לי מלילי: הילדה שגדלה בבית תאילנדי פורשת כנפיים

מסיבת גינה, לי מלילי (צילום: שלומי יוסף)
מסיבת גינה, לי מלילי (צילום: שלומי יוסף)

טעימה של הדור הבא: לי מלילי, בתם הבכורה של בעלי בית תאילנדי וקאב קם, פותחת את ביתה לארוחות תאילנדיות שהיא מבשלת לגמרי בעצמה - בלי עזרה של אבא

8 ביולי 2018

לי מלילי מפלטת דג שטיגנה בשמן עמוק, קוצצת פלפלים חריפים, מתבלת ברוטב תאילנדי חריף ומניחה על עלה שקטפה מהגינה. אם שם המשפחה נשמע לכם מוכר זה לא במקרה: מלילי (26) היא בתם הבכורה של יריב ולק, בעלי בית תאילנדי וקאב קם. לפני כחודש היא החלה לארח בביתה ארוחות תאילנדיות "במסעדות של הוריי מגישים אוכל של מסעדה תאילנדית שיוצאים אליה לבלות. אני מבשלת כמו בכפרים, מה שמקבלים אם דופקים בדלת ומבקשים להצטרף לארוחה".

המיזם נולד בעקבות היכרות של מלילי עם שחר פשיגודה, אשתו של איתי פשיגודה מבעלי קבוצת בנדיקט: "הכרתי את לי כי הילדים שלנו לומדים באותה שכבה. ידעתי מי היא אבל רק כשהגעתי וטעמתי הבנתי שהיא בשלנית מעולה. שאלתי אותה אם היא שמעה על בשלנים שמארחים בבית ויחד עפנו על הרעיון", מספרת פשיגודה. לארוחה הראשונה הוזמנו משפחה וחברים. "היו חששות כי נכנסתי לנעליים גדולות של שני הורים קליברים. אבא תמיד טעם דברים שבישלתי ואמר שאני יכולה להצליח אבל צריכה עוד להשתפשף. אחרי הארוחה הוא נתן את ברכתו", מגלה מלילי.

דג מטוגן עם פלפלים חריפים על עלה באישפו – צמח תאילנדי מהגינה, סלט מנגו ירוק וצ'יפס שרימפס (צילום: שלומי יוסף)
דג מטוגן עם פלפלים חריפים על עלה באישפו – צמח תאילנדי מהגינה, סלט מנגו ירוק וצ'יפס שרימפס (צילום: שלומי יוסף)

הארוחות מתקיימות בחצר ביתם של מלילי ובעלה או פטדי, שלגמרי לא במקרה משמש ביומיום כמנהל מטבח אצל מלילי האב. היא מבשלת, הוא עוזר ופשיגודה מפיקה ומארחת. כקונספט ראשון הן בחרו בארוחה בהשראת האיים – גריל תאילנדי שבמרכזו פירות ים ודגים טריים. גלנגל, קפיר ליים, למון גראס, פפאיה, לוביה ושני סוגי חצילים שגדלים בגינה נקטפים ונקצצים. ביצי חופש אורגניות מהלול הפרטי משמשות להכנת גליליות לקינוח ("יש להן טעם פראי אבל אין לי אותן כרגע כי אבא לקח לקאב קם"). כל אירוע נמשך כשלוש שעות ונפתח במינגלינג על בירות תאילנדיות בפינת זולה ("מילאנו מקרר וכל אחד יכול לקחת כמה שבא לו") ונשנושי רחוב תאילנדיים: בוטנים מבושלים בקליפתם, כדורי לוק שין משרימפס ודגים וצ'יפס שרימפס, שמלילי מכינה בעצמה בשיטה מסורתית של ייבוש בשמש.

רוב הבישול נעשה פרונטלית ובמרכז הערב עומדת ארוחת המיאנג קאם: סלסלות קש ובתוכן בוטנים קלויים, פלפלים חריפים קצוצים, עלי חסה ועשבי תיבול. פשיגודה ומלילי פותחות דגים עטופים בעלי בננה ומדגימות איך להרכיב ביס. בין המנות פשיגודה דואגת לשמור על מפלס האלכוהול בעזרת משקה תאילנדי אדום, מתוק ומשכר. "הוא עשוי מתמציות שורשים. התאילנדים אומרים שמרגישים אותו ברחם ומתייחסים אליו כמשקה נשי לא מבחינת הכוח אלא בגלל הסגולות שיש בו. נשים אחרי לידה שותות אותו כדי לחזור לגזרה", מסבירה מלילי. "זו ארוחה רפואית ממש. לכל חומר גלם שאני משתמשת בו יש סגולות רפואיות, למשל עלים ירוקים שעוזרים לשפר את מחזור הדם ולאזן רמות סוכר וכולסטרול, ופפאיה ירוקה שעוזרת לעיכול".

לי מלילי מדגימה הכנה לאירוח בגינה (צילום: שלומי יוסף)
לי מלילי מדגימה הכנה לאירוח בגינה (צילום: שלומי יוסף)

מתי התחלת לבשל?
"אבא אומר שמרגע שנולדתי הייתי במטבח. הוריי עבדו קשה וסבא וסבתא גרו רחוק, וכילדה אני זוכרת את עצמי ישנה על שני כיסאות מחוברים במסעדה. בשבתות, כשההורים סוף סוף יכלו לישון עד מאוחר, למדתי להכין לעצמי ארוחת בוקר וככה התחלתי לבשל. אבא לימד אותי להחזיק סכין ואילתרתי על מה שראיתי את אימא מכינה". בתיכון היא כבר הייתה הבשלנית של החבר'ה. "הכי כיף להגיע לבית זר ולבשל מפרודוקטים שאצלי בבית אין, ירקות קפואים למשל. זו הייתה הפעם הראשונה שהשתמשתי במיקרו, שהיה הדבר הכי מוזר בעולם בעיניי. כשפגשתי את או התחלתי לבשל. לפני כן לא העזתי, כי אימא שלי בשלנית מעולה".

אפשר לומר שהתמסרת לייעוד.
"בישול מגיע אצלי ממקום של צורך. הוריי עבדו קשה אבל הרווחתי מכל מה שעברתי איתם. גם אם כילדה לא הבנתי, כיום נופלים לי האסימונים. זו נקודת התחלה טובה".

הארוחות בבית הן בלון ניסוי לפתיחת מסעדה?
"אין לי סיבה לפתוח מסעדה כי אחרי שאשתפשף פה אכנס לעסקים של אבא. אני לא מכירה משהו אחר ולא אתן לאף אחד לקחת את מה שהמשפחה בנתה. אני כבר בעסקים של אבא ועושה מה שצריך, ניירת או מחקר או שיפור התפריט ופיתוח מנות חדשות. בית תאילנדי וקאב קם הן הבית שלי, ועכשיו אני עושה גם וגם. הארוחות הן גן המשחקים שלי, מקום שבו אני יכולה להביא את עצמי לידי ביטוי. לצאת מתחת לסינר של אבא ולהוכיח שאני יודעת לבשל".

סלט מנגו בהכנה (צילום: שלומי יוסף)
סלט מנגו בהכנה (צילום: שלומי יוסף)