לא כל כך נעים לראות ים סגור: פקחי העירייה חורגים מסמכותם?

בשבועיים האחרונים אוכפים פקחי העירייה יותר מאי פעם את איסור השחייה בים ללא מציל, על אף שתקנות הקורונה מאפשרות ספורט יחידני גם בים. השחיינים זועמים ובעירייה טוענים: "שחייה אינה כלולה בהגדרה של ספורט ימי"

אם במקרה חשבתם לשחות לקפריסין - אסור. חוף תל אביבי בסגר (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)
אם במקרה חשבתם לשחות לקפריסין - אסור. חוף תל אביבי בסגר (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)
1 באוקטובר 2020

בשבוע החולף של הסגר התרבו תלונות וטרוניות של תושבי העיר על פקחים בחולצות כתומות שמפטרלים בחופי הים, מרחיקים מהחוף באיומי קנס גם תושבים שבאו לקיים בו פעילות ספורטיבית יחידנית מותרת, ודורשים משחיינים לצאת מהים ולעזוב את המקום בניגוד לתקנות הקורונה שמאפשרות אותה.

נ', תושב העיר שמתגורר בסמוך לחוף, מספר ש"אני שוחה כל יום בים. זה הספורט שלי. לפעמים בבוקר, לפעמים בצהריים, לפעמים בערב. לפעמים יש מציל, בדרך כלל אין. התקנות של הקורונה בסגר מאשרות לי להמשיך לעשות ספורט. גם בסגר הקודם שחיתי. פתאום באים פקחים ואומרים שאסור. באיזו סמכות? אתם המשטרה? בחיים שלי לא ראיתי פקחי עירייה מוציאים אנשים מהמים ככה".

גם א', יפואית משכונת נגה, מדווחת ש"הלכתי לשחות בים כמו בכל יום, הבנתי שזו פעילות מותרת ואני מטופלת נפש וזקוקה לזה, אבל אחרי שתי דקות באו פקחים בחולצות כתומות והתחילו לצרוח שאצא מהמים. נבהלתי נורא. הם גירשו אותי מהחוף ומאז אני מפחדת לחזור, כאילו אני איזו פושעת והים הוא זירת הפשע. שאלתי אותם למה הם עושים את זה והם אמרו שזה חוק עזר עירוני".

כאן אסור לנשום. רגעים אחרונים לפני הסגר, 19.9.2020 (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)
כאן אסור לנשום. רגעים אחרונים לפני הסגר, 19.9.2020 (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)

ראש העיר רון חולדאי וראש מערך הדוברות פרסמו אמנם בעמודי הפייסבוק שלהם פוסטים בהם הסביר שלשחות אסור ולגלוש מותר, אבל הציבור לא השתכנע. אלעד כרמל, תושב העיר ושוחר ים, פרסם בתגובה פוסט ובו קבל על כך שפקחי העירייה פועלים בחוסר סמכות ובחוסר סבירות, וכי לפי בדיקתו חוק העזר העירוני אינו מאפשר להם לגרש אנשים מהחוף.

"מי שדורשים לעזוב את החוף לאלתר, גם מהעוסקים בפעילויות ספורט, פועלים שלא בסמכות, תוך ניצול הערפול הקיים באשר לתקנות הסגר", כתב כרמל. "סגר הוא לא הזמנה לשלילת זכויות שרירותית. שהייה בים (לצרכי ספורט) היא לא פריווילגיה. בשביל רבים, ובשבילי, היא עניין של בריאות הגוף והנפש בתקופה מעורערת ומערערת. לאף אחד אין סיבה, ואין זכות, לקחת לנו גם את זה".

*הודעה חשובה* לשוחרי הים, החופש וההיגיון הבריא:בימים האחרונים מסתובבים בחופים אנשי פיקוח החופים (חולצות כתומות) -…

פורסם על ידי ‏‎Elad Carmel‎‏ ב- יום שלישי, 29 בספטמבר 2020

אבל גם אם חוק העזר העירוני אכן מאפשר לפקחי העירייה לשלוף שחיינים מהמים בהיעדר מציל, עולה התהייה מה קרה שפתאום אוכפים אותו בכזאת אדיקות והתלהבות. שחיינים קבועים בים מספרים כי מעולם לא נתקלו עד כה בפקח ששלף אותם מהים בגלל שאין שירותי הצלה.

בעיריית תל אביב-יפו התחמקו מהשאלה והשיבו ש"עם ההכרזה על הסגר, המדינה הורתה על ביטול שירותי הצלה בחופים. זו הסיבה שאי אפשר לשחות – מדובר בפעולה אסורה ובעיקר מסוכנת. במקביל, הממשלה התירה 'ספורט יחידני', ובמקרה של ספורט ימי מדובר בפעולות שממילא אמורות להתבצע רק בחופים שאינם חופים מוכרזים לרחצה (למשל גלישה). שחייה אינה כלולה בהגדרה של ספורט ימי והיא כאמור אסורה בחופים ללא מציל".

יש לציין, בשלב זה, שהשחייה בים בהיעדר מציל אכן מסוכנת ביותר אבל דוברות העירייה כנראה שוגה בעניין האחרון. מעבר לסוגיית שירותי ההצלה, שחייה ספורטיבית בים כלולה בתקנות הספורט היחידני, לפחות על פי הודעת משרד התרבות והספורט לתקשורת.

בנוגע לשהייה בחוף עצמו, בעירייה הרבה יותר נחרצים (וגם תקנות הסגר אוסרות על כך). "כמו בנקודות אחרות בעיר שבהן זוהו התקהלויות, העירייה והמשטרה פועלות על החוף עצמו לאכיפת איסור ההתקהלות ואכיפת עטיית מסכה", הבהירו מדוברות העירייה והוסיפו כי "אנחנו .ממשיכים להפציר בתושבים: שימרו על ההנחיות! הורדת התחלואה היא משימת-העל של כולנו, והיא בידיים שלנו".