אחת הסדרות הטובות בנטפליקס עברה לכם מתחת לרדאר

"גמל שלמה" ("La Mante") לא חפה מהבעיות שמזמן ז'אנר מותחני הפשע, אבל היא מצליחה לשמור על מסתורין מורט עצבים לאורך כל העונה ומחביאה הפתעה בפתרון התעלומה

"גמל שלמה"
"גמל שלמה"
20 בפברואר 2018

למותחני פשע יש נוכחות כבירה בערימה הענקית של הסדרות המוחמצות. הסיבה קשורה לכמות, לרפטטיביות ולעיצוב שבדרך כלל לא זז מילימטר מחוקי הז'אנר (שני בלשים חמורי סבר מנסים לצוד רוצח סדרתי באזורים גיאוגרפיים בהם הטמפרטורה צונחת מתחת לאפס). בעידן של רכישות מקור (נוסף לאדפטציות ולהפקות מחדש), לסדרות הללו – שלרוב זוכות לציונים בינוניים ב-IMDb – יש נטייה ליפול בין הכיסאות או להיעלם במאגרים האינסופיים של חברות סטרימינג והפקה כמו נטפליקס, שהטכנולוגיה האלגוריתמית שלהן לרוב מתאמצת למצוא עבורנו תכנים גנריים פחות ופרסונליים יותר.

"גמל שלמה" ("La Mante") היא דוגמה לסדרה מוחמצת שבתקופות טלוויזיוניות רגועות יותר הייתה זוכה לספוט-לייט משמעותי בהרבה. כיאה לז'אנר, מדובר במיני-סדרה צרפתית המתפרשת על פני שישה פרקים בני כשעה ומתארת את מעשיו הסדיסטיים של רוצח סדרתי בפריז של ימינו, המחקה רציחות שאירעו באותו המקום לפני עשרים שנה על ידי הרוצחת ז'אן דבר (המכונה "גמל שלמה"). על מנת ללכוד אותו המשטרה הצרפתית מבקשת להיעזר בדבר הנמצאת בכלא, אלא שזאת מוכנה להיעתר לבקשתם בתנאי שתעבוד מול השוטר דמיאן קארוט – בנה היחיד, שניתק עמה קשר עם מעצרה. כך מתערבבות להן סאגות משפחתיות וציבוריות, דרמת נטישה ומעשי פשע – וכמובן שהעלילה מסתבכת ומסתעפת.

בוקה. מתוך "גמל שלמה"
בוקה. מתוך "גמל שלמה"

עוד כתבות מעניינות:
נטפליקס לא יכלו למצוא שם יותר מתאים ל"הכל על הפנים!"
"כאן ועכשיו" היא גרסה מבולבלת של דף המסרים הנכונים של 2018
הספריות הסודיות של נטפליקס – ועוד 6 פרצות שלא הכרתם

על פניו "גמל שלמה" לא מתבלטת כמותחן בלשי. האלימות הברוטאלית קיצונית אבל מוכרת, המשחק התיאטרלי מעמיס עליה תגובות רגשיות לא נחוצות וחלקה השני – למרות ההפתעה שטמונה בפתרון התעלומה – לא מקביל באיכותו לראשון. עם זאת, גולת הכותרת של הסדרה והסיבה העיקרית שבגללה כדאי לצפות בה היא קרול בוקה, המגלמת את הרוצחת המיתולוגית. על אף שמרבית ביצועיה מתרחשים בין קירות אחוזה מפוארת שאמורה לשמש כמתקן כליאה (המפעים והמגוחך ביותר שנראה בטלוויזיה ובכלל) – קור הרוח של דבר, הפנים הקפואות והריחוק מהדרמה הופכים את החקירה הגנרית למרשימה וקצבית. אילולא בוקה בתפקיד גמל שלמה ובנה המתענה, שמוסיף מטען משפחתי הכרחי – הסדרה הייתה מתרסקת לתהום הנשייה של הסדרות הזרות שנרכשו על ידי נטפליקס (הסדרה עלתה בה בדצמבר 2017, אחרי ששודרה בערוץ TF1 הצרפתי בספטמבר של אותה שנה).

נוסף לאלה, יש גם כמה פיתולים נרטיביים שהורכבו בחוכמה ומעבר מפוקס על דמויות שונות כחשודות עיקריות (וכמובן התבדות חוזרת ונשנית). האופן בו הסדרה שומרת על זהות הרוצח בסוד עד הפרק האחרון מעורר הערכה, למרות שאין קתרזיס ו"גמל שלמה" מאבדת את המומנטום הקריטי שלה ביצירתו. גם הבחירות הסגנוניות ראויות לציון: צרפת לא דומה ללוקיישנים שכבר נראו במותחנים. הצילומים, משחקי התאורה וזוויות הצילום חושפים מעין צורך אמנותי שאמור לשחק על העצבים הרופפים של צופיה. בחלק מהמקרים אלו אכן מפצים על הבעיות, בחלק אחר זאת נראית כמו יומרה מיותרת.

אחד המרכיבים המרעננים ששוברים במעט את היעדר המקוריות הוא הבחירה ברוצחת שמניעיה נחשפים בקושי לאורך הסדרה. אין כאן מסר אחד ולא מדובר רק בפעולות תגמול פמיניסטיות, אלא ברוצחת קרת מזג שמרפררת לחניבעל לקטר ונשארת אניגמטית עד הדקה האחרונה (למעט תשובה אחת שניתנת באופן ישיר). הצד האחר שלה, האימהי, משתלב בצורה אורגנית עם הסיפוק הפסיכוטי מגרימת מוות לגברים.

בשורה התחתונה, למרות כמה בעיות יחסית מינוריות והיעדר מקוריות, היוצרים לא מתרשלים ושומרים על מסתורין לאורך כל ששת הפרקים. "גמל שלמה" לא חדשנית, לא מציבה סטנדרט משלה, לא גואלת את הז'אנר מעצמו – אבל ללא ספק עומדת במשימה לה נדרשה: להפר את השגרה בכמה שעות אלימות ומורטות עצבים. לא בשביל זה עשיתם מנוי לנטפליקס?

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"