שובו של הרעש: אתרי הבנייה בתל אביב חוזרים לעבודה הבוקר

מי יבנה יבנה בית. פועל באתר בנייה בתל אביב (צילום: Bar Levixr/שאטרסטוק)
מי יבנה יבנה בית. פועל באתר בנייה בתל אביב (צילום: Bar Levixr/שאטרסטוק)

אחרי שבועיים של שקט מבורך ברחבי העיר, נכנעה עיריית ת"א-יפו לדרישת משרד הפנים ותאפשר את פתיחת אתרי הבנייה בעיר החל מיום ראשון, תחת תנאים קשיחים ובהבטחה לאכיפה מוגברת: בלי עבודות לילה, בלי חסימות מדרכות, בלי לינה באתרים ובלי פועלים פלסטינים. בהצלחה עם לחפש פועלים אחרים

19 באוקטובר 2023

אחת מנקודות האור הבודדות של השבועיים האחרונים הייתה השקט המופתי שהשתרר בתל אביב. במשך 13 הימים האחרונים, מאז ה-7.10, הושבתו אתרי הבנייה בעיר בידי עיריית תל אביב-יפו שסגרה אותם מיד לאחר המתקפה על עוטף עזה, ולתושבים הנצורים בבתיהם היה לפחות קצת שקט בתוך הזוועה. אבל זה נגמר וביום ראשון הקרוב ישובו אתרי הבנייה בעיר לעבודה מלאה.

בעקבות לחץ מסיבי של קבלנים וחברות בניין, הודיע שר הפנים משה ארבל במכתב לראשי הרשויות המקומיות כי ההחלטה לסגור את אתרי הבנייה חורגת מסמכותם וציין כי להחלטה עשויה להיות השפעה דרמטית על המשק. בעיריית תל אביב-יפו מספרים שההחלטה לסגור את אתרי הבנייה התקבלה "למרות המודעות לאתגר המשפטי בעניין", מטעמי הגנה על ביטחון הציבור ומענה לתושבים המצויים בביתם. זה, כאמור, לא שכנע אף אחד בממשלה שהנזק שנגרם לקבלנים קטן מהנזק שייגרם לציבור הרחב.

שבועיים של שקט מופתי. אתר בנייה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
שבועיים של שקט מופתי. אתר בנייה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

בעיריית תל אביב-יפו הבהירו כי "כעת, עם חלוף הזמן, ולאור הבהרות שנמסרו לעירייה על ידי הממשלה בנוגע לסוגיית הסמכות, אין מנוס מפתיחת אתרי הבנייה" והם יורשו לחזור לעבודה ביום ראשון הקרוב, כשהעירייה עושה זאת תוך הצבת תנאים נוקשים לקבלנים ואלה יצטרכו לחתום על הסכמתם לתנאים אם ירצו לשוב ולהפעיל את אתרי הבנייה שלהם.

בין התנאים של העירייה לקבלנים אפשר למצוא את הדרישה שכלל העובדים באתרים יהיו אזרחי ישראל בעלי תעודת זהות כחולה או עובדים זרים עם רישיון עבודה בתוקף, כלומר ללא פועלים פלסטינים המהווים כשני שליש כוח העבודה בענף הבניין. עוד דורשת העירייה כי במהלך הפעילות באתרים לא ניתן יהיה לסגור כבישים ומדרכות, לא ניתן יהיה לבצע עבודות לילה ויחול איסור מוחלט על הפועלים ללון באתרי העבודה. לטענת העירייה, היא הדגישה בפני התאחדות הקבלנים את הרגישות הגדולה של תושבי ובאי העיר בעת זו ותבצע אכיפה מוגברת על אתרי העבודות.

דרושים כ-80 אלף כאלה. פועלים סינים בדרכם לאתר בנייה (צילום: שאטרסטוק)
דרושים כ-80 אלף כאלה. פועלים סינים בדרכם לאתר בנייה (צילום: שאטרסטוק)

אלא שכלל לא בטוח שיהיה מה לאכוף: כ-80 אלף פועלי בניין פלסטינים לא יורשו לעבוד בישראל, ובקרב העובדים הזרים בענף נרשם גל עזיבה לא קטן בעקבות המצב הביטחוני, וקיים ספק אם עובדים זרים חדשים ינהרו לארץ כל עוד המלחמה נמשכת. גם מתוך 20 אלף הפועלים הערבים אזרחי ישראל ישנם רבים מאוד שלא ישובו לעבודה בשלב זה מחשש לאלימות על רקע לאומני מצד שוטרים ואזרחים. המחסור בפועלים צפוי להשפיע גם על לוח הזמנים של הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה.