקידומו של תור זהב חדש שיוסיף ויעשיר את רוחה של העיר".