לא נסיכה שלך לנצח: אמה ווטסון מנפצת סטראוטיפים ב"היפה והחיה"

אמה ווטסון והבמאי ביל קונדון ידעו שבגרסה החדשה לקלאסיקה של דיסני מצפה להם פרויקט אידיאולוגי: להפוך את בל לגיבורה חזקה, לא לעלמה במצוקה. כך הם עשו זאת

היפה והחיה
היפה והחיה

להקרנה הראשונה של "היפה והחיה" לקחה איתה אמה ווטסון שתיים מהנשים החשובות בחייה – את אמהּ ואת הגיבורה הפמיניסטית שלה, העיתונאית ופעילת זכויות האדם גלוריה סטיינם. השחקנית בת ה־26 חיפשה מסטיינם אישור שהסרט עומד בסטנדרטים פמיניסטיים – וקיבלה אותו.

זה אופייני לאמה ווטסון. בדומה להרמיוני השקדנית, גם ווטסון מאמינה שלכל דבר שהיא עושה יש השפעה. בעבר היא סירבה לתפקיד נסיכת דיסני אחרת – סינדרלה בגרסה המצולמת שיצאה ב־2015. אבל בל ב"היפה והחיה" היא מקרה אחר: נסיכת דיסני עם DNA פמיניסטי: "במרכז הסרט עומדת גיבורה חזקה ועצמאית שהולכת נגד הזרם", היא אומרת. "בל עושה דברים בדרך שלה, ותמיד התחברתי לזה. היא נסיכת דיסני ששוברת את כל המוסכמות".

השעה עשר בבוקר; ווטסון מתחילה יום ארוך של ראיונות לתקשורת. היא מעיפה מהשולחן פירורים מקרואסון השוקולד שלה בתנועת יד חברותית אך מרוכזת. כילדה היא צפתה בסרט המצויר מ־1991 בלי הפסקה: "ההורים שלי אמרו שראיתי אותו כל כך הרבה פעמים, שהם חשבו שהם הולכים להשתגע".

הגרסה המצוירת הייתה פריצת דרך עבור מותג הנסיכות של דיסני כשכללה נסיכה שמתעניינת בספרים יותר מאשר בבנים. עבור ביל קונדון, במאי הגרסה המחודשת, האתגר הגדול היה איך להפוך את הסרט לאלגוריה פמיניסטית שעדכנית למאה ה־21. הפתרון היה ללהק את ווטסון לתפקיד הראשי.

אלן מנקן, שיצר את הפסקול המקורי לצד האוורד אשמן (וכתב שלושה שירים לגרסה המחודשת), אומר שלא היו לו ספקות: "אמה היא הליהוק המושלם בכל מישור אפשרי. היא שחקנית מצוינת, ואישה חכמה עם דעות מוצקות". היה לו ספק אחד, בעצם, הוא מוסיף בחיוך: "האם היא יכולה לשיר? אבל מהר מאוד גילינו שכן".


כדוברת בנושאי שוויון מגדרי ווטסון התעסקה בכמה מהסוגיות הפמיניסטיות הבוערות של זמננו. בנאום שלה באו"ם ב־2014 היא השיקה את קמפיין HeForShe, שנועד לעודד גברים לקחת חלק פעיל במאבק הפמיניסטי. האם היא מרגישה מחויבות לוודא שדמותה של בל עומדת בסטנדרטים? "לגמרי", היא עונה. "אני חיה את זה בחיי היומיום, אי אפשר לנאום למען שוויון ואז לזנוח את הערכים במבחן התוצאה".

בעבודה על הסרט ווטסון וקונדון שכללו את דמותה של בל. בסרט המקורי אביה של בל הוא המדען, בסרט החדש בל היא זאת שממציאה מכונת כביסה שתפנה לה זמן פנוי לקרוא בזמן שהבגדים מתכבסים. ווטסון גם הנחתה את מעצבת התלבושות ג'קלין דוראן לוותר על המחוכים ולהתאים לבל נעליים נוחות, והנמשים שלה לא כוסו במייק־אפ, כדי להעביר מסר חיובי לצופות הצעירות ששונאות את הנמשים שלהן.

לא כיסתה את הנמשים. אמה ווטסון ב"היפה והחיה"
לא כיסתה את הנמשים. אמה ווטסון ב"היפה והחיה"

מי שסבל במהלך הצילומים הוא דווקא דן סטיבנס, המגלם את דמותו של החיה, שבכל הסצנות שלו נאלץ לעטות תחפושת במשקל 20 ק"ג שבתוכה הותקן מתקן אוורור: "כל כמה טייקים היינו צריכים לעצור ולהתחבר לחשמל כדי שאוכל להתקרר ולא אחטוף התקף לב".

גם בחייה האישיים ווטסון בחרה ללכת בדרכה: "רציתי ללכת בדרך שנכונה לי, ברמה שכנראה תסכלה הרבה אנשים סביבי. כשסיימתי את סדרת סרטי 'הארי פוטר' לא ציפו שאני אתחיל ללמוד באוניברסיטה. אבל אני משתדלת להישאר נאמנה למה שהלב שלי אומר".

"היפה והחיה", מחמישי (23.3) בקולנוע