שבוע האופנה של תל אביב 2014: סיכום יום התצוגות השני

המעצבת לי גרבנאו פינקה בלבן, טובל'ה גייסה את שרון אייל, רזיאלה חטאה בהרגלים מהעבר ושי שלום לא קיפח את הגברים. היום השני של שבוע האופנה התל אביבי היה גדוש ומרגש

דורין פרנקפורט

מזרח תיכון חדש. דורין פרנקפורט בשבוע האופנה של גינדי (צילום: אבי ולדמן)
מזרח תיכון חדש. דורין פרנקפורט בשבוע האופנה של גינדי (צילום: אבי ולדמן)

כשברקע וידיאו ארט אבסטרקטי וצלילי השיר "כאוס" של פינק פלויד, דורין הציגה קולקציה נינוחה ונטולת מניירות, כיאה למעצבת בוגרת שיוצרת כבר 30 שנה בשוק המקומי ובטוחה בקו המאוד ברור שלה. קבוצה ראשונה פתחה את התצוגה בשמלות בגוני תכלת, ובהמשך הופיעה קולקציה חמה שמשלבת צבעי אדמה, הדפסי עלים ומלנז' בשחור ובצבע טבעי כמו גם הצצה לקולקציית חורף שמשלבת משחקי פרווה בשחור. בלטו לעין שמלות שמש מבד קרושה בצהוב ובאדום ושמלה לבנה אחת שעוטרה בטול שקוף, שעמה חתמה יאנה גור את התצוגה.

סאמפל

צילום: אבי ולדמן
צילום: אבי ולדמן

בליווי סרטון אנימציה בשחור־לבן שבו צוירו הדגמים שהופיעו על המסלול, הוכיחו האחיות זיני שהן חושבות גם על הפרטים הקטנטנים ביותר – מבחירות הסטיילינג המדויקות (למשל המגפונים של רותם גור למותג VAS  והתכשיטים בעיצובה של גל ורדי ל־GALISFLY) ועד לפריטי הקולקציה עצמה שנחלקו לכמה קבוצות. קבוצת המחויטים מעור בגוני בורדו־חציל ושחור חברו לסוודרים מאסיביים באותו גוון, קבוצה בגוון קאמל שילבה סוגי בדים שונים וקבוצות בהירות בדפוס גיאומטרי.

קום איל פו

צילום: אבי ולדמן
צילום: אבי ולדמן

לקראת סוף היום השני של התצוגות זכה הקהל (התשוש משהו) לחזות באג'נדה של קום איל פו, מותג הנאמן לערכיו ללא פשרות ובלי להתנצל, כפי שהנשים שמאחוריו מאחלות ללקוחותיהן בפרט ולנשים בכלל. קולקציית הקיץ נוצרה בהשראת הרגשות האנושיים שעל פי רוב מתויגים כנשיים ובכך מנושלים מכוחם: חמלה, אכפתיות, דאגה ואהבה. על בסיס תפיסה זו יצרו המעצבות שרון דאובה וקרין לייקוביץ' קולקציה שמשלבת בפריטיה את אלמנט הסינר כמטפורה לתפקידי שירות נשיים שנתפסים כמובנים מאליהם (כפי שהדגימו היטב שמלות, מכנסי מעטפת, חולצות וז'קטים בעלי קווים ישרים), ואת אייקון הלב שמבקש להחזיר לאותן תכונות את ההערכה הראויה.

כך נוצרו פריטים רכים יותר שנתנו קונטרה לקבוצה הנוקשה הראשונה, כמו בחולצה מכופתרת קלאסית שכפתוריה נקטעים על ידי הלב שמוטבע במרכזה. האג'נדה זכתה לחידוד באמצעות הדוגמניות הייעודיות שאותן ליהק המותג לתצוגה – נשים אמיתיות שזהרו לעומת יתר הדוגמניות המטושטשות מעייפות, וששערן המאפיר אפשר להן לשאת בגאון את העיצובים הנפלאים.

לי גרבנאו

מה נסגר עם האקססורי? גרבנאו בשבוע האופנה (צילום: אבי ולדמן)
מה נסגר עם האקססורי? גרבנאו בשבוע האופנה (צילום: אבי ולדמן)

בוקר היום השני לשבוע האופנה נפתח באוירה רומנטית וצחורה עם הצגת הקולקציה של המעצבת לי גרבנאו, שבחרה להעז ולהציג אך ורק שמלות לבנות. ההשראה היתה תלויה על הקיר – בלרינות בבגד גוף, חצאית טוטו ושיער אסוף רוכנות כלפי מטה בגב מתוח. האימג' הזה כמתבקש גם פתח את התצוגה. שמלת טול ומתחתיה אבנים מנצנצות, חולצה מכופתרת בשיפון ומעליה שכמיה היוצרת עומק דרך משחק של שקיפויות. דוגמניות בשיער אסוף לצמה מגולגלת ובנעלי בלרינה מנצנצות ריחפו על המסלול בזו אחר זו לבושות בשמלות ערב בהשראה תקופתית עם השפעות ויקטוריאניות, כשכל אחת מקבלת טיפולי ייחודי דרך שינויים במיקום טלאי תחרה, שיבוץ ריקמות, תוספות של פריטים משלימים בגוון זהוב ושימוש מושכל בשכמיות. בין הסילואטים הרכים בלטו  ברעננותם גם כמה דגמים בקווים ישרים כמו אוברול עם כתפיות גב מוצלבות וחליפת מכנסים מוזהבת.

ברור שההחלטה של גרבנאו להציג קולקציה מונוטונית שתחשוף את מנעד העומקים של לבן על לבן היתה מכוונת ולמרות זאת, בסיום התצוגה אי אפשר היה שלא לחשוד שמדובר בקולקציה שמיועדת לכלות בלבד.

שי שלום

צילום: אבי ולדמן
צילום: אבי ולדמן

משב רוח צבעוני הביא איתו שי שלום לשבוע האופנה, כשבהדרגה משובחת הציג קולקציה שנעה בין הגוונים השונים תוך מתן כבוד מיוחד לכל אחד מהם ובלי אפילו געגוע קטן לצבע ההוא שכולם חושבים שאי אפשר בלעדיו. בנוסף, שלום היה הראשון להעלות את מפלס הטסטוסטרון בכך שהציג גם קולקציה לגברים שהשתלבה באופן הרמוני עם זאת של הנשים. בגד גוף סרוג ומעליו מעיל מקסי שחלקו הפנימי עשיר בדפוס מופשט פתחו את התצוגה. המעיל המשיך לככב גם בהמשך בגרסאות שונות ובטקסטורות פנימיות מרהיבות והופיע גם כשקצה השרוול שלו משובץ באבני סברובסקי. אלמנט נוסף של הצצה דרך הבגד הופיע גם בדמות שמלה וחצאית פליסה שחושפות תוך כדי הליכה דרך הפתחים צבעוניות כהה ואחרת ומוסיפות קריצה של עומק מבעד למעטה הנקי.

בגזרת הגברים בלטו במיוחד חליפת מכנסים בגוון אחיד של סגול מעושן או אדום עז כשמעליה מעיל שנותן להופעה אפיל אירופאי, בניגוד ללוקים הירוקים שהזכירו מאוד את מדי צה"ל.

טובל'ה

הציפיות מהתצוגה של טובלה היו בשמיים, החל מהסקרנות לגבי טבעה של הקולקציה דרך השואו של האישה שיודעת ליצור אווירה עליזה חסרת רסן. עוד בטרם החלה התצוגה ולפני שהתיישבו כל האורחים נצפתה דמות תמהונית לבושה שחור רוקדת על המסלול, אבל זו לא היתה טובהלה, שזנחה את תפקיד האישה המשוגעת והעבירה אותו לידי הכוריאוגרפית והרקדנית שרון אייל, שפצחה במופע מחול מודרני מנותק מהקשר אופנתי.

כנראה ששם נשאר השגעון והבגדים דיברו בעד עצמם: את התצוגה פתחה נועם פרוסט בשמלת שרוול ארוך בצבעוניות של אדום ולבן וטקסטורה שכאילו נלקחה מהכאפיה הקלאסית. גם השפעות מהגלביה המקומית ניכרו בחלק מהדגמים. בצד שמלות עם קו מותן גבוה הקרובות לגוף בחלק העליון שמתרחבות כלפי מטה נראו גם אוברלים קצרצרים וחצופים בעלי מחשוף גב עמוק מקושטים בחרוזים צבעוניים המלווים את המפתח. שילובי הפרינטים המקוריים הצליחו לרגש ולגעת לעומת שמלות בצבעוניות אחידה שנראו דהויות אפילו על רקע הקולקציה הלבנה.

רזיאלה

צילום: אבי ולדמן
צילום: אבי ולדמן

מעצבת נוספת שבחרה להציג את קולקציית חורף 2014 היא רזיאלה, שפתחה את התצוגה בקבוצה של חמישה דגמים שונים שעלו במקביל על המסלול: חליפות מעושנות בקופרו משי, כל אחת בגזרה שונה ובצבע אחיד שיחד שידרו עוצמה נשית. לז'קטים המוכרים והקוקטיים התווספו מחוכים מעור אותם ליוו חצאיות מקסי עשירות בד ומכנסי צמר משובצים. קבוצה מוצלחת במיוחד היא הקבוצה השחורה בדוגמת שמלת פעמון מקטיפה עם מפתח עמוק בגב ומפתח סירה קלאסי מלפנים, כמוה גם הלוקים הקודרים שמשלבים משחקי טקטסורות ויוצרים מראה רוקנ'רול לא צפוי.

לעיתים נדמה היה שרזיאלה חוטאת בהרגלים מן העבר שמהם עדיף לה להפטר, כמו חולצות משי שיפון צבעוניות בגזרות מיושנות, גופיות דרפה ושימוש לא נכון בסטיילינג. ולמרות זאת, רזיאלה מציגה דמות נשית עצמתית שגאה להפגין את הנשיות שלה בצורה אלגנטית.