האהבה ממררת: 10 משקאות אלכוהול מרירים לאיזון החג המתוק בשנה

ט"ו באב וקוקטיילים מפונפנים? הצחקתם. המשקאות המרירים הם הדבר האמיתי - הם נמזגים כאפריטיף לפני האוכל או כדיז'סטיף לסיום הארוחה ומשאירים אפטרטייסט בלתי נשכח, בדיוק כמו רומן כושל. קבלו את המשקאות הכי מרירים בעיר

מרירים לחג המתוק
מרירים לחג המתוק
25 ביולי 2018

אם גם אתם נרתעים מהמתקתקות הדביקה של ט"ו באב, הרשימה הזו היא בדיוק בשבילכם. אלה המשקאות שאיתם תוכלו לחגוג את האהבה בדרך שבה היא ראויה לה באמת – מרירה, אפלה וממכרת.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
ארבעה מתכוני אבטיח שירעננו לכם את הקיץ
דרמה קווין: הדרמה פותחים את מסעדת לובי
האימפריאל משיק תפריט קוקטיילים שכולו מחווה לתל אביב

1. קמפרי

כשהמרענן הרשמי נמזג לכוסות ברומא ובמילנו סימן שהגיע זמן האפריטיבו. עבור האיטלקים קמפרי הוא יותר מכל סמל לשעות שאחרי העבודה ולפני ארוחת הערב, והטעם המריר־מתוק מכין את הקרקע לבאות. המשקה האדמדם מיוצר זה יותר מ־150 שנה לפי אותו מתכון, שיש בו יותר מ־80 סוגי צמחים, עשבים, תבלינים ופירות. אותה קבוצת משקאות כוללת את מרטיני ביטר, משקה אדום מריר־עדין שמכיל קליפות תפוזים, לענה וגנציאנה (צמח שמשמש לרקיחת תרופות) מהולים בסירופ דבש וסוכר; גליאנו ל'אפריטיבו בארומת הדרים וברגמוט בבקבוק האיקוני; ולוקסארדו ביטר בטעם הדרים, רוברבר, מנתה, מיורן ותימין.

איך ללגום: עם קוביות קרח, בתוספת מיץ תפוזים או אשכוליות, סודה או מי טוניק.

מחיר: קמפרי 109 ש"ח, מרטיני ביטר 105 ש"ח, גליאנו ל'אפריטיבו 99 ש"ח, לוקסארדו ביטר 90־95 ש"ח

ממש לא משקה לבנות, יא מרירים (צילום: יח"צ)
ממש לא משקה לבנות, יא מרירים (צילום: יח"צ)

2. אפרול

אם 25 אחוזי האלכוהול שבקמפרי גדולים עליכם, נסו לפתוח את הערב (או את אחר הצהריים) עם אפרול, האח הקטן והכתום. באפרול יש 11 אחוז אלכוהול בלבד וטעמו מתוק־פירותי יותר ומריר פחות, עם סיומת וניל עדינה. מוצא האפרול מאיטליה, מהעיר פדובה ליתר דיוק, והוא מיוצר לפי אותו מתכון סודי מקורי משנת 1919.

איך ללגום: הכי קלאסי – אפרול שפריץ המורכב מאפרול, פרוסקו או יין לבן מבעבע אחר, מעט סודה ופלח תפוז.

מחיר: 89 ש"ח

כתום זה הכתום החדש. אפרול
כתום זה הכתום החדש. אפרול

3. קוקי אמריקנו

למרות שמו נולד הקוקי בעיר אסטי בחבל פיימונטה שבאיטליה. אז למה אמריקנו? בגלל תהליך הוספת עשבים ותבלינים, amaricato באיטלקית, שמעניק לאלכוהול טעם מריר; ובגלל הנטייה של האמריקאים לשתות ורמוט בתוספת קוביות קרח וסודה. הקוקי אמריקנו והומצא בשנת 1891 על ידי ג'וליו קוקי – שף קונדיטור מפירנצה שעבר להתגורר באסטי והתמחה בייצור יינות מחוזקים. כמו רוב האפריטיפים, גם כאן בולטת ארומת תפוזים מחוזקת בצינכונה, קליפת עץ שממנה מפיקים כינין ומעניקה למשקה מרירות נושכת.

איך ללגום: מצונן היטב בכוס קוקטייל. אפשר להוסיף קוביית קרח, מעט סודה לשחרור הארומות ופלח תפוז.

מחיר: 90 ש"ח

ככה אנחנו אוהבים את העוגיות שלנו. קוקי אמריקנו (צילום: חברת הכרם)
ככה אנחנו אוהבים את העוגיות שלנו. קוקי אמריקנו (צילום: חברת הכרם)

4. לוקסארדו ביטר ביאנקו

אל תיתנו לגוון השקוף כמעט של האפריטיף הזה לבלבל אתכם: יש בו 30 אחוז אלכוהול בהשריית עשבים, צמחים ארומתיים והדרים, כולם עולים מהר לראש. הביטר ביאנקו ניחן בארומה פירותית־הדרית מרירה ורמזים לתווים של עשבי תיבול. מעצם היותו ארומתי ובהיר הוא רכיב בסיסי בקוקטיילים רבים כמו נגרוני לבן.

איך ללגום: עם קוביית קרח בתוספת מעט סודה ופרוסת תפוז או לימון, או בתוספת מיץ תפוזים.

מחיר: 90־95 ש"ח

לבן לבן, אבל שובב גדול. לוקסארדו ביטר ביאנקו

לבן לבן, אבל שובב גדול. לוקסארדו ביטר ביאנקו

5. צ'ינאר

כשאומרים ארטישוק חושבים בדרך כלל על סיר ממולאים סקסי, אבל בתחום האלכוהול הכוונה לצ'ינאר – משקה איטלקי (איך לא) מריר עם סיומת מתקתקה וארומת עשבים. הצ'ינאר מיוצר מ־13 מיני צמחים ועשבי תיבולף הבולט שההם הוא ארטישוק (Cynar scolymus). טעמו המריר־מתוק ותכולת האלכוהול המאופקת (16.5 אחוז) ממצבים את הצ'ינאר בקטגוריית האפריטיף, אך באיטליה נהוג להגיש אותו גם כדיז'סטיף.

איך ללגום: נקי וצונן מעט, או עם קוביית קרח ופלח תפוז.

מחיר: 85 ש"ח

אחי, בא לך לשתות ארטישוק? צ'ינאר (צילום: יח"צ)
אחי, בא לך לשתות ארטישוק? צ'ינאר (צילום: יח"צ)

אחרי הארוחה – דיז'סטיפים

6. יוליוס ביטר'ס

דיז'סטיף ירקרק שכולו מייד אין איזראל. איש האלכוהול יובל ג'וב הרגיל שאב השראה מליקרים עשבוניים שמיוצרים בהרי האלפים וביסס את הביטר'ס אך ורק על צמחים שגדלים בר בגליל כגון ער אציל, מרווה מצויה, ציטרה ורודה, טיון דביק, אלת המסטיק, הדס מצוי, זוטא לבנה ועוד.

המרכיבים הבוטניים נקטפים בעונתם לפי עקרונות ליקוט מסורתיים, שמאפשרים לצמחייה להתחדש מדי שנה. לאחר מיון וקיטלוג עוברים הצמחים הצמחים על עליהם ותפרחותיהם מיצוי באלכוהול ענבים, ונשלחים למרתף להתיישן בחביות. התוצאה: משקה חזק (45 אחוזי אלכוהול) עם ריח רענן של עשבים ומרירות שמציפה את הפה. ריספקט.

איך ללגום: נקי או עם קרח או טוניק. מתאים כתוספת לקוקטיילים, בכל קוקטייל שיש במרכיביו ביטר כלשהו.

מחיר: 160 ש"ח

דפיקת ראש ארץ ישראלית. יוליוס ביטרס (צילום: איליה מלניקוב)
דפיקת ראש ארץ ישראלית. יוליוס ביטרס (צילום: איליה מלניקוב)

7. פרנה ברנקה

הוא מר כמו הגיהינום, אבל בעלי פטיש לדיז'סטיפים פשוט מתים עליו. הפרנה ברנקה הוכן לראשונה במילנו בשנת 1845 על ידי מרים סקאלה, מומחית לעשבי תיבול. היא כתשה עשבים מרים, הוסיפה מעט אלכוהול, העבירה להתיישנות בחביות עץ אלון והשאר היסטוריה. כיום ידועים פרטי המתכון רק לנשיא החברה, בן למשפחת ברנקה, שמודד באופן אישי את כמויות המרכיבים בתהליך הייצור. גרסת המנתה, שנקראת פשוט ברנקה מנתה, רעננה וקלה יותר לשתייה. שוט אחד אחרי הארוחה וחסכתם לעצמכם מי פה.

איך ללגום: נקי בכוס שאט או צ'ייסר, עם קרח או מעט מים קרים, או בכוסית אספרסו כקפה קורטדו.

מחיר: 115 ש"ח

אם רציתם לטעום מר ממוות. פרנה ברנקה (צילום: יח"צ)
אם רציתם לטעום מר ממוות. פרנה ברנקה (צילום: יח"צ)

8. אמארו די אנגוסטורה

הפעם אנו מרחיקים לדרום אמריקה. בשנת 1824 שכלל ד"ר סיגרט, רופא מנתח בצבאו של סימון בוליבר, נוסחה של צמחים מרירים, והתאים אותה לטיפול בחיילים בתנאי שדה. סיגרט התגורר אז באנגוסטורה שבוונצואלה (כיום סיודד בוליבר) וקרא למשקה/תרופה על שם העיר. בחלוף כמה עשורים הוא העביר את העסק לטרינידד ומסר אותו לשלושת בניו שהמשיכו את השושלת. המשקה המקורי עדיין קיים ומשמש בכמויות קטנות לערבוב קוקטיילים. אמארו די אנגוסטורה הוא נגזרת של אותה תרופה בצורה שמתאימה לשתייה: משקה בגוון ענברי עמוק עם 35 אחוז אלכוהול וארומות קינמון, שוקולד מריר וכמובן צמחים.

איך ללגום: נקי או עם קוביית קרח.

מחיר: 130 ש"ח

תרופה, דרינק, הכל אותו דבר. אמארו די אנגוסטורה
תרופה, דרינק, הכל אותו דבר. אמארו די אנגוסטורה

9. שרטרז

הדיז'סטיף העתיק ברשימה נרקח לראשונה בשנת 1605 במנזר שרטרז שליד פריז כאליקסיר שיקוי לאריכות ימים. הנזירים אירחו אז קצין גבוה בצבאו של המלך הנרי הרביעי, שהעניק למארחיו כמתנת פרידה את נוסחת השיקוי שכבר אז הייתה עתיקה. כיום, יותר מ־400 שנה לאחר מכן, הליקר עדיין מיוצר על ידי נזירים שתקנים ששומרים את המתכון קרוב לחזה. השרטרז המפורסם ביותר הוא הירוק, משקה עשבוני מתוק־מריר שמיוצר מ־130 סוגי צמחים, סוכר ו־55 אחוז אלכוהול משכרים בעליל. השרטרז הצהוב, גרסה מרוככת שעשויה בשיטה דומה, מכיל רק 40 אחוזי אלכוהול. המתכון המקורי קיים בצורת שרטרז אליקסיר – תרכובת בחוזק אלכוהולי של 69 אחוז, שמשווקת בבקבוקים קטנים ומומלצת לצריכה בכפית.

איך ללגום: כדי לחוש בכל טעמי הליקר מומלץ לשתות אותו בכוס סניפטר. אופציות נוספות: שוט קפוא מהפריזר או כבסיס לקוקטיילים.

מחיר: 260 ש"ח

זרחני משהו בשביל משקה עתיק. שרטרז ירוק
זרחני משהו בשביל משקה עתיק. שרטרז ירוק

10. יגרמייסטר

קשה להבין איך דווקא המשקה המרֽ־מתוק והלא מיינסטרימי הפך לדופק ראש רשמי של המילניאלז. הייגר, שהושק לראשונה בגרמניה בשנת 1934, מכיל 56 רכיבים טבעיים מזוקקים או מושרים באלכוהול, ובהם עשבים, קליפות עצים, פירות ותבלינים כגון קינמון, אניס, ציפורן, ג'ינג'ר וזעפרן. כשהוא הומצא נחשב הייגר לתרופה לכל מיחוש ולכל מחלה כמעט, וזקני גרמניה עדיין משתמשים בו לריפוי שיעול, כאב ראש ובעיות עיכול.

איך ללגום: בברים בתל אביב נהוג לשמור את הבקבוק במקפיא, למזוג שוט לכוסיות ולשתות, כי הבריאות מעל לכול.

מחיר: 99 ש"ח

להרעיל את הכבד באווירת בריאות. יגרמייסטר (צילום: חברת הכרם)
להרעיל את הכבד באווירת בריאות. יגרמייסטר (צילום: חברת הכרם)