יחסים ויראליים: שחר חסון אוכל את הקורונה ונשאר בחיים

פסטיבל דאחקורונה. שחר חסון ויוחאי ספונדר ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)
פסטיבל דאחקורונה. שחר חסון ויוחאי ספונדר ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)

הסדרה הצנועה של הסטנדאפיסטים שחר חסון ויוחאי ספונדר בכאן 11 מטפלת במשבר הקורונה עם אפס יומרות והרבה חמידות. וזה בדיוק הזמן לאפס יומרות והרבה חמידות

2 באפריל 2020

כבר אמרנו: העתיד הקרוב של הטלוויזיה הוא בתוכניות אולפן זולות ונוסטלגיות לחיזוק אווירת הביחד. זו ברירת המחדל של הצופה הישראלי למוד הטראומות הלאומיות, זה הרפלקס הפבלובי של מקבלי ההחלטות בערוצים, זה כל מה שהתקציב שלהם יכול לאפשר עכשיו כשהכלכלה מתרסקת.

במצב עניינים כזה, כל תוכנית טלוויזיה שיוצאת מהאולפן ומבקיעה את הבידוד הקלסטרופובי היא משב רוח מרענן. לפי הפרמטר הביקורתי החדש הזה, "יחסים ויראליים" היא שחר חסון ויוחאי ספונדר עושים עליכם בעדינות "פו פו פוווו" ביום קיץ שרבי, במובן החיובי (ואחרי שטיפת פה) של המטאפורה. זו הפקת גרילה, בעצם מין סדרת רשת דלת תקציב, שבה יוצאים צמד הסטנדאפיסטים לטייל ברחבי הארץ עם הטנדר שלהם ולהתחקות אחר מידע שימושי בימי הקורונה. יש לה אפס יומרות. זה בדיוק הזמן לאפס יומרות.

בדיוק הזמן לאפס יומרות. שחר חסון ויוחאי ספונדר ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)
בדיוק הזמן לאפס יומרות. שחר חסון ויוחאי ספונדר ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)

חסון וספונדר נוסעים בטנדר הפשוט שלהם בין מוקד מד"א לסופרמרקט ובין חברת סייבר ליצרנית אלכוג'ל, שואלים שאלות פשוטות ומקבלים תשובות פשוטות, מריצים קצת דאחקות פשוטות באמצעים פשוטים וסוגרים את הסיפור בפרקים צנועים באורך כ-15 דקות. איכשהו הם גם מצליחים להנגיש בפרק אחד מידע יותר ברור ומועיל מזה שתקבלו בחודש שלם של תדרוכי ראש הממשלה.

היעדר היומרה עוטף את "יחסים ויראליים" באווירה קלילה ולא מחייבת, והיא מצטיינת בעיקר ברגעים שבהם חסון וספונדר משוחחים בדרכים, מקשקשים על המצב, כולה שני סטנדאפיסטים חברים שמנסים אחד על השני את החומרים והפאנצ'ים שלהם על הקורונה. בגלל הדינמיקה הטבעית ביניהם זה עובד גם כשהם מתרסקים ברמה הקומית. כמו על במה פתוחה במועדון סטנדאפ, מותר להם להתרסק. זה בדיוק הקטע.

איך לדבר על הקורונה בלי להכניס את כולם להתקף חרדה. "יחסים ויראליים" (צילום מסך)
איך לדבר על הקורונה בלי להכניס את כולם להתקף חרדה. "יחסים ויראליים" (צילום מסך)

יש בתוכנית הזאת איזו חמידות שדרושה עכשיו מאוד. בתוכניות האקטואליה ובמהדורות החדשות ממטירים על הצופים אש וגופרית בקמפיין הפחדה מתמשך, ולטלוויזיה שתצליח לדבר איתנו על המגפה והמשבר שבעקבותיה בלי להכניס אותנו להתקף חרדה יש ערך גדול וחשיבות עצומה עכשיו. "יחסים ויראליים" אולי לא מתכוונת לכך, אבל יש בה איזו התייחסות רגועה, שפויה ואנושית לסיטואציה הקשה שבה מוצאים עצמם תושבי הארץ. זה לא מעט בשביל סדרת רשת צנועה.

בימים רגילים סביר להניח שאפשר היה למצוא פגמים רבים בסדרה הזאת, אבל ימים רגילים כבר לא יהיו לנו בזמן הקרוב וגם הטלוויזיה שהתרגלנו לקבל אינה מובטחת. "יחסים ויראליים" היא תגובה טלוויזיונית מהירה וחלוצית מאוד לעולם החדש שמתגבש עכשיו סביבנו, וגם אופציה די כיפית לבינג' מהיר, ובתור שכזאת מגיע לה לא רק חיבוקי אלא גם בחינה מעמיקה של הדברים שעובדים בה. אלה הדברים שיבדילו בין טלוויזיה טובה ובין פח משודר בעתיד הנראה לעין.

שחר חסון ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)
שחר חסון ב"יחסים ויראליים" (צילום מסך)

רגע כזה ששווה להתעכב עליו מגיע בפרק הרביעי של הסדרה ששודר בשבוע שעבר. חסון וספונדר מגיעים לביקור במשרדי חברת סייבר, כדי לברר עם המומחים עד כמה מתקדמות יכולות המעקב של השב"כ אחר הציבור. תוך כדי הביקור מקבל חסון הודעת סמס מהשב"כ שמבשרת לו כי נחשף לחולה קורונה ועליו להיכנס לבידוד. התגובה שלו אותנטית לחלוטין וזה נראה כמו רגע דוקו מצמרר.

דקות אחר כך מתברר לחסון החיוור שזו מתיחה שרקחה לו ההפקה יחד עם חברת הסייבר בה ביקרו. כמה פשוט ומשעשע, ככה מדגים ביעילות את עומק החדירה האפשרית לפרטיות. חכם אפילו. לא הייתם מצפים למהלך מחוכם כזה מסדרת דאחקה כזאת. אבל אלה זמנים לא צפויים ומגיעה להם טלוויזיה בלתי צפויה. צפו.

כל הפרקים של "יחסים ויראליים" ביוטיוב ובאתר כאן 11 >>