אמיר אוחנה, אתה הומו

יכול להיות שאמיר אוחנה פשוט שכח. הגרפיטי ברחוב נחלת בנימין
יכול להיות שאמיר אוחנה פשוט שכח. הגרפיטי ברחוב נחלת בנימין

כתובת גרפיטי פרובוקטיבית נגד השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מתנוססת החל מהבוקר ליד השפגאט. האקטיביסט והיזם אמרי קלמן מסביר מה בדיוק היא עושה שם

21 באוקטובר 2020

אמיר אוחנה, אתה הומו.
הכרזת על עצמך ככזה בנאום ההשבעה שלך בכנסת וחזרת על כך מפורשות בגופי תקשורת רבים ביותר. כיהנת כיו"ר התא הגאה בליכוד ואף התמודדת לועד המנהל של אגודת הלהט"ב. אתה הומו, כמוני. שנינו נצר לאותה השושלת הגנטית, הסביבתית או החינוכית, מה שלא יכריע את הכף, הוא הגיע לשנינו. ישנם הומואים כמונו, שיודעים את טעמו של החופש זו תקופה נכבדת. עשרות שנים במשפחות מסוימות ושנים בודדות במשפחות אחרות. חלקנו רשאים לחיות עם אהוב לבנו, מרביתנו הגדול לא. רבים מאד מאחינו היקרים עדיין לא מכירים את טעם החופש כלל וכלל. הם עדיין נחנקים מטעמן המר של הפחד, האימה, הבושה והרדיפה, בכל פעם שהם מעיזים לשחרר קצה קצהו של סימן על כך שהינם כאלה, כמונו.

בן זוגי האהוב ואני סיימנו לצפות בסדרה בנטפליקס, שאנחנו ממליצים לך לצפות בה ("Someone has to Die"). הסדרה מגוללת את סיפורם של שני הומואים בספרד, בעת תקופתו של גנרל פרנקו. אינני נוהג להאריך בכתיבת תיאורים מזעזעים מכיוון שאין בכוונתי לעורר פחד אצל הקוראים. אם אתה עסוק מכדי לצפות בסדרות, אתה רשאי לדמיין – גיהנום. מציאות חייהם של הומואים היתה עד לא מזמן, ועודנה במקומות כה רבים, בלתי נסבלת בעליל. רשויות החוק והאכיפה, נציגי דתות ואידיאולוגיות ממררים את חייהם בדיכוי ובאלימות.

מירי רגב ואמיר אוחנה גוזרים קופון על הקהילה באוויטה (צילום: יח"צ)
מירי רגב ואמיר אוחנה גוזרים קופון על הקהילה באוויטה (צילום: יח"צ)

בין עולם ילדותך לילדותי פער לא קטן של זמן ומקום, ובכל זאת אני משוכנע שהשיר הבזוי "אוחנה ההומו" הגיע גם לאוזניך. הרי גם אתה אמיר, הומו. אתה אזרח הומו, אתה עורך דין הומו, אתה חבר כנסת הומו ואתה שר הומו. אתה שר המשטרה ההומו הראשון של מדינת ישראל. אתה, כבוד השר אוחנה, בעצם כהונתך, הבאת את המציאות הישראלית לנקודת שיא כמעט אוטופית, בה הומוסקסואל, מזרחי גאה בשם אוחנה, מכהן כשר לביטחון פנים. סימבולי. השיר הזה ודאי לא פעם הכאיב לך. השיר הזה הכאיב לכולנו, לכל ההומואים, ובוודאי לבני משפחות אוחנה באשר הם. לצערנו, זו היתה בדיוק מטרתו.

העולם השתנה מאז. עלינו להניח לכאבי העבר וללמוד ממנו. זה בדיוק הזמן לניכוס תרבותי של מילות השיר. כהונתך כשר המשטרה היא תיקון מדהים. עצם היותך במקומך הינה תפנית דרמטית. הדגשת זאת רבות ואני מעריך אותך על כך. מצאתי את המקום להערכה זו, גם באופן אישי וגם באופן פומבי. השאלה המתבקשת היא, לאן בדיוק התפנית הזו מובילה? כיצד תפנית חברתית ואנושית זו, שבפתחה נקודת שינוי היסטורית, תעצב את חיינו בעתיד וכיצד תיצרב בזכרון הלאומי והקהילתי?

בינתיים, אתרי החדשות והרשתות החברתיות מספקות עשרות צילומים מטרידים של התנהגות שוטרים המביאה לידי ביטוי השלכות ישירות של כהונתך, כמי שמונה לפני מספר חודשים לתפקיד שר של משטרה ללא ראש. שוטרים רבים בהם נתקלתי בהפגנות בהן נכחתי, התנהגו למופת. רובם הגדול. במקרים רבים השכילה המשטרה להכיל את זעקתם של אזרחי ישראל, בתקופה קשה שכזו, באיפוק. ובכל זאת, רבים אינם מעלימים את המעטים.

אלימות משטרתית במחאת בלפור (צילום: גטי אימג'ס)
אלימות משטרתית במחאת בלפור (צילום: גטי אימג'ס)

התמונות הקשות המעידות על אלימות משטרתית כלפי אזרחים, ללא רקע פלילי ומבלי שהם מסכנים את ביטחון הציבור, מטרידה ביותר. מפגינים אינם מסכנים את ביטחון המדינה וחתונה משפחתית איננה אירוע טרור. חוסר אחריותם של אזרחים כלפי בריאותם איננה תקינה, אך בשום אופן אינה מצדיקה פלישה אלימה, מעצרים מדממים ואובדן של שליטה. לשוטרים האחריות העליונה להגן על בטחון האזרחים.

שלטון החוק חשוב לשמירת הסדר, אלא שבשמו של אותו החוק היו רשאים שוטרים בישראל לעצור ולכלוא אותך על לילה רומנטי עם בן זוגך, רגע לפני שהסעיף האומלל נמחק כלא היה. הדיכוי החברתי מהם סבלו הומואים בישראל לפני 1988 היה חמור מספיק, ובכל זאת יש להודות לאל ולשמשטרת ישראל שנמנעה מאכיפת החוק האיום ההוא, בהנחיית היועמ"ש. עצירת אזרחים בגין הפרה של הנחיות מבלבלות ומשונות, אשר משתנות מדי שבוע זה חודשים ארוכים – הנחיות אשר שרים בממשלה ובכירים נוספים הפרו באופן פומבי – היא הזויה. פלישה לביתם, ביום שמחתם, באירוע המדרדר לאלימות קשה, איננה סבירה בשום אופן.

התמונות המזעזעות האלה ואלה המעידות על שימוש לא סביר בכוח כלפי מפגינים ועל מעצרים לצורך הפחדה, מחייבות אותך לפעול במיידיות ונחישות. הפעל סמכותך וכוון את המשטרה לדרך אחרת. גורלך, אוחנה ההומו, שלח דווקא אותך להוביל את כוחות המשטרה בתקופה דרמטית זו. עליך להגן, באצצעות כל העומד לרשותך, על מי שעומד חלש ופגיע מול עוצמת הכוח של השלטון. הנחה את השוטרים לעצור פושעים אמיתיים במקום מתחתנים ומפגינים. תוכלו להתחיל עם הרוצח מהברנוער.