ביונסה כבר אלוהים, אבל יש דבר אחד שהיא לא מסוגלת לתת למעריצים

הדוקו החדש של ביונסה בנטפליקס הבטיח "מבט אינטימי" סביב ההופעה האפית בקואצ'לה, אך קווין בי קמצנית. היא יודעת שאלוהים אף פעם לא תיתפס באמצע התקפון זעם או ביס מלוכלך

ביונסה ב"Homecoming"
ביונסה ב"Homecoming"
18 באפריל 2019

על פודיום, בראש מנוף המתנשא מעל כמאה אלף איש, עומדת אשה בת 37 במכנסי ג'ינס קצרצרים וחולצה צהובה ומדברת אל הקהל שלה כאילו היא אלוהים. "אני רואה אתכם. שירו", היא פוקדת עליהם. "חזק יותר!", היא מתעקשת, וצבא המעריצים הנאמן מציית לה בדמעות, כי הוא הרי יודע את כל המילים.

אבל אלוהי הפופ אכזבה אותנו. היא הבטיחה סרט תיעודי שיספק "מבט אינטימי מלא עומק" על הופעותיה בקואצ'לה, אך לא קיימה. "Homecoming", הסרט התיעודי בכיכובה ובבימויה של ביונסה שעלה אתמול (רביעי) בנטפליקס, הוא תיעוד טכני יפהפה של צמד הופעות הלייב שלה בפסטיבל ב־2018, כשהייתה האשה השחורה הראשונה שמובילה את האירוע. מדובר ב־32 שירים מבוצעים לייב בשלמות ווקאלית מעוררת תדהמה, כשברקע זמרים, רקדנים ונגנים – כולם בני ובנות הקהילה האפרו־אמריקנית. מבחינת ביונסה, ההופעות הללו היו חזרתה הביתה, אל הבמה, לאחר לידת התאומים שלה. נדמה שזו נקודת ציון בחייה הפרטיים שהיא רצתה לחלוק עם העולם כולו, ובחישוב מוקפד לעילא, ידעה כיצד לעטוף אותה בשני הנושאים הבוערים בה ובארצות הברית היום: פמיניזם ובלאק פאוור. שאר חלקי הסרט (ואין הרבה מהם) כוללים קטעי וידאו של החזרות לאותן הופעות, עם ווייס אובר דרמטי כמיטב המסורת הביונסאית, בשילוב ציטוטים מעצימים של אושיות שחורות מהעבר כמו מיה אנג'לו, נינה סימון ומלקולם אקס.

ביונסה בפסטיבל קואצ'לה 2018. צילום: גטי אימג'ס
ביונסה בפסטיבל קואצ'לה 2018. צילום: גטי אימג'ס

עוד כתבות מעניינות:
משפחת סמית' הכריזה מלחמה על הקרדשיאנז
עולם הפופ סינן את המסר הטראומתי של טירז פור פירז
אירוויזיון 2019: גל גדות, מדונה ואוכל בעשרה שקלים

כל זה מרשים בהחלט, אך לא מספק את מי שמחפש מורכבות בדמותה של האשה שמנהלת את עולם הפופ בשנים האחרונות. לביונסה יש 127 מיליון עוקבים באינסטגרם, אך היא לא עוקבת אחרי אף אחד. ואת מי את רואה בפיד שלך כשאת לא עוקבת אחרי אף אחד? נכון מאד, את עצמך. האנקדוטה הזאת ממחישה היטב עד כמה רמת ההתבוננות העצמית של ביונסה מטורפת, והדבר ניכר גם בסרט. הקפדנות, המיקוד, ההנדסה המדויקת של כל פיסת תוכן שעולה מטעמה כבר זכו לכיסוי תקשורתי נרחב; היא כונתה הפרפורמרית הטובה ביותר בעולם, ולא לשווא. ביונסה מתבוננת בעצמה באופן כה מדוקדק שמאפשר לה להציג לנו תמיד את הגרסה הטובה ביותר של עצמה, וגם של אחרים. "בחנתי כל אחד מהרקדנים", היא מספרת בסרט, "בחרתי כל פנס, את גובה הפירמידה, חומר המדרגות, לכל דבר הייתה כוונה". במידה מסוימת, Homecoming"" הוא מעין שיר הלל לאותו פרפקציוניזם אייקוני שלה, המחזק את דמותה כאשה חזקה, אך בסופו של דבר הצפייה בו משאירה אותנו תוהים אם באמת אין לה עוד פיצ'רים מלבד כל ההעצמה הזאת.

הרגע היחיד בסרט בו ביונסה מציגה לנו צבע קצת אחר של דמותה (או "רגע המשבר", אם תרצו), הוא כשהיא מספרת כמה קשה היה לה לחזור לגזרתה אחרי לידת התאומים, אותה לידה שמנעה ממנה מלהשתתף בפסטיבל בשנת 2017. "בלי לחם, בלי בשר, בלי פחמימות, בלי מוצרי חלב ובלי אלכוהול, ואני רעבה", היא מספרת על רקע צילומי חזרות בשחור־לבן, בסצינה שבאופן אירוני מסתירה מאיתנו איך כל הדבר הזה באמת נראה. אנחנו לעולם לא נדע כיצד מתנהגת ביונסה כשהיא רעבה ועצבנית, כי כרגיל, אנחנו רואים רק את מה שהיא רוצה שנראה. ובכל זאת, כדי להנגיש לנו את רגשותיה, היא משכילה לנצל את מודעותה האינטרסובייקטיבית ומשתמשת בציטוטים של אחרים. כך, כשהיא מבצעת בהופעה את "Don’t Hurt Yourself", שיר הכעס מ"למונייד", היא משלבת ציטוט של מלקולם אקס: "האשה המוזנחת ביותר בארצות הברית היא האשה השחורה", וכנראה מרפררת לעצמה בתקופה הכואבת של בגידת בעלה ג'יי זי.

הקמצנות של ביונסה בחשיפה עצמית היא מנגנון הגנה שהפך לפרקטיקה מקצועית בהתנהלותה בעולם הפופ. אחרי 22 שנים באור הזרקורים היא יודעת איך כל העסק הזה עובד, וברור לה כי התדמית שעליה להציג חייבת להישאר מסתורית באופן עקבי, כדי להשאר מושכת בעיני הקהל שלה. אנחנו תמיד נרצה לדעת עוד, והיא לעולם לא תספר לנו. אפשר להבין אותה, כי עד כה זה עובד מדהים: אלבומים נמכרים, ליין אופנה משגשג, פרסים, סופרלטיבים ותמיכה בלתי מבוטלת של התקשורת ועדר מעריצים.

אבל מה שביונסה לא רואה הוא שהאלוהות שלה היא כבר עובדה, והקהל אוהב אותה ללא תנאים. כל מה שאנחנו רוצים עכשיו הוא לחוות פיסה אותנטית ממנה. אנחנו משתוקקים לפגיעות ואינטימיות בצורתן המחוספסת: התקף זעם קטן, ביס מלוכלך, בדיחת קרש גרועה, משהו שיגרום לנו להזדהות איתה קצת, להזכר שהיא בת תמותה. או בעצם, אולי ביונסה דווקא רואה את כל זה ויודעת, אולי אפילו טוב יותר מאיתנו – שברגע שהיא תתן לנו את זה, היא כבר לא תהיה אלוהים יותר.

"Homecoming" בנטפליקס

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד