משבר הרכב הפרטי

הקרב על החנייה: מחירי החניונים העירוניים מזנקים

חניוני אחוזת חוף הקפיצו מחירים ב-20 עד 33 אחוזים, התושבים זועמים ועיריית תל אביב-יפו מאשרת: "בדרך לשינוי תחבורתי שבסופו נוכחות הרכב הפרטי במרכז העיר תפחת דרסטית"

חניון אחוזת החוף בטיילת. "אין בעיית חנייה בתל אביב כי אין חנייה בתל אביב"
צילום: שאטרסטוק
חניון אחוזת החוף בטיילת. "אין בעיית חנייה בתל אביב כי אין חנייה בתל אביב" צילום: שאטרסטוק
10 בספטמבר 2019

הקרב על הרכב הפרטי בתל אביב מחריף: אחרי שפקחי העיריה חזרו לאכוף את האיסור לחנות על מדרכות בלילה – עבירה ממנה התעלמה העיריה לאורך שני עשורים – נותר לבעלי הרכבים להתנחם מעט בחניונים העירוניים שבפיקוח העיריה, אך לאחרונה עודכנו וזינקו גם מחירי החנייה המסובסדים בחניוני אחוזת החוף, כך שהתעריף השעתי התייקר בכ-33% ואילו תעריף החנייה היומי התייקר בכ-20%.

חולדאי: "הציבור יסתדר, הציבור ימצא את הפתרונות, אני מסתובב בעולם ואני לא רואה כלי רכב על מדרכות. לא ביום ולא בלילה"

אמש התפרסם ב"הארץ" פרוטוקל ישיבת מועצת העיריה מחודש יוני, בו הוצגה תוכנית האכיפה החדשה נגד רכבים החונים שלא כחוק ושם, מול התנגדויותיהם והסתייגויותיהם של חברי המועצה, אמר ראש העיריה רון חולדאי ש"אין בעיית חנייה בתל אביב כי אין חנייה – עכשיו תסתדרו" והוסיף כי "החנייה היא הבעיה, היא לא הפתרון". כעת, כך נראה, ממשיכה העיריה בשורת צעדים שנועדה להקשות על בעלי הרכבים הפרטיים בעיר ולחזק את השימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית.

"חנייה היא הבעיה, היא לא הפתרון". רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)
"חנייה היא הבעיה, היא לא הפתרון". רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)

"זאת הוכחה די מובהקת לכך שהעיריה סימנה כמטרה את כל מי שמחזיק רכב ומתגורר בעיר", אומר יריב אופנהיימר, ממובילי מחאת החנייה שהתלקחה בחודש האחרון. "לא רק שמבטלים את חניות הלילה, גם מייקרים את האלטרנטיבה. אם כבר לשנות תעריפי חניונים עירוניים, היו צריכים להעלות את המחיר למי שאינם תושבי תל אביב ולהפחית את המחיר למי שמתגורר באזור. זו מדיניות שאפשר להבין אותה. לייקר את החניונים לתושבי העיר זו עוד חזית במאבק של העיריה מול תושביה".

אבל זה מה שעושים בכל העולם, בגלל משבר האקלים.

"אין אלטרנטיבה לאנשים שרוצים לחיות במדינת ישראל מלבד הרכב הפרטי שלהם. אין תחבורה ציבורית אמינה. החזון האורבני-אקולוגי אולי נשמע טרנדי, אבל אין בינו לבין המציאות שום קשר. העיריה טוענת שהיא רוצה להפחית את מספר הרכבים, אבל מאשרת בניית מגדלים עם חניוני ענק ותמ"א 38 עם חניות פרטיות. היא מוציאה מהעיר רכבים של תושבים שבקושי שורדים את החודש ומכניסה לעיר אלפי רכבים של העשירון העליון. בסוף מה שישאר כאן זה עיר של עשירים ותיירים. משפחות, זוגות צעירים ואנשים עובדים לא יוכלו להישאר בעיר בלי פתרונות חנייה".

ומנגד יטענו שמי שרוצה להחזיק רכב יכול לגור בכל מקום אחר.

"זו אמירה חצופה ושערורייתית שמשאירה את העיר הזאת לבעלי הון. התושבים הם מה שעושה את העיר והעיריה צריכה למצוא מענה אופטימלי לצרכים ולרצונות של כלל התושבים. היא לא יכולה להעדיף תושב אחד על פני תושב אחר ולהראות לו את הדלת. אדם שיש לו משפחה רחוקה או הורים מבוגרים לדאוג להם, אסור שיגור בתל אביב בגלל שזקוק לרכב? איזו מחשבה מתנשאת ומנותקת זאת?".

מחאת בעלי הרכבים. זאת רק ההתחלה (מתוך עמוד הפייסבוק "חנייה ותחבורה לתל אביבים")
מחאת בעלי הרכבים. זאת רק ההתחלה (מתוך עמוד הפייסבוק "חנייה ותחבורה לתל אביבים")

אופנהיימר חוזר ומדגיש שהתייקרות החניונים ואיסור החנייה באדום לבן הם רק ההתחלה, ומתכנן סדרה נוספת של הפגנות ופעילויות אקטיביסטיות. חיזוק לטענתו ניתן למצוא בכתבה בנושא שפורסמה בתחילת החודש במגזין "גלובס" ובה תגובתו של אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחנייה בעיריה, ממנה ניתן להבין שהעיריה בוחנת אפשרות לגבות בעתיד מתושבי מרכז העיר כסף על כל מקומות החנייה הציבוריים. "בערים מערב אירופאיות, שאנחנו רוצים לשאוף אליהן, הנוהג הוא שהחניה במרכז העיר היא בתשלום גם לתושבי העיר", אמר כהן. "עיריית תל אביב, באופן מסורתי, נתנה פריווילגיה לתושביה ואפשרה להם לחנות חינם ללא כסף במרחב הציבורי. האם זה הולך להשתנות? הנושא הזה, נמצא בבחינה".

מלשכת דובר העירייה נמסר: "תל אביב-יפו בדרך לשינוי תחבורתי בדומה לערים המתקדמות ביותר בעולם, שבסופו, בעוד כמה שנים, נוכחות הרכב הפרטי בעיקר במרכז העיר תפחת דרסטית. מתוך רצון לשקף את שווי החנייה ביחס לתעריפי חניונים סמוכים, גיבשה אחוזת החוף המלצות לעדכון מחירים תוך שמירה על תעריפים מוזלים לתושבי תל אביב-יפו. תעריף החניה השעתי עודכן מ- 12 שקלים ל- 16 שקלים ותעריף החניה היומי עודכן מ-20 ל-24 שקלים. שיעורי ההנחה הניתנים לתושבי העיר יישארו ללא שינוי ויעמוד על 75 אחוזים".