בוס, יש צלחות בכיור

איך התמודדו במסעדות עם שביתת מבקשי המקלט, ומה יעשו עכשיו, אחרי שמנהיגי המחאה הודיעו על הארכת השביתה לזמן בלתי מוגבל?

חם על השקשוקה? איש צוות נותן כתב בפורט סעיד. צילום: אורן זיו
חם על השקשוקה? איש צוות נותן כתב בפורט סעיד. צילום: אורן זיו
9 בינואר 2014

"הפליטים שובתים. מי לא ידע שהיום הזה יגיע? בני אדם שעובדים, חיים, מפרנסים בתים ומגדלים ילדים. בני אדם. איך לא ילחמו על הזכויות שלהם?" – כך נכתב בעמוד הפייסבוק של המוסד הקולינרי ננוצ'קה שברחוב לילינבלום. בננוצ'קה החליטו ללכת עם העניין עד הסוף והגישו את האוכל בכלים חד פעמיים כדי להתמודד עם המחסור בשוטפים, על רקע פרסום תמונות של עובדיהם השובתים וההכרזה כי בעלת הבית תנקה את השירותים במקומם.

ברחבי העיר אמנם נראו פה ושם שוברי שביתה אבל אחוז השובתים היה גבוה מאוד. יותר מכפי שרבים העריכו. האווירה ברבים מהעסקים בעיר הייתה תומכת. ב"מזנון" חצי מעובדי המטבח הם מבקשי מקלט. עדי, מלצרית במקום, הגיעה ביום שני בהתראה קצרה כדי לעזור לצוות להתגבר על המחסור בידיים שוטפות כלים. "אני מאוד מתרגשת מהתמיכה של בתי העסק במאבק, חיכיתי שזה יקרה כבר והנה זה קרה", היא אומרת.

עדי אף כתבה מכתב לח"כית מיכל רוזין ובו סיפרה על האווירה המיוחדת במקום שבו היא עובדת. "אמנם יש אשליה מאוד יפה של שיוויון בתוך המזנון, אבל ברור לנו שברמה הפוליטית הארצית הכל מתפרק עכשיו – מהתיקון לחוק מניעת הסתננות ועד התבטאויות כואבות וחשוכות של חברי הממשלה והכנסת".

גם בעבודות הבנייה הרגישו בשביתה. "הייתי צריך הבוקר עובדים ונסעתי למקומות שבהם הם עומדים כשהם מחפשים עבודה, אבל לא היה אף אחד. מאוד מרשימה השביתה", סיפר אבי, שיפוצניק ותיק. "הם עושים בשבילי עבודה שאף אחד לא יכול לעשות, ואני היום נאלץ לסחוב את הציוד והשקי מלט למעלה לבדי".

אבל לא כל המעסיקים היו מרוצים מהשביתה. מנהל המשמרת בסניף קפה loveat בנחלת בנימין סיפר כי ביום חמישי, כשהחלו העובדים האריתראים לספר על השביתה, הוא חשב שהם צוחקים. כשהתברר שזו איננה בדיחה הוא ניסה לשכנע אותם לבוא לעבודה בכל זאת, ומשלא הגיעו נאלצו הוא והצוות למלא את מקומם: "ניסיתי לשכנע אותם וגם לאיים עליהם אבל תכלס אני לא מתכוון לפטר אותם. הם עובדים מצוינים".

בינתיים בנווה שאנן, מעט החנויות הפתוחות היו אלו שמנוהלות על ידי ישראלים. מעדויות של עובדים בבתי עסק אפריקאים עולה שהלחץ על בעלי החנויות לסגור אותן לשלושה ימים היה גדול. מארגני השביתה דאגו גם לעדכן את האוכלוסיה בדבר ההפגנות הגדולות שהתרחשו ביום ראשון בכיכר רבין וביום שני בשגרירויות.

בשווארמה "ראש העיר", שבפינת הרחובות סלומון ונווה שאנן, ישבו ואכלו עשרות פליטים כבר בשעות הצהריים המוקדמות של יום שלישי. אריה, מעובדי המקום, סיפר שהשביתה עושה טוב לעסק. "הם אנשים נחמדים ובכלל לא אלימים, למרות כל מה שמנסים לעשות מהם בתקשורת", הוא אומר בין הכנת מנה למנה.

מובילי המחאה קיימו ביום שלישי בצהריים מסיבת עיתונאים ברחוב לבנדה והודיעו כי השביתה תימשך עד להודעה חדשה, ולא רק לשלושה הימים המתוכננים, וכי הם מתכננים לפתוח בצעדה מתל אביב לירושלים כדי למחות על מצבם.

גם עובדיה של ננה שרייר מננוצ'קה לא הודיעו על חזרה לעבודה נכון לשלישי בערב ונראה שלמרות תמיכתה בעובדים גם הסבלנות שלה מוגבלת בזמן, ופיטורים עומדים על הפרק. "כמו שמצאנו אלטרנטיבות בימים האחרונים, ככה נחפש ונמצא גם בהמשך אם הם לא יגיעו", היא אומרת. "אבל זה מאוד מקשה עלינו, ואנחנו כן מצפים שהם יעזרו לנו בכמה שעות ביום. הם קיבלו את ברכתי לשלושה ימים, אבל אם זה יימשך יותר מזה אולי נאלץ לפטר".