לילה ראשון בלי ביבי: זו תהיה עונת המבחן של "ארץ נהדרת"

הצייטגייסט טועה. "ארץ נהדרת" (צילום מתוך עמוד הטוויטר של "ארץ נהדרת")
הצייטגייסט טועה. "ארץ נהדרת" (צילום מתוך עמוד הטוויטר של "ארץ נהדרת")

פרק הבכורה בעונתה ה-19 של "ארץ נהדרת" הדגים לא רע כמה קשה יהיה לה לייצר סאטירה ללא בנימין נתניהו כראש ממשלה, אבל הוא הדגים יפה גם כיצד מאסה בלתי נתפסת בגודלה של כישרון תספיק לה כדי להסתדר מצוין בלעדיו

11 בנובמבר 2021

מה יותר מצחיק מהמערכון הכי מצחיק של "ארץ נהדרת"? אולי רק הניסיונות החוזרים ונשנים לקבור את "ארץ נהדרת" מיד בפתיחת העונה, מדי פתיחת עונה, ולבשר לציבור שזהו, אין אותם יותר, נפל להם המצחיק אם בכלל היה להם אותו פעם, קפצו את כל הכרישים ואיבדו את כל הזה. בעונה ה-19 של התוכנית נשמע את זה יותר מתמיד ויש לכך סיבה מרכזית אחת: בנימין נתניהו.

Image

עוד לפני ששודר פריים אחד מהעונה החדשה, וביתר שאת תוך כדי שידור פרק הבכורה לעונת 2021/2, כבר היה ברור שתוכנית המערכונים הכי מצליחה בתולדות הטלוויזיה עומדת השנה למבחן מחודש: העוגן הסאטירי שלה, האיש שסביבו הכל הסתובב ב-12 העונות הקודמות שלה, איבד את מקומו בראשות הממשלה ובמרכז הציבוריות הישראלית, ואיתו התפיידו ממשלות הימין הקיצוניות שסיפקו לכותבי התוכנית ויוצריה מחסנים שלמים של אמל"ח בלתי קונבנציונלי להשתולל איתם. עם מה נשאר להם לעבוד עכשיו? מנסור עבאס הדובון החמוד? נפתלי בנט המדריך מבני עקיבא? זה כמו לעבור מטיסה ב-F35 לטיסה בדאון ממונע.

המצוקה הזאת בהחלט הורגשה בפרק פתיחת העונה. הפוליטיקה הישראלית של הרגע הזה הרבה פחות קוטבית ומלהיטת יצרים מכפי שהייתה בכל שנייה נתונה בעשור האחרון. זה עשוי להשתנות בכל רגע, כמובן, אבל לפחות בחודשים האחרונים מצליחה ממשלת השינוי לשעמם באופן שאינו עולה על העצבים והפוטנציאל הסאטירי שלה נמוך ביותר. עבור "ארץ נהדרת" זה מסמן אתגר עצום: האם אפשר לצחוק על הממשלה הזאת? האם אפשר להצליף בה? בוודאי שאפשר ואפשר. זה רק עשוי להיות הרבה פחות מצחיק. וזה בדיוק מה שקרה אתמול.

מערכון "משחקי הדיונון" היה נקודת המבחן הסמלית: הוא היה מחוכם אך צפוי, כתוב היטב אך ארוך מדי, שנון למדי ועתיר רפרנסים אך גם קהה מבחינת השפיץ הסאטירי. כותבי "ארץ נהדרת" יצטרכו להתאמץ הרבה יותר כדי להגיע לחדות האגרסיבית שאפיינה את הטיפול שלהם בממשלות קודמות. מערכת התוכנית זכתה אמנם לביקורות קשות על המרחק הרב בין הדמות החמודה-מדי שמגלם מריאנו אידלמן ובין דמותו האמיתית של בנימין נתניהו, אך בסופו של דבר ועם כל החמידות הוא היה הציר שסביבו עפו מהלומות סאטיריות כבדות משמאל לימין. חסרונה של נקודת הציר הזאת הורגש. זה לא יפריע כמובן לביביסטים להמשיך להתעצבן עליה.

רוחו של נתניהו תמשיך לרחף מעל "ארץ נהדרת" כפי שנוכחותו עדיין מורגשת בפוליטיקה הישראלית, אבל שתיהן מנסות עכשיו לדמיין איך נראים החיים בלעדיו ולשתיהן זה פותח כמה הזדמנויות. מערכון הפתיחה והסיום של התוכנית אתמול הראה את המנעד האפשרי, בין סאטירה סביבתית ובין סאטירה חברתית על האקלים ועל ההייטק ועל החגיגה של הבורגנות הישראלית כשהכל מסביב קורס. אם צריך להמר אז אפשר לקבוע בוודאות גבוהה למדי שבניגוד לזירה הפוליטית שעדיין רועדת תחת צלו, "ארץ" תסתדר מצוין ללא נתניהו אחרי תקופת הסתגלות מסוימת. היא תחבוט גם בממשלה הזאת ללא היסוס. בנט, לפיד וליברמן תמיד היו בין הקורבנות האהובים עליה.

ובשורה התחתונה: הקאסט האדיר של התוכנית, שהתרחב כדי לכלול כמעט את כל הכישרונות הקומיים הבולטים של העת הזאת, יחד עם רשימת כותבים מפוארת, אמור להספיק ל"ארץ נהדרת" כדי לפתח את הלהיטים הבאים שלה גם בלי דמותו הדומיננטית של נתניהו. ההיטקיסט של אודי כגן זאת התחלה טובה. תקציב התוכנית המקוצץ השאיר פחות מקום לצילומי חוץ מושקעים ופזמונים מופקים היטב, אבל המאסה של הכישרון תעשה את שלה עד סוף העונה. חשבתם שבלי נתניהו זה לא יהיה זה? הצחקתם אותי.