ההימורים שלנו: זה יהיה הטופ 10 באירוויזיון. ויש לנו גם מנצח.ת

אצלנו את.ה מקום שני. נמו, הנציג.ה השוויצרי.ת (צילום: ג'סיקה גאו/AFP/גטי אימג'ס)
אצלנו את.ה מקום שני. נמו, הנציג.ה השוויצרי.ת (צילום: ג'סיקה גאו/AFP/גטי אימג'ס)

רגע לפני שמתחילה תחרות השירים אירופאית שכולנו מנסים להדחיק בעזרתה את המציאות, בדקנו את היצע השירים של השנה ומצאנו את הטופ 10 שלנו, כולל מה לדעתנו יקח את הפרס. איפה תתמקם עדן גולן ולאיזה עוד 5 שירים אתם צריכים לשים לב? שירו שיר ובואו להבין

7 במאי 2024

10. יוון – Marina Satti – Zari

בלי קשר לאיכות השיר והביצוע החי העתידי שלו, לשיר היווני יש יופי של קליפ. הזמרת מרינה סאטי מסתובבת בשלל מלכודות תיירים ואתרי מורשת יווניים במעין פרודיה או פסטיש של התרבות היוונית – בגרסתה הקיטשית המותאמת לתיירים, כמובן. גם השיר עצמו הוא שילוב מוזר ומאוד כיפי של מוזיקה יוונית מהסוג שתשמעו בחאפלות לפופ עדכני, שמתחיל בקטן ומתרחב עוד ועוד לכדי יצירת פופ עמוסה וממכרת. ההצצה להופעה נראית קצת מפוספסת – תאורה באווירת התקף אפליפסיה, קצת ריקודים עם מטפחות, אאוטפיט מוזר וביצוע עם מעט מדי ביטחון. אשמח להיות מופתעת לטובה.

9. צרפת – Slimane – Mon amour

צרפת שולחים לא פעם שירים מאוד איכותיים לאירוויזיון. אולי אפילו איכותיים מדי. לא שאני חלילה מזלזלת ביכולתם של צופי וצופות התחרות לזהות מוזיקה איכותית, אבל בשנה שעברה צרפת נתנה לנו את Évidemment היפהפיה והקהל בתמורה זימבר אותה בהצבעות והפיל אותה למקום ה-16 (מה שגרם לזמרת לה זארה לכוון אצבע משולש למצלמה). וזאת עוד הייתה הופעה מרימה ונוצצת יחסית לזו שצפויה השנה, שכנראה תסתמך רק על מכונת אש ומאווררים. אולי הבעיה היא עודף קלאסה בתחרות שאוהבת גימיקים והפקות ענק? כך או כך זה שיר יפה לאללה, אז נקווה לתוצאה יותר טובה מהניסיון הקודם.

8. בריטניה – Olly Alexander – Dizzy

במציאות שמחוץ לאירוויזיון, אולי אלכסנדר הוא השם הכי גדול ברשימת המשתתפים השנה. יש מצב שתזהו אותו מההופעה בסדרה "It's a Sin" או מלהיטים כמו "King" או "Starstruck" שהוציא כחלק מההרכב Years and Years. ייתכן בהחלט שהאירוויזיון הוא מבחינתו בעיקר מקפצה לקריירת סולו – לא שמישהו שכבר הקליט דואט עם קיילי מינוג באמת צריך את זה. בתכלס, ציפיתי לקצת יותר ממישהו שסינת' פופ מרקיד זה המגרש הביתי שלו, וזה לא ש-Dizzy הוא שיר גרוע כמו שהוא לא מרגיש אירוויזיוני במיוחד, וגם פחות טוב משירים קודמים שלו. ההופעה אמורה לפצות על זה עם כל מיני טריקים של פרפסקטיבה שתגרום לאולי ולרקדנים שלו להסתובב באוויר, אבל המעט שנחשף מתוכה נראה בעיקר כמו גימיק.

7. ישראל – Eden Golan – Hurricane

זאת לא שנה מהנה במיוחד להיות נציגת ישראל לאירוויזיון וגם הופעה בודדת בחצי הגמר תיחשב מכובדת במצב הקיים. עם זאת, כל ההימורים מצביעים שעדן לא רק תגיע לגמר אלא גם תדורג גבוה יחסית. כמה גבוה? לא ברור, כי העשירייה אף פעם לא נראית בדיוק כמו בהימורים ולא פעם יש הפתעות (נועה קירל הפתיעה לטובה, למשל). כדי לממש את התחזיות האופטימיות דרושים שני מרכיבים – ביצוע קולי מדויק של עדן, במיוחד בסיום המרשים והמאתגר ווקאלית, והופעה מוצלחת שתעצים את הרגש. המעט שנחשף מהחזרות נראה מרגש, דרמטי ומעודן. כלומר, הכירואגרפיה עם האגרופים באוויר נראית קצת תמוהה, אבל אולי תהיה הגיונית יותר בתוך ההקשר.

6. אירלנד – Bambie Thug – Doomsday Blue

בשנה מלאה ביציאה מוזרות ו"לא אירוויזיוניות", במבי ת'אג היא כנראה האנדרדוג הכי משמעותי ברשימה. האסתטיקה הגות'ית, הסגנון המוזיקלי חוצה הז'אנרים והאווירה הקריפית כנראה לא יקרצו לקהלים משפחתיים שרק רצו לשמוע שירים נחמדים. עם זאת, תמונות שפורסמו מהחזרות מגלות הופעה מושקעת עם אלמנטים של פנטזיה והחלפת תלבושות, בסגנון ייחודי שאף מתחרה השנה לא עושה משהו שאפילו מתקרב אליו. היתה עצומה החתומה על ידי אישי תרבות אירים קראה לבמבי לפרוש מהתחרות במחאה על המלחמה בעזה. במבי (נציגות א-בינארית שנייה ברשימה, אגב) צפוי-ה להופיע כמתוכנן, על אף עמדות פרו פלשתיניות. פרסומים באתרים ישראליים ציינו שהאיפור של במבי כולל גם את המילה "הפסקת אש" בכתב אירי עתיק בשם אוגם, אז אל תבנו על הצבעות ל"הוריקן" מחמשת הצופים בתחרות שקוראים אוגם.

5. אוקראינה – alyona alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria

"כל הדיוות נולדו בנות אדם" מצהירות הצמד האוקראיני, המורכב מראפרית מצליחה (שאפילו ביקרה בארץ) ומזמרת שהיא גם כוכבת ביוטיוב. השיר מצדיע למריה הקדושה, למאמא תרזה ולמוזיקליות של התפילה הנוצרית וכדי להעביר מסר עכשווי – קדושה מרוויחים בזכות, לא בחסד, היו השינוי שתרצו לראות בעולם וכו'. אוקראינה היא מהמדינות הכי מעניינות בתחרות באופן עקבי, וגם הפעם יצא לה טוב. השיר קליט, מהפנט, מדדיטיבי במידה, מצליח לייצג יפה את התרבות המקומית וגם להיות נגיש לקהל הרחב. ובלי קשר, ההופעה כוללת וידיאו ארט שהזכיר לי יירוטים של כיפת ברזל, ואחת מהן לובשת שמלה דומה למדי לזו של נציגת ישראל עדן גולן, שגם אליה עוד נגיע.

4. איטליה – Angelina Mango – La Noia

איטליה משתייכת לאחת מ"חמש הגדולות" – המדינות שתורמות הכי הרבה להפקת התחרות ולכן מגיעות אוטומטית לגמר מדי שנה. למרות זאת, איטליה מוכיחה את עצמה פעם אחר פעם כשחקנית נשמה, ומאז 2011 נשארה רק פעמיים מחוץ לעשירייה המובילה. גם הפעם נראה שהיא תעמוד בסטנדרט – אנג'לינה מנגו היא מבצעת טוטאלית ומרשימה, והשיר עצמו אולי נקרא "שעמום" אבל לא משעמם לרגע. בקליפ אנג'לינה משחקת עם צמות ותוספות שיער עד הרצפה, אבל בהופעה עצמה הלכו על כיוון נטול גימיקים ומסתמכים (בצדק כנראה) על כריזמה ומוזיקה קאצ'ית.

3. הולנד – Joost Klein – Europapa

בהאזנה ראשונה (ובלי תרגום לאנגלית) זה אחד מהשירים הכי כיפים ומדבקים בתחרות השנה, להיט דאנס נוסטלגי שמחזיר אותנו לטור הזהב של היורופופ והיורוטראש. יוסט לובש חליפה שהיא מעין פארודיה על דגל האיחודי האירופי ומציג את היבשת כאוטופיה עם גבולות פתוחים ויחסי שכנות יפים. מבט מעמיק יותר מגלה צד רציני שמתקשר לביוגרפיה העצובה של הזמר (רמז – הוא איבד את שני הוריו בגיל צעיר) ולהתמודדות עם דיכאון ובדידות. הקליפ מפוצץ ברפרנסים לתרבות ההולנדית, כולל הופעות אורח של דמויות הקשורות לאירוויזיון במדינה, לצד מחווה לאלילי ילדותו של יוסט – מ"בית פוסטר לחברים דמיוניים" ועד גרין דיי. בקיצור, יוסט הוא הליצן העצוב של התחרות השנה, והוא עושה את זה כל כך טוב.

2. שוויץ – Nemo – The Code

אם קרואטיה תפסיד את הכתר השנה זה כנראה יהיה רק לנציג-ה משוויץ – נמו, המשתמש-ת בלשון פנייה נייטלית מגדרית. הקוד שפוצח כאן הוא לא הסוד לכתיבת להיט אירוויזיונים אלא שבירת מוסכמות שמגיעה עם היציאה מהארון הא-בינארי, כולל בדיחת הייטקיסטים על הגאולה שמתחבאת "איפשהו בין ה-0 ל-1". יש כאן שילוב של רוק, ראפ וקצת אופרה והתוצאה מוקצנת, הומוריסטית אבל גם מרגשת, כמו שרק להיט אירוויזיון יכול לספק. בהפקת אירוויזיון מתקמצנים השנה על חומרים מהחזרות, אבל המעט שנחשף רומז שהביצוע בלייב יהיה מינימליסטי יחסית ויתמקד בהופעה התיאטרלית והאקספרסטיבית של נמו. אה, וזה גם יקרה על במה מסתובבת, כי סתם להגיע לטופ חמש באירוויזיון על במה רגילה זה קלי קלות.

1. קרואטיה – Baby Lasagna – Rim Tim Tagi Dim

בשבוע שעבר הוא עוד נאבק על הצמרת, אבל על פי טבלאות ההימורים עד סוף השבוע יהיה לנו זוכה אירוויזיון בשם "בייבי לזניה". השיר עוסק בבעיה מקומית – צעירים שעוזבים את המדינה הבלקנית הקטנה למטרות עבודה – דרך סיפור מצחיק ומריר על צעיר שעוזב את הכפר לטובת העיר הגדולה. הוא משאיר מאחור בעצב את התרבות המקומית, המיוצגת בשיר דרך ריקוד עממי פיקטיבי ששמו כשם השיר. לאוהביו המתגעגעים (ובראשם החתול) הוא משאיר מסר אחד – אל תבכו, תפזזו. הבאנגר הזה מערבב רוק ואלקטרוניקה בצורה שגררה השוואות ל-Käärijä וללהיט Cha Cha Cha, שכמעט זכה בשנה שעברה. אם יזכה בתואר, תינוק הלזניות לא רק יביא לראשונה את הגביע לקרואטיה, אלא גם יצטרף ל-Måneskin החתיכים מאיטליה וללהקת המפלצות הפינית לורדי במועדון מצומצם למדי של שירי רוק זוכי אירוויזיון.

ועוד חמישה לשים לב אליהם

ליטא – Silvester Belt – Luktelk
השיר שמזנב בעשירייה במקום ה-11 הוא שיר ס'ינת-פופ עדין ויפה בליטאית שעושה פלאשבק ל"עומד על צוק" האלמותי של היי פייב. על הבמה זה כנראה יישמע הרבה יותר כמו להיט מועדונים, אבל אם זה מה שצריך כדי להגניב אותו לעשירייה אני בעד.

בלגיה – Mustii – Before the Party's Over
עוד שיר שעשוי לטפס למעלה מהמקום ה-13 בהימורים הוא הנציג הבלגי, שמתחיל קטנטן אבל עד הסיום מתעצם למימדי ענק. אם כבר התחלתי לשחק בהשוואות לפופ ישראלי, בבית הראשון הוא נשמע כמו Golden Boy הזכור לטובה אם היו עושים לו קאבר דרמטי ומעצבן לטריילר של סרט.

לוקסמבורג – Tali – Fighter
אמנם הוא ממוקם כרגע במקום ה-27 מתוך 37, אבל יש שתי סיבות מעט שטחיות לשים עליו עין: הזמרת, טלי גולנרגנט, היא בת לאם ישראלית ואב יהודי-פרואני שנולדה בירושלים, והמדינה שהיא מייצגת נעדרה מהתחרות בשלוש העשורים האחרונים ועכשיו עושה קאמבק. זה גם שיר די חמוד, חבל עליו.

פינלנד – Windows95man – No Rules!
אהבתם את השירי הפיני מ-2023 על בחור עירום למחצה שרק רוצה לחגוג ולהשתגע? קבלו עוד שירי פיני על בחור עירום למחצה שרק רוצה לחגוג ולהשתגע. במקרה זה, איש החלונות95, אמן שהפך לדי.ג'יי שהפך לכוכב רשת ואחראי להופעה המטורללת של השנה. צפו לזיופים, צפו לשטויות, צפו לרטרו ליורופופ מהניינטיז (תמה חוזרת השנה).

ספרד – Nebulossa – Zorra
זה לחלוטין נשמע כמו שיר אהבה מתקתק ופתייני עם דיסקו ברקע, אבל דוברי ספרדית יודעים שזה בעצם שיר פמיניסטי נוקב. Zorra בספרדית זה כלבה או שועלה, כינוי שהמקבילה הגברית שלו היא דווקא מחמאה, אבל בהקשר לנשים נחשבת לקללה מיזוגנית. זה לא סתם המנון העצמה, אלא כזה שעושה ריקליימינג ומתייחס בהרחבה לכל הסחלה שנשים עדיין נאלצות להתמודד איתו עד היום ("הלכתי לבד? כלבה. היה לי כיף? כלבה גדולה. חזרתי הביתה אחרי הזריחה? עוד יותר כלבה").