10 הסיבות שהופכות את הניצחון של נטע ברזילי לגדול מהחיים

מההופעה ב"הכוכב הבא", דרך האהבה בין ישראל הקווירית לישראל השמרנית ועד האאוטפיטים הזוהרים שנצצו למרחקים. הניצחון באירוויזיון הפעם הוא אירוע מיוחד

נטע ברזילי (צילום: באדיבות הסטייליסט איתי בצלאלי)
נטע ברזילי (צילום: באדיבות הסטייליסט איתי בצלאלי)
13 במאי 2018

זמרת חתונות

בישראל יש שתי אסכולות רחוקות – אולי ארכאית ומודרנית, אולי אריסטוקרטית ועממית, אולי פסימית ומרימה, אולי חפות מפוליטקלי קורקטנס באופן הדדי. האחת היא של מוזיקאים שמסרבים בתוקף להופיע בחתונות בטענה שאמנות צריכה להיעשות במחוזות טראשיים פחות, והשנייה היא של מוזיקאים שמתפרנסים מזה כטקטיקה להתמודדות עם המציאות הישראלית שנוטה לעצב קיומי. פעם זה היה לגיטימי בקושי, היום זאת הצורה הא-הוליוודית, המקומית והפופית לעשות כסף. נטע ברזילי אמנם גדלה במציאות דיכוטומית פחות, אבל אין שום דבר מובן מאליו בכך שעד לרגע בו הפציעה בפריים טיים של ערוץ 12 היא עשתה חתונות ואירועים שמרפררים לתרבות הקריוקי. זאת לא רק אנקודטה מגניבה, אלא ייצוג להתפתחות הכיפית של דור ה-Y בצורתו המשחררת, העליזה והמנוטרלת מעליונות.

נטע ברזילי במסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר (צילום: שני נחשוני, כאן11)
נטע ברזילי במסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר (צילום: שני נחשוני, כאן11)

ישראל השמרנית וישראל הקווירית אחיות

אפשר להסתכל על החיכוכים הפוליטיים-חברתיים בישראל כעל אסון טבע. בין המזנקים למזרקה בכיכר רבין לקוראים "בשנה הבאה בירושלים" יש תהום עמוקה וזללנית. החיכוך מלהיט, אלים ונותן לישראלים, שמעולם לא הגיעו לשלווה ולנחת, סיבות לחיות. הניצחון של נטע עשוי היה להיות מינורי אילולא הגאנגים השמרניים והקוויירים, הימנים והשמאלנים, הסטרייטים והליברליים. בלי הפערים ישראל לא היתה בכזה היי מטמטם, וכשהכל מסביב כל כך רע ומסוכסך, זאת לא פחות מאירוניה מופלאה.

חוגגים אמש בכיכר רבין (צילום: אורן זיו)
חוגגים אמש בכיכר רבין (צילום: אורן זיו)

"הכוכב הבא"

מהרגע שנטע הגיעה לאודישנים של "הכוכב הבא", היה ברור שמדובר באישיות מופרזת, מרשימה, ראוותנית ומאושרת. חובת ההנאה, שהיא סימפטום מעיק של תרבות הריאליטי ותחרויות השירה, הפכה לזכות. מבין השופטים, בן-אל תבורי היה היחיד שלא סינכרן בין המאפיינים האישיותיים של ברזילי והערכים ההומו-אירוויזיוניים.

נטע ברזילי בגמר "הכוכב הבא" 2018 (צילום: רונן אקרמן)
נטע ברזילי בגמר "הכוכב הבא" 2018 (צילום: רונן אקרמן)

הלופר

למרות שלא הגיע לבמת האירוויזיון בגלל חוקי התחרות, הלופר היה אחד הגימיקים המוצלחים של נטע ברזילי. עם זאת, חשוב להגיד שישראל גילתה את אפקט הלולאה באיחור קיצוני וזאת למרות שניסיונות ראשונים עם רצועות של לופר החלו בשנות ה-50, שקטעי לולאה שלמים התנגנו כבר בשנות ה-60, שבשנות ה-80 הטכניקות השתכללו באופן דרמטי וגרמו לכך שהאפקט הייעודי הראשון (המכונה גם "לופר") ייצא לשוק בשנות ה-90 המוקדמות. הגימיק במקום, הניכוס לא.

נטע ברזילי עם הלופר בכיכר רבין (צילום: גיא יחיאלי)
נטע ברזילי עם הלופר בכיכר רבין (צילום: גיא יחיאלי)

דורון מדלי

הוא כתב את "תל אביב", "רק רוצה לרקוד", "קרמלה", "גולדן בוי", "שגעת טרפת" ואת "Toy" הזוכה (יחד עם סתיו בגר). דורון מדלי שם את המאניה במאניה דיפרסיה הישראלית.

גל גדות

הרפרור ל"וונדר וומן" ב"Toy" היה טריק נחמד שנועד לתת קונטקסט למדינה הזעירה והלא אירופאית שנדחפה לאירוויזיון ב-1973. גד גדות עשתה את הצעד החמוד מדי וביקשה מעוקביה להצביע לשיר הישראלי שעשה חיבור שטוח ומתבקש בין הדמות מהקומיקס, האמריקנה והגלים הפמיניסטיים שהכו בהוליווד.

https://www.instagram.com/p/BisRwg4Ab2t

השידור הראשון של "כאן"

אירוויזיון 2017 סימן את סוף עידן הערוץ הראשון, בזמן שאירוויזיון 2018 סימן את תום תקופת ההרצה של תאגיד השידור הישראלי וערוץ כאן 11. בחצי הגמר עוד נשמעו הערות לגבי איכות הפרשנות של אסף ליברמן ושיר ראובן, אבל כשהגיע הרגע לחלק את הדוז פואה מירושלים הכל נשכח – כחלק מהמעבר, לוסי איוב הגישה את תוצאות הניקוד בלשון עמוסת מבטאים; בערבית, בעברית ובאנגלית מרעננות שלא נתונות להדחקה פוליטית. כמו שצריך.

נטע ברזילי בחזרה הראשונה בליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)
נטע ברזילי בחזרה הראשונה בליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)

1978, 1998, 2018

ישראל נוטה לזכות בהפרשים של 20 שנה (לא כולל 1979). ב-1978 זה היה יזהר כהן ואלפא-ביתא עם "אבניבי", ב-1998 זאת הייתה דנה אינטרנשיונל עם "דיווה" וב-2018 זאת נטע ברזילי עם "Toy". אפשר לסמן את 2038 בקלנדר, ורק לנחש איך יישמע השיר הזוכה.

איך תיראה הנטע ברזילי של 2038? (מתוך הקליפ של "Toy")
איך תיראה הנטע ברזילי של 2038? (מתוך הקליפ של "Toy")

האאוטפיטים והרקדניות

החזית הפמיניסטית של המשלחת הישראלית כללה שלוש רקדניות שנוצרו מצלעה של מאדי זיגלר, כלומר קידשה פראיות, אקסטרווגנטיות וחיות מטריארכלית. בהתאם, האאוטפיטים הוורודים זהרו למרחקים ובלטו מאוד בלילה של ניאונים.

הרקדניות של נטע ברזילי בחזרה הראשונה בליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)
הרקדניות של נטע ברזילי בחזרה הראשונה בליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)

נטע ברזילי

"בואי נגזים גאולה", "אם ארזה 40 קילו ואהיה כוסית – זאת בחירה שלי", "כפרה עליכם" ועוד תשובות שנתנה ברזילי למי שמחבב אותה, למי שמפקפק בה ולמי ששואל שאלות מעיקות הראו שאיננה רק מוזיקאית מוכשרת, אלא גם מרואיינת מקצועית, רהוטה ואינטליגנטית. מול גאולה אבן, אילנה דיין, אסי עזר, מגישי חדשות 2 ועיתונאים מזדמנים – ברזילי מקפידה להדגיש את העובדה שהיא אלטרנטיבה כמו שהיא כוכבת פופ, שהיא רדיקלית כמו שהיא קרובה למיינסטרים, שהיא עצמאית כמו שהיא תלויה באנשי הצוות שלה, שהיא מעוררת אנטיגוניזם כמו שהיא מעוררת חיבה. על המנעד הזה היא נעה – יודעת שלנימוסין ולתקינות הפוליטית נגמר התוקף, אבל לא לאלגנטיות.

מלכה. נטע ברזילי (צילום: באדיבות הסטייליסט איתי בצלאלי)
מלכה. נטע ברזילי (צילום: באדיבות הסטייליסט איתי בצלאלי)

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד

[interaction id="5af83fad69f1ea25966f6dc9"]