משהו פה פישי: שלושה מקומות חדשים לטרוף בהם דגים

דגים עם נוף לים. מנרה (צילום אסף קרלה)
דגים עם נוף לים. מנרה (צילום אסף קרלה)

מזג אוויר קשוח עובר עלינו, מהסוג בו אפשר לפנטז בערך על שני דברים קשורים תמטית: לטבול בים ולאכול דגים. לגבי הים אין לנו מה לחדש לכם, פשוט לכו מערבה ותגיעו. לגבי הדגים, טוב ששאלתם, כי בדיוק נפתחו בעיר שלושה מקומות חדשים

18 ביולי 2022

אתם כבר מכירים את הנוהל: חם. חם נורא. האינסטינקט מושך לים, להכנס למים, אבל אתם בכלל רעבים. האינסטינקט עוצר רגע, מגרד בפדחת ומגיע אתכם לפשרה: בסדר, אז בוא נלך לאכול דגים. תקשיבו לאינסטינקט, הוא צודק. זה בדיוק מה שאתם צריכים במזג אוויר כזה: לאכול משהו שנשלף לא מזמן מהים, קצת לימון, אולי קצת מיונז, ירקות, לחם. נא, כבוש, מטוגן, זה לא קריטי כרגע. למרבה המזל, לכל מי שממש רוצה לאכול דג – והיום – ועכשיו, תל אביב התחדשה בדיוק בשלושה אופציות חדשות: שתי מסעדות שף (כשרות!) וגם, חשוב לא פחות, סניף במרכז העיר (בשרונה מרקט, ליתר דיוק) של שרי הרינג.

1. מנרה במלון שרתון

לפני מספר ימים התפרסם בדף הפייסבוק "אוכלים את הראש" של "הארץ" פוסט על כך שמסעדת מריפוסה בקיסריה הופכת להיות כשרה. בין שלל התגובות בעד ונגד, בסגנון המתלהם המקובל ברשת החברתית, בלטה תגובתו של מאיר אלאלוף, אחד משלושת השפים המובילים את המסעדה (יחד עם חביב משה ויומי לוי): "לא חזרנו בתשובה. אין בעיית כוח אדם. אנחנו רוצים לנוח בשבת לאחר כל כך הרבה שנים במקצוע". שף נמרוד הדס, שבימים אלה פותח את מסעדת מנרה הכשרה במלון שרתון, מזדהה עם האמור. "מאז שאני זוכר את עצמי עבדתי בסופי שבוע. לא היו לי חיים ושילמתי על כך מחיר כבד", הוא מספר. "לפני שנה וארבעה חודשים נולד לי ילד והחלטתי שאני רוצה לעשות שינוי, להיות בשישי בערב ובשבת בבית עם המשפחה שלי. החלטתי לוותר על חומרי גלם מיוחדים, שהם אהבות גדולות שלי וכיום אסור לי לעבוד איתם בגלל הכשרות, והכל בשביל המשפחה. עצוב לי שכשרות היא הפיתרון היחיד במסעדנות, אך אני רוצה לנסות ולחיות חיים נורמליים".

מטבח תיכון חדש וכשר. מנרה (צילום: אסף קרלה)
מטבח תיכון חדש וכשר. מנרה (צילום: אסף קרלה)

הקשיים האלו הם סיפור מעניין, בטח לכל מי שמתעניין בקולינריה ישראלית מעבר למה שקורה נטו אצלו בצלחת. אבל שלא תחשבו לרגע שמנרה היא אילוץ או פשרה, למרות הנסיבות. הים התיכון המנצנץ מהוויטרינה (מומלץ לתזמן את הארוחה לשעת השקיעה) משמש השראה למטבח מזרח-ים תיכוני עדכני (New Med' Cuisine) ולשליטה בטכניקות כבישה והמלחת דגים. על כן אסור לפספס את הלקרדה הנהדרת, צלחת שרקוטרי מהים ומוחאמה – טונה כבושה ומומלחת מתוצרת בית עם איולי חזרת, פצצת אוממי שטעמה נותר על הלשון עד לקינוח. התפריט נחלק לשלוש חטיבות: Island – סרדינים טריים בכבישה עדינה על ברוסקטה, דג ים כבוש בתבלינים ארומטיים, פרח קישוא בטמפורה ועוד (132-28 ש"ח); Land – רביולי בשר חצילים ובושה, אספרגוס צלוי בג'וספר, סלט עשבים ירוקים ועוד מנות ששמות את הירק במרכז הצלחת (78-56 ש"ח); ו־Sea – קטגוריה הנחלקת למנות ראשונות (סשימי דג ים וגספצ'ו, לחם שטוח מהטאבון עם קרעי דג); ועיקריות כגון בר ים בחמאת פסטיס ושיפוד לוקוס בג'וספר (78-184 ש"ח).

מנרה, מלון שרתון תל אביב, ראשון-חמישי, 18:00-24:00, 03-6702220

2. שרי הרינג בשרונה מרקט

את שרי אנסקי עצמה כמעט אין צורך להציג: בשלנית, עיתונאית אוכל, מחברת ספרי בישול רבי מכר ("חמין", "המטבח של שרי אנסקי" ועוד), וכמובן גם אמה של אושיית התקשורת מיכל אנסקי. כעת, שרי הרינג, הדוכן הותיק ביותר בשוק הנמל ואולי המזוהה עמו ביותר פותח סניף חדש – ממש היום, למעשה – גם בשרונה מרקט (תוך כדי שהוא מתרחב לאט אבל בטוח לאימפריה בינלאומית קטנה, עם סניפים בניו יורק ובקרוב גם בלונדון. ובירושלים).

מון שרי. כריך הרינג בשרי הרינג (צילום: יולי גורדינסקי)
מון שרי. כריך הרינג בשרי הרינג (צילום: יולי גורדינסקי)

בדוכן החדש בשרונה מרקט יוגשו חמישה כריכי דגים מלוחים וכבושים: כריך ההרינג ההולנדי המיתולוגי – עם חמאה, שמנת חמוצה, בצל לבן, בצל ירוק וצ‘ילי חריף; כריך טונה מעושנת, מיונז, לימון סחוט, בצל וצ‘ילי; כריך סלמון מעושן; כריך סלט טונה חריפה לפי המתכון הסודי של אנסקי; וכריך ספיישל משתנה אחת לחודש – אנשובי, שפרוטים, סרדינים, סנדוויץ' טוניסאי ועוד (כולם ב-49 ש"ח). בסניף זה גם יוגשו לראשונה שלושה מיני־כריכים בלחמניות רכות, למי שרוצה להרכיב לעצמו תפריט טעימות. אפשר גם לאכול שלושה כריכים שלמים אם אתם בעניין. אנחנו לא נשפוט אתכם.
שרי הרינג, קלמן מגן 3, תל אביב, החל מיום שני (18.7)

3. הולה הולה בשוק הכרמל

נחשו מה, גם הולה הולה היא מסעדת שף כשרה. נכון, יש משהו בצירוף "חלבית-דגים" שמעורר אסוציאציות ניינטיזיות מעט, אבל באמת שאלו רק הדיעות הקדומות שלכם. ברגע שמסתכלים על התפריט עצמו הן מתפוגגות ברגע: באגף המנות הראשונות תמצאו, לדוגמה, טרטר מוסר ים, גבינה לבנה, סומק, נענע, עירית, צ׳ילי אדום ושמן ירוק (55 ש"ח), אסאדו של בטטה על קרם פרש, גרידת לימון, רוטב פונדו צרפתי ואגוזים (49 ש"ח) וברוסקטת הולה הולה – טונה אדומה, סלסת עגבניות ואיולי שום (68 ש"ח). האחראי כאן הוא השף שקד פחימה, שמספר על המקום כי "לאוכל כשר יש ביקוש גדול באזור השוק, במיוחד לאור העובדה שאוכל הרחוב כאן אינו כשר. לכן חשוב לי לפתח מנות כשרות ברמה קולינרית גבוהה, תוך שמירה על קלילות שמתכתבת עם אופי השוק. היום אנחנו בגדר חלוצים בתחום באזור".

אסאדו בטטה? פוגעני לארגנטינאים, אבל נראה טעים. הולה הולה (צילום דור כחלון)
אסאדו בטטה? פוגעני לארגנטינאים, אבל נראה טעים. הולה הולה (צילום דור כחלון)

המסעדה ממוקמת בחלל ששופץ מן היסוד. אלמנטים מעץ וגופי תאורה מסוגננים מתכתבים עם a, היבה ומסעדות שף עדכניות, ובולטים על רקע תפאורת הרחוב – הרבה אלמנטים של עץ, קירות מעוטרים וגופי תאורה מעוצבים. רגע, ולפני שנשכח, זה מה שקורה בעיקריות: טורטליני גבינות ברוטב שמנת כמהין, חמאה צהובה ופרמזן (70 ש"ח), ריזוטו מחמישה סוגי פטריות (כן, כולל כמהין) ופרמזן (66 ש"ח), מוסר ים על פירה כמהין, ברוקולי ושמן ירוק (142 ש"ח), פילה סלמון עם ירקות ירוקים ועירית (115 ש"ח) ועוד. תפריט המשקאות כולל קוקטיילים מקוריים עם שמות מקוריים לא פחות: כך, "אבא שמעון" הוא רום קפטן מורגן ספייס, אננס וסירופ אלדרפלאוור (55 ש"ח) ו"איילת חן" היא גרסה מקומית לג'ין טוניק עם טנקרי, פסיפלורה, מלפפון ונענע (59 ש"ח). אתם רואים? סתם אתם קשים.
יחיא קאפח 3, תל אביב, 050-9322445, ראשון-חמישי 12:00 עד אחרון הלקוחות, שישי 12:00-16:00