תלחצו סייב: המדריך המלא למרקטפלייס של פייסבוק

יפות שלנו, איפה היינו מוצאות אתכן אם לא במרקט? (צילום: טלי אסא)
יפות שלנו, איפה היינו מוצאות אתכן אם לא במרקט? (צילום: טלי אסא)

רהיטים, מכשירי חשמל ומציאות וינטג' נדירות - במרקטפלייס של פייסבוק יש הכל. אבל כיצד מנווטים בו בחוכמה ונמנעים מתכסיסים?

10 באוגוסט 2020

כדור הארץ מתחמם, הקורונה בשיאה ואין לנו שקל על התחת – אלה לפחות שלוש סיבות מצוינות לרכוש מוצרי יד שנייה, וכמו בכל תחום אחר בחיינו, גם בענף הקמעונאות פייסבוק עושה לנו את החיים קלים יותר. מדובר בלא פחות מגן עדן עבור חובבות שווקי הפשפשים שעיקר ריגושן נובע מהנבירה האינסופית עד למציאת הפריט הנחשק, אך יחד עם היתרונות הנפלאים של הפיצ'ר הזה, יתכן שההדיוטה שרק מתחילה את דרכה במרקטפלייס לא לגמרי תצליח לנווט בו אלא אם כן תיערך מראש נכונה. על מנת לחסוך לכן כסף ועוגמת נפש מיותרת, הנה מדריך מפורט למתחילים (ולמתקדמות שמעוניינות בקצת חיזוק). זהירות: סכנת התמכרות לפניכם.

טיפים לרכישה

השתמשו במנוע החיפוש בחוכמה
זה אולי נשמע בייסיק, אבל רבים לא יודעים שעל מנת למצוא את הפריט הנחשק עליכם לחפש אותו באופן ברור, ולפעמים אפילו במספר חיפושים נפרדים משום שפייסבוק הוא עדיין לא גוגל ולכן אינו מאחד את כל מונחי החיפוש לאחד. אם אתם תרים אחר כיסא, למשל, כדאי לכתוב במנוע החיפוש "כיסא" אבל גם "כסא" עבור חובבי הכתיב החסר. בנוסף, פייסבוק מאפשרת לפלטר את החיפוש על פי קריטריונים שונים (מיקום, מחיר וקבוצות רלוונטיות) כך שתוכלו למקד אותו בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

האייקון שמרטיט את ליבנו בכל פעם מחדש.
האייקון שמרטיט את ליבנו בכל פעם מחדש.

שימו לב לתמונות ולמחיר
רובינו רחוקים מלהיות רוברט מייפלת'ורפ אפילו בעידן האייפון X, ולכן בהחלט ניתן להבחין בין צילום חובבני ואותנטי לבין תמונה שנלקחה מאתר מכר או ממאגר תמונות סטוק. אם נתקלתם בתמונה גנרית להחשיד של פריט, יתכן שמדובר בעסק אשר מתחזה לאדם פרטי על מנת למשוך לקוחות חדשים. טקטיקה נוספת של עסקים כאלה (וגם של מוכרים מנוסים ויקרנים) היא לנקוב בסכום משונה כמו 1 ש"ח בקטגוריית המחיר, על מנת לגרום לכם לשאול כמה הוא עולה בפרטי – וכך להגדיל את האינגייג'מנט של המודעה ואת החשיפה לקהלים נוספים. אל תיפלו בפח.

נסו להוריד את המחיר באלגנטיות
בשוק כמו בשוק, גם אם הוא וירטואלי, תמיד קיימת האופציה לנסות לרכוש את המוצר במחיר נמוך יותר מזה הנקוב. את הבקשה להורדה במחיר כדאי לבצע באופן נעים ומכבד ולהדגיש את רצינותכם לגבי הרכישה: אם אתם מעוניינים בפריט כלשהו ויכולים לאסוף אותו ממש עוד שעה – יתכן שהמוכר או המוכרת יסכימו להתגמש במחיר לאור הנסיבות המקלות. בכל מקרה, זכרו שלגיטימי לבקש הנחה אבל גם לגיטימי מצד המוכר לסרב, וחבל שהעסקה תיפול על ענייני אגו (או כמו שהקואוצ'רית שלכם נוהגת להגיד: להיעלב זו בחירה).

הקפידו על אינטראקציה זריזה ותכליתית
נתקלתם בפריט מלהיב? רגע לפני שאתם פונים למוכר או למוכרת, שאלו את עצמכם אם אתם באמת רוצים וזקוקים לו על מנת לחסוך לעצמכם ולצד השני זמן ואנרגיה. בהנחה שכן, מומלץ לפנות למוכר באופן מיידי וענייני ("היי, מעוניינת, מתי אפשר לאסוף?") מבלי להישאב להתכתבויות סרק של שעות. לגיטימי לשאול שאלות חשובות כמו האם המנורה מחווטת לחשמל, פחות לגיטימי להתייעץ האם היא מתאימה לחדר השינה שזה עתה צבעת בו חצי קיר בצבע מוקה. 

שלמו רק במעמד האיסוף
אלא אם כן מדובר במציאה נדירה ומבוקשת במיוחד – את הכסף על הפריט יש להעביר אך ורק במעמד האיסוף. רוב המוכרים והמוכרות במרקט מחבבים את אופציית התשלום בביט, אבל גם כסף מזומן (בסכום המדויק) תמיד בא בטוב.  

באיקאה היא תעלה לכם יותר. שידה לבנה מהמרקטפלייס
באיקאה היא תעלה לכם יותר. שידה לבנה מהמרקטפלייס

טיפים למכירה

בחרו כותרת מושכת ופרטו כמה שיותר
על כותרת הפריט שלכם להיות מסקרנת ומושכת, אך גם ברורה ושקופה ככל האפשר. ניתן להשתמש בשפה שיווקית עדינה והמהדרין אף מוסיפות אימוג'י בולט אשר תופס את העין ומקפיץ את המודעה מבין כל היתר. הקפידו לפרט אינפורמציה חשובה גם בסקשן ה-description וציינו בו תשובות לשאלות שבוודאי מדירות שינה מעיניהם של הפונים הפוטנציאליים: מהן המידות, כמה זמן המוצר היה בשימוש, היכן נרכש וגם להיכן הוא מתאים ("השתמשנו בה כשידת כניסה, יכולה להתאים גם כארון נעליים"). 

הסתירו מה שצריך ממי שצריך
קיבלתן סט צלחות מכוער להפליא מהדודה שחברה שלכן בפייסבוק? אתן בהחלט יכולות למכור אותו מבלי שהיא תדע על כך דבר. במרקטפלייס קיימת אופציה להחביא את פרסום הפריט מהחברים שלכן בפייסבוק וכך הוא ייחשף רק בפני זרים אשר משוטטים בפיצ'ר ומחפשים מציאות (רגע לפני פרסום הפוסט פשוט סמנו את בוקסת ההייד ותהיו בטוחות).

כל פריט ענתיקה מהרחוב הופך פה למציאת וינטג' חלומית. שידת טואלט במרקט
כל פריט ענתיקה מהרחוב הופך פה למציאת וינטג' חלומית. שידת טואלט במרקט

הוסיפו תמונה עם המחיר המקורי
הדרך המהירה ביותר להעלות את רמת הביקוש לפריט שלכם היא לצרף צילום מסך מהאתר שבו הוא נרכש במחיר המקורי. אל תשכחו לצרף גם תמונות אותנטיות מהבית כדי להדגים את מצבו העכשווי. 

תמחרו נמוך ובשקיפות
ככלל, פריט יד שנייה צריך להיות זול בלפחות 50% מהמחיר המקורי, אלא אם כן הוא באריזה ומעולם לא נפתח. אין טעם למכור פריטים קטנים וזולים שאנשים יכולים לרכוש בלי בעיה בחנות. מסגרת לתמונה ב-20 שקלים? למי אכפת. סט של 10 מסגרות ב-50 שקלים? יעוף תוך דקה. כמו כן, מומלץ לתמחר נמוך פריט ישן שאתם מתים להעיף וחבל לכם להניח ברחוב, רק כדי שתוכלו להיפטר ממנו מהר. אם אתן שומרות למישהי פריט מסוים, סמנו אותו ב-Pending וכך לא תקבלו שלל פניות שאינן רלוונטיות.

חשפו את המודעה באופן מקסימלי 
לפני שאתן מפרסמות שלל פריטים שונים אחד אחרי השני, מומלץ להצטרף לקבוצות שונות בפייס אשר עוסקות במכירות יד שנייה ואז כשיעלו המודעות שלכן במרקט – הן יתפרסמו גם בהן באופן אוטומטי. בנוסף, רבות מהקבוצות בפייס מאשרות פרסום ללא אישור אדמין ביום מסוים – מומלץ לפרסם את המודעה שלכן גם שם על מנת להגיע לקהל הרחב והרלוונטי ביותר. ולבסוף: בדומה לאתרי יד שנייה שונים ברשת, גם במרקט קיימת האופציה לחדש את המודעה במקרה שהפריט לא נמכר, אבל אם קראתן את המדריך הזה – יתכן שלא תזדקקו לאופציה הזאת.