"אנחנו חיים במציאות שמושתתת על הפרדה וריחוק ממי שהוא לא כמוך"

כבר יותר מעשור שסיסטם עאלי פועלים יחד - כהרכב רב תרבותי וגם כעמותה שמאפשרת מפגש בין אמנים ערבים ויהודים. איך משלבים כל כך הרבה קולות וסיפורים ליצירה אחת ומה העצה שלהם לאמנים צעירים?

8 בנובמבר 2018

נטע וינר (31), אמן, מנהל אמנותי של מרכז התרבות בית סיסטם עאלי בשכונת ג'סי כהן בחולון
מוחמד מוגרבי (31), אמן, עובד בעיריית תל אביביפו
יוצרים יחד בהרכב ההיפ הופ הרב לשוני סיסטם עאלי כעשור

וינר ומוגרבי, החברים בהרכב שמגדיר יותר מכל את הזהות הרב לשונית והרב תרבותית שעל התפר של תל אביב, יפו ובת ים (והיום גם חולון), הכירו דרך הדרכה משותפת של אמנויות לחימה בשכונת עג'מי לפני יותר מעשר שנים. עם חברים נוספים הם ייסדו את המרכז היפואי לנוער שלימים הפך לבית סיסטם עאלי, "עמותה ומרכז תרבות לאמנים ערבים ויהודים", במילותיהם.

מה החוויה הכי מעצימה שעברתם בעבודה המשותפת?

וינר: "בקיץ האחרון היינו בסיבוב הופעות משותף בניו יורק שבמסגרתו יצרנו עבודת מחול וספוקן וורד בעברית, ערבית, יידיש ואנגלית עם הכוריאוגרף המופלא סולי אימורו מגאנה".

מוגרבי: "החוויה הכי מעצימה במסגרת הטור הייתה לעלות להופיע יחד בלינקולן סנטר ולחשוב על ההופעה הראשונה שלנו יחד על גג של מקלט בעג'מי. היה שם רגע ששיקף את העשור שעברנו יחד, את השותפות שלנו שממשיכה להעמיק על אף והודות לאינספור משברים וקשיים שחשבנו שיפרקו אותנו".

יש הבדל בין לעבוד עם מישהו יהודי למישהו ערבי?

מוגרבי: "אני חושב שכן. אנחנו חיים במציאות שמושתתת על הפרדה ועל ריחוק ממי שהוא לא כמוך. אנחנו מרגישים את הקושי הזה אבל מוצאים הרבה כוח בדיבור אמיתי ובלתי מתפשר".

מה התגובה הכי מרגשת שקיבלתם על הפעילות של ההרכב?

וינר: "התגובות המרגשות ביותר מגיעות מהדור הבא – מהתלמידים והחניכים שלנו בבית סיסטם עאלי שהכירו את המוזיקה שלנו והיום מנסחים בעצמם את הקשר בין יצירה אמנותית לשינוי חברתי ופוליטי. אנחנו עובדים עם עשרות בנות ובני נוער מופלאים שיוצרים בבית סיסטם עאלי בעשר שפות בספוקן וורד, מחול, תאטרון והיפ הופ. יותר משהם לומדים מאיתנו אנחנו לומדים מהם".

תנו עצה לאמנים צעירים שחושבים על שיתופי פעולה כמו שלכם.

וינר ומוגרבי: "מה ששומר על החברות שלנו ועל השותפות האמנותית שלנו הוא היכולת וההכרח לבטא את עצמך ללא פשרות. מעולם לא ראינו את הלהקה ככור היתוך שבו כל אחד צריך להתפשר כדי שכולם יוכלו להסכים. להפך, כל אחת ואחד מאיתנו מתעקש על הסיפור שלו ועל איך שהוא יסופר. הריבים וחוסר ההסכמה בינינו הם חומר הגלם העוצמתי ביותר ליצירה שלנו, ומתוך החומרים האלה נכתב האלבום החדש שלנו שייצא בחורף הקרוב".