עכשיו זה רשמי: תל אביב תארח את אירוויזיון 2019

איגוד השידור האירופי הודיע כי התחרות בין תל אביב לירושלים הוכרעה - ובחר בבירת התרבות. לפני כן ביקש האיגוד מנתניהו להבטיח שלא תהיה התערבות פוליטית וכי יאפשר חופש תנועה

נטע ברזילי באירוויזיון 2018 (צילום: אנדרס פוטינג)
נטע ברזילי באירוויזיון 2018 (צילום: אנדרס פוטינג)
13 בספטמבר 2018

אירוויזיון 2019 יתקיים בתל אביב: לאחר חודשים של ספינים, שערוריות, ספקולציות ועימותים פוליטיים, הרגע המרגש סוף סוף הגיע – תאגיד השידור כאן ואיגוד השידור האירופי (EBU) הודיעו היום (חמישי) רשמית כי לראשונה תתקיים התחרות בבירת התרבות של ישראל. זאת בכפוף לשינויים שיצטרכו להתבצע בביתן 2 במרכז הירידים שבגני התערוכה, כדי להתאים אותו לתחרות. הסיבה הפורמלית שבגללה נפסלה ירושלים היא שלא נמצא בה מתחם הולם לכפר האירוויזיון. חצאי הגמר צפויים להיערך ב-14.5 וב-16.5, והגמר הגדול ב-18.5. כזכור, עיריית תל אביב החליטה להקדים את אירועי הגאווה בשנה הבאה ולהצמידם לאירוויזיון.

עם צאת ההודעה, בעיריית תל אביב מיהרו לעדכן כי בנוסף לשלושת האירועים המרכזיים יתקיימו גם טקס פתיחה ואירוע שטיח אדום ברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות; טקס חילופי מפתחות הערים והגרלת חצאי הגמר בבית העיר ברחוב ביאליק; וכמובן כפר האירוויזיון הענק בפרק צ'ארלס קלור על הים, שם יופיעו כוכבי התחרות בעבר ובהווה, יהיו דוכני מזון ושתייה ויוקרנו בו חצאי הגמר והגמר. ראש העיר, רון חולדאי, מסר: "נעשה הכל כדי שהאירוויזיון יהיה שמח, חי, בועט וללא הפסקה – בדיוק כמו העיר שלנו".

עוד כתבות מעניינות:
אירוויזיון 2019 בתל אביב – כל מה שצריך לדעת
חולדאי להוט לקיים את האירוויזיון בתל אביב – והגיש הצעה נוספת
האם התאגיד החליט מראש שהאירוויזיון יתקיים בירושלים?
התאגיד לנתניהו: אם לא נקבל כסף נאלץ לבטל את האירוויזיון

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה לבחירה ומסרה: "כפי שאמרתי בתחילת הדרך, חשבתי שנכון שירושלים בירת ישראל תארח את האירוויזיון. מרגע שהתקבלה ההחלטה על אירוח האירוויזיון בתל אביב, אין לי ספק שמדינת ישראל והעיר תל אביב יעשו זאת בצורה הטובה והמכובדת ביותר. מאחלת הצלחה לתאגיד השידור שאמון על ההפקה ומאחלת כמובן הצלחה גם לביצוע הישראלי שייצג אותנו בתחרות".

בשבוע שעבר פורסם כי תל אביב קיבלה את דרישות האיגוד לאירוח האירוויזיון, בהן לאפשר הסעות וקיום חזרות בשבת. בניגוד אליה, בירושלים סירבו לחשוף אם יאפשרו חילול שבת בעיר. שתי הערים נדרשו להעביר לאיגוד האירופי מכתב שבו הן מתייחסות לחלק הרלוונטי להן בדרישות שהציב בפני נתניהו: הימנעות מתכנים פוליטיים בתכני המשדר, קיום חזרות בשבתות הבטחה לשירותי הסעות בשבתות, חופש תנועה, מתן אישורי כניסה לארץ ללא הגבלת עמדות פוליטיות וחופש עיתונות מלא לאלפי העיתונאים שאמורים להגיע במאי 2019. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הודיע אז כי הוא קורא לנתניהו לדחות את "התנאים ההזויים והחצופים" הללו.

ארבע ערים נכנסו למירוץ שהוזנק עם הקול הקורא של התאגיד: חיפה, אילת, ירושלים ותל אביב. חיפה נשרה ראשונה בשל קשיים תזרימיים למימון החלק המוניציפלי בתקציב התחרות; ואילת הציגה תכנית מרשימה לבניית אמפי מול הים האדום (שהלוואי שתמומש בלי קשר), אך זו לא עמדה בקריטריונים של האיגוד. אל הישורת האחרונה הגיעו ירושלים ותל אביב, ששתיהן מהוות בחירה נפיצה.

בחירת העיר המארחת היא נושא מרכזי בתקופת תכנון התחרות, ויש לו השלכות כלכליות נרחבות לעיר המארחת, למדינה וכמובן לעשרות אלפי התיירים שצפויים להגיע. כאמור, החודשים האחרונים היו מלאים בספינים מכל הצדדים – הפוליטיקאים, בכירי התאגיד כאן, פעילי BDS ואפילו רבנים. רבה הראשי של ירושלים אף פנה במכתב אישי לשרת התרבות והספורט רגב כדי שתפעל למניעת קיומה של התחרות בבירה, כמו גם ח"כים מסיעת ש"ס שהביעו התנגדות דומה בשל הצפי לחילול שבת.

נטע ברזילי לוקחת את אירוויזיון 2018 (צילום: אנדרס פוטינג)
נטע ברזילי לוקחת את אירוויזיון 2018 (צילום: אנדרס פוטינג)

 

בהמשך, מידע פנימי שהגיע למערכת Time Out הצביע על כך שבניגוד לרושם שנוצר, התאגיד העדיף דווקא את ירושלים, וזאת בכדי לאותת לממשלה כי הולכים לקראתה בעניין. עזרה גם העובדה שאולם פיס ארנה בעיר הוא המתאים ביותר לקריטריונים של איגוד השידור האירופי.

עיריית תל אביב נקטה בהתחלה במדיניות נימוס כלפי עיר הבירה, וראשיה הצהירו כי לא יילחמו על הזכות לארח את האירוויזיון. אך ככל שנתגלעו המחלוקות הפוליטיות והדתיות, ראש העיר חולדאי שינס מותניים והציג לתאגיד תכנית הכוללת את ביתן 2 בגני התערוכה, שירותי היסעים בשבת וכפר אירוויזיון בגן צ'ארלס קלור מול הים. יש לציין כי כללי האיגוד קובעים שמימון הקמת כפר האירוויזיון והאולם המארח הוא ממילא באחריות העיר המארחת.

רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)
רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)

סוגיות רבות ליוו את ההחלטה בחודשים האחרונים סביב נושאים אופרטיביים, בהם סוגיית המימון בין הממשלה לתאגיד, זהות המנחים, זכויות היוצרים של "טוי", זהות הזכיין שיבחר את הנציג הבא ("הכוכב הבא" בקשת 12) ועוד.

על פי תחזית התאגיד, תקציבו הכולל של אירוח התחרות עומד על 157 מיליון ש"ח והוא כולל אירוח של יותר מ-40 משלחות ואלפי עיתונאים, הפקת שלושה משדרים (שני חצאי גמר וגמר), לוגיסטיקה, שיווק, ביטחון ועוד.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד