בית קפה של הביוקר ועוד חדשות מעולם הקולינריה המקומי

פסטיבל נטול גלוטן, מאפייה עתירת גלוטן ובית קפה צרפתי בו תוכלו לאכול גם לחם וגם עוגות - כל מה שמעניין וחדש בסצינה הקולינרית

לחם פז. צילום: אנטולי מיכאלו
לחם פז. צילום: אנטולי מיכאלו
24 בספטמבר 2015

תעמדו בפינה

כשרועי מימון העלה לפייסבוק השכונתי בפלורנטין את ההזמנה להגיע עם ספל הקפה מהבית ולקבל קפה חינם במקום החדש שפתח בקצה השכונה, הוא לא ידע לאמוד את רמת הביקושים. עכשיו נותרו אצלו על המדפים ספלים מסוגים שונים שממתינים לבעליהם שמגיעים באופן קבוע למלא אותם, הפעם על חשבונם. מימון מכין פה אוכל בסיסי של אספרסו בר שקורץ לטבעוני השכונה. הקפה יכול להגיע עם חלב סויה, אורז או שקדים ללא תוספת תשלום (9 ש"ח להפוך). כריכים מותקנים פה מחמישה סוגים של לחמים: שיפון אגוזים, פוקאצ'ות, בגט או לחם גרוזיני שמגיע במיוחד מאשקלון. מהלחמים מכינים כריכי גאודה, חביתה ועוד. לצד הכריכים נמכר מבחר של מאפים טבעוניים, עוגיות מרוקאיות של אימא, ארטיקים טבעוניים מפרי בלבד ושייקים של גזר, תפוחים, רימונים וכו'. מימון עשיר ברעיונות למבצעים, למשל לצהריים שני כריכים, קפה ומתוק (עוגייה, כדור שוקולד או פרי) ב־20 ש"ח, וכל לקוח עם כלב מקבל מתנה – חטיפי כלבים ארוזים בשקית. קפה הפינה מוכיח מה שכבר מזמן ברור: השכונתיות הדביקה של פלורנטין צפויה מכדי להפתיע.

לקפה הפינה

קפה הפינה. צילום: אנטולי מיכאלו
קפה הפינה. צילום: אנטולי מיכאלו

גלוטן־פרי שיק

ההסתערות על הגלוטרייה בפסח האחרון הוכיחה שיש קהל רעב לאוכל ללא גלוטן, בייחוד כשהוא טוב, טעים ואיכותי. לפיכך השף ערן זינו (כרמלה בנחלה, ברקרולה) יחזיר את הפופ־אפ רסט שלו לפעילות בסוכות באותו מתחם אמנות ואירועים ביפו, שנקרא נור וזכור לטוב. הפעם תתנהל הגלוטרייה כמסעדה־בר. במנות הראשונות: כרובית אפויה עם טחינת קשיו ועדשים שחורות מונבטות. סינטה צרובה, גוואקמולי, סלסה עגבניות, טאקו תירס. קנלוני ריקוטה ותרד עם ציר עגבניות שרי, זיתי קלמטה ועגבניות צלויות. פוקצ'ה טלה עם בשר טלה ישר מהרוטסרי על פוקצ'ה חמה עם לימון כבוש, עשבי תיבול ועגבנייה חרוכה. לעיקריות קיש בצלים ושקדים עם גבינות. ניוקי צלויים עם ירקות, חמאת אגוזי לוז. נודלס עם ברווז פריך, בצל סגול, בוק צ'וי ונבטים. קוסקוס בעבודת יד עם ירקות וגרגירי חומוס. שניצל קלאסי עם פירה תפוחי אדמה עשיר וסלט קטן ועוד. כמו כן תוכלו להזמין מבחר של פיצות וקינוחים, כולל פחזניות ממולאות קרם וניל. מתנזרי הגלוטן לא יעזבו את המבנה בלי לחמים ללא גלוטן לרכישה הביתה (26־32 ש"ח). הזמנות מראש יתקבלו מיום ראשון 20.9 עד יום שני 5.10, 10:00־19:00.

הגלוטרייה בנור, מתחם אמנות ואירועים, פנחס בן יאיר 5, שוק הפשפשים. 3707276־052, 27.9־5.10, 11:00־23:00

כוסאנם בזק

"יש לנו יותר מ־1,500 תקליטי ויניל במחסן, אבל בבית הקפה־חנות הספרים הנסיך הקטן אין לי איך להציג אותם". כך מנמק נעים כהן את ההחלטה של בני משפחתו לפתוח את "הנסיך הקטן מהדורה מוגבלת" סמוך כל כך לבית הקפה בקינג ג'ורג'. מדובר בשילוב של גלריה המציגה חפצי וינטג' ובר. תוכלו להאזין פה לתקליטי ויניל, לשחזר את הילדות שלכם עם משחקי נינטנדו, לנסות לשבור את הראש איך אפשר להחזיר לחיים את טלפוני החוגה של בזק, להתרשם מעבודות קרמיקה ישראלית ישנה ומצילומים משנות ה־20 ולעלעל במגזינים נדירים. מי שמחפש את חנות בגדי הוויטנג' "אהבה לשנייה" ימצא במקום פינה קטנה של בגדים מיוחדים ונדירים. בזמן שאתם משתכשכים בנוסטלגיה מתוקה תוכלו לשתות בירה מהחבית, יין וקוקטייל (15־25 ש"ח למשקה).

הנסיך הקטן מהדורה מוגבלת, רש"י 17, ראשון־חמישי 10:00־24:00, שישי 10:00־18:00 , שבת 19:00־24:00

הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי
הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי

העולם שייך למשכימים

כבר עשור שרועי פישמן מפעיל את לה גאטרי כמנצ'ייה לצרכנים כבדים של נשנושי לילה. זה לא מנע ממנו מלהקים מפעל ביפו, שבו הוא מייצר בשיא הרצינות את הקרואסונים הפציחים והמשובחים שלו. עכשיו הוא רוצה לפרוץ גם אל אנשי היום. לשם כך הוא ערך שיפוץ מעמיק לסניפים כדי שייראו צרפתיים יותר, עם אריחים לבנים, רצפה שחורה, נברשות עששית ודלפק שיש.

מיד אחרי החגים יפתח פישמן את שני הסניפים של לה גאטרי כבר בשבע בבוקר עם קרואסונים טריים במחיר צרפתי של יורו וחצי (שבעה ש"ח). לתפריט התווספו גם דגים כמו סלמון או מטיאס עם שמנת (39 ש"ח). בכניסה הוא הציב עמדת רכישה לנשנושים כדוגמת מקלות פרמזן, ובקרוב הוא יוסיף למבחר לחמי מחמצת. עוד בתוכניות: פתיחת סניף נוסף צמוד למאפייה בדרך בן צבי. בינתיים תוכלו להזמין גביע של קאווה עם הקרואסון (25 ש"ח) ולפנטז על עיר האורות.

ללה גאטרי

לה גאטרי. צילום: אנטולי מיכאלו
לה גאטרי. צילום: אנטולי מיכאלו

שדות פפריקה לנצח

נפשות הונגריות היכונו. פסטיבל הפפריקה הגדול יתקיים בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית לציון קטיף הפפריקה (שבת־ראשון, 26.9־4.10). המסיבה החקלאית הזאת תכלול סיור בשדות, הדגמות עישון פפריקה מסורתי, פיצוח כתב חידה בשדה והצגה לילדים. בתוספת תשלום תוכלו לצאת לסיור משפחתי בעגלת פפריקה בשדות התבלינים, לשזור שרשרות פלפלים אדומים, ללמוד להכין רוטב פפריקה ולאפות פיתות בטאבון כדי שיהיה מה לטבול ברוטב הפפריקה.

עוד מתכוונים בחווה להדגים בישול מנות עם פפריקה ולהציג בפני המבקרים תערובות בישול המכילות פפריקה. מי שמרגיש שהוא זקוק לעוד קצת פפריקה, מוזמן למרפסת החווה לתה ביסטרו, שבו תנור אבן איטלקי מוסק בעצים מנפק פוקצ'ות פפריקה, בצד ממרחי פפריקה וסלטים (45 ש"ח לכרטיס השתתפות בכל הפעילויות).

חוות התבלינים. בית לחם הגלילית, 9533405־04

פסטיבל הפפריקה
פסטיבל הפפריקה

לא יסולא בפז

בשעת צהריים מוקדמת המאפייה החדשה ברחוב ריב"ל תוססת והומה קונים שרוכשים לעצמם קפה (7 ש"ח להפוך) ומאפה לדרך. מדובר כמובן בעובדי המשרדים הסמוכים שמחפשים פתרון פחמימתי מרגיע, נוח, טרי וזול לשעות העבודה באזור. אלא שהמאפייה החדשה, שמעוצבת באופן מזמין עם מדפי עץ רחבים, שעליהם מונח השלל הבוקע מהתנורים, פונה לקהל גדול יותר.

מדובר במאפייה כשרה (בד"ץ בית יוסף) הפונה לפלח השוק של דתיים בעיר. לחמי שאור של קמה, ששווקו עד היום בעיקר לבתי מלון ולמסעדות, מגיעים לכאן מהמפעל בחולון בכל בוקר (16־18 ש"ח לכיכר). בתנורים שבמאפייה נאפים בייגלה, לחמניות, קרואסונים, מאפי בוקר, פיתות ופוקאצ'ות עם מבחר תוספות של גבינות וירקות.

נינה פז, שפתחה את המאפייה, מסבירה שהיא מתגוררת בעיר בשכנות לקהילה דתית גדולה, וכשראתה שאין מקום המתמחה באפייה באזור –  החליטה להקים כזה בעצמה. למותר לציין שתמצאו פה מבחר של חלות בשישי. אגב, מרחק עשרות מטרים ספורים ממאפיית לחם פז נפתח סניף למאפיית טוצ'קה מפתח תקווה, שגם היא כשרה. אם אתם חוזרים בתשובה, כדאי שתקפצו לאזור לעשות השוואה בין הכשרויות, ואם לא – אז סתם לבוא ולנשנש.

ללחם פז

לחם פז. צילום: אנטולי מיכאלו
לחם פז. צילום: אנטולי מיכאלו

אסקפיזם בכל מחיר

קווין מארי הוא בית קפה מבית היוצר של בעלי הקינג ג'ורג'. הקפה הפינתי כולו אומר צרפתיות אסקפיסטית, ובעיקר הוויטרינה ובר השיש. סגנון הבילוי פה לא הולך על נגישות תקציבית ויחסית לקינג ג'ורג', רחוב המתגאה בסינדרום קופיקס המוחצן שלו, קווין מארי מפתיע עם התעלמות גורפת מקהל המחאה החברתית: 10 ש"ח לקפה הפוך מוצלח, קרואסון ומאפי בוקר ב־11־13 ש"ח ודיל קפה ומאפה 17 ש"ח. עוד תוכלו להזמין סלט עדשים, טאבולה או קיסר (28־30 ש"ח), כריכים צרפתיים בסגנון ברי וכריכים רב לאומיים: תוניסאי, קציצת ירק, סלמון, קורנביף וטופו טבעוני (22־31 ש"ח). נחמד שאפשר להזמין עם הכריך גולדסטאר או גביע של מרלו ספיישל ריזרב (25 ש"ח), אשר מזכיר שאסקפיזם תובע את המחיר שלו.

ל-Queen Mary

קווין מרי. צילום: אנטולי מיכאלו
קווין מרי. צילום: אנטולי מיכאלו

כל היין

המועצה המקומית בנימינה־גבעת עדה, בשיתוף יקב בנימינה, הגו את פסטיבל Binyamina ליצירה ישראלי – אירוע תוסס לחול המועד סוכות עם סרטים דוקומנטריים על גיבורי תרבות, מפגשים עם יוצרי הסרטים והופעות חיות של גיבורי התרבות עצמם: מתי כספי ב"אינטימתי", אריאל זילבר ב"המיטב" וערן צור ב"שירי יונה וולך". בפסטיבל משתלב הפנינג "חצרות היוצרים" שבו אמנים מקומיים פותחים את ביתם וחצרותיהם ומציגים ומוכרים את יצירותיהם. יקב בנימינה יערוך בפסטיבל סדנאות יין שבהן ילמדו יינני היקב איך יוצרים בלנד (30 ש"ח לסדנה). עוד צפויות הופעות חיות ביקב, פינות יצירה לילדים ותערוכת ציורים על חביות יין, שכל הכנסותיה מיועדות לכפר נופש לילדים עם צרכים מיוחדים. תוכלו לרכוש כרטיס כניסה חופשי לכל מתחמי התרבות בפסטיבל (200 ש"ח) במכירה מוקדמת בטלפונים 6288391/2־04, או באתר.

פסטיבל BINYAMINA, מרכז מבקרים יקבי בנימינה, היקב 34, שלישי־שישי, 29.9־2.10, החל מ־18:00

אם אתם מתעצלים לצאת מהעיר ועדיין רוצים להסתובב עם גביע של יין ביד, פסטיבל "חג היין", שיתקיים במתחם התחנה, תפור למידות שלכם. באירוע יציגו יקבים את היינות המיוחדים שלהם. תוכלו ללגום בזמן שאתם מאזינים להופעות חיות, ומנשנשים (בתוספת של תשלום) מדוכני האוכל. אם תרצו לרכוש יינות הביתה יציעו לכם אותם במחיר מוזל (79 ש"ח ברכישת כרטיס במקום, 65 ש"ח ברכישה מוקדמת של כרטיס בטלפון 5180533־03 או באתר.

חג היין, מתחם התחנה, 30.9־1.10, רביעי־חמישי מ־18:00

יקבי בנימינה. צילום: ניר יצחק
יקבי בנימינה. צילום: ניר יצחק