כל כך רצינו לאהוב את הסדרה הזאת של נטפליקס. אבל אי אפשר

שוקלת להתאבד מרוב שעמום? "בעיית שלושת הגופים" (צילום: יחסי ציבור//נטפליקס)
שוקלת להתאבד מרוב שעמום? "בעיית שלושת הגופים" (צילום: יחסי ציבור//נטפליקס)

היוצרים של "משחקי הכס" קיבלו מנטפליקס קונספט אדיר שמאחוריו טרילוגיית ספרים מצליחה, תקציב עצום וחופש יצירתי ענק כדי להפוך את "בעיית 3 הגופים" ללהיט המדע בדיוני הגדול של השנה בטלוויזיה. הם נכשלו כישלון כה עגום ומוחלט שזה כמעט ביזארי

יש לא מעט משחקי וידאו גרועים ויש הרבה דרכים לייצר משחקי וידאו גרועים. המשחק יכול להיות מלא בבאגים, המשחקיות רפטטיבית, היומרה מוגזמת. אך הסיבה השנואה מכל היא עולם ריק מדי. דוגמה מצוינת לכך היא משחק הזומבים Days Gone שיש לו קונספט מבריק: השחקן נוסע על אופנוע ברחבי ארה"ב בחיפושים אחר אשתו. הקונספט מגניב אבל העולם לא מרגיש מספיק חי. משעמם. רוב המשחקים המעניינים כיום הם משחקי עולם פתוח, והמפתחים לא יכולים להרשות לעצמם עולמות ריקים. ולמה אני מספר לכם על משחקי מחשב כשמדובר בביקורת לסדרת טלוויזיה? ובכן, כי זאת בדיוק הבעיה ב"בעיית שלושת הגופים", סדרת המד"ב החדשה של נטפליקס. העולם שלה די ריק, הטקסטים די ריקים וסיום העונה די ריק ואנטי-קליימטי.

>> עושים היסטוריה: 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה שלכם כרגע
>> מה ראינו בלילה: 5 סדרות וסרט מופת שהחזיקו אותנו ערות השבוע

הסדרה מבוססת על טרילוגיית ספרי מד"ב סיניים ועוקבת אחר מספר מדענים בוגרי אותו מחזור שנפגשים לאחר ההתאבדות של המנטורית שלהם מאוקספורד. לצד החקירה המקבילה של קלרנס צ'י, סוכן MI5 לשעבר שחוקר התאבדויות של מדענים נוספים כשהכל סובב סביב קסדה מסתורית, המדענים מתחילים לחוות דברים משונים כמו חזיונות של שעון שסופר לאחור ומשחק מציאות מדומה מאוד ריאליסטי, והם חושפים יחדיו פלישת חייזרים שמתוכננת להתרחש מאות שנים קדימה.

כל זה נשמע מאד מרגש על הנייר, אבל בפועל אנחנו מקבלים סדרה לא אפויה שבסופה לא קורה שום דבר. ודי מבאס לקבל מנטפליקס תוכן כל כך בינוני אחרי שכבר הצליחה להביא כמה הברקות בשנה האחרונה ונדמה היה שהתגברה על נטייתה לתוכן סתמי. דייוויד בניוף וד. ב. וייס, האחראים על אסון "משחקי הכס", הם יוצרי את הסדרה ומורגש הניסיון שלהם לקום מן העפר ולנסוק כמו עוף החול, אבל בכל פעם שקורה משהו טוב בסדרה – קורה משהו אחר שגורם לי להצטער שהתחלתי לצפות בה. באמת שרציתי ליהנות מהסדרה. וכמה שלא ניסיתי – לא הצלחתי. 

מאיפה להתחיל לדבר על זה? מהדיאלוגים הצ'יזיים שמרגיש כאילו יצאו מתוך "פסיפיק רים" ולא בקטע טוב? מהפתרונות המגוחכים שהיו יכולים להופיע באותה מידה ב"ארמגדון"? אולי דווקא מהדברים הטובים בסדרה, כמו ג'ון בראדלי, הלא הוא סאם טארלי מ"משחקי הכס", שמשחק את ג'ק רוני, צעיר שהתעשר ממכירת ממתקים ומשקאות מוגזים והוא חלק מחבורת המדענים?

בואו נדבר קודם על עולם המשחק: החלק הראשון של הסדרה הוא שלושה פרקי אקספוזיציה, במהלכם מתגלה קסדת מציאות מדומה מסתורית שמכניסה את מי שחובש אותה למשחק, וזה ככל הנראה המשחק הכי פחות כיפי שנוצר אי פעם. מכל האלמנטים של משחקים, וייס ובניוף בחרו לקחת את האלמנטים הכי פחות מעניינים – מערכת שלבים ומערכת שמאפשרת להריץ את הזמן קדימה. מטרת המשחק היא להציל ציוויליזציות על פלנטה שנעה סביב שלוש גופים שמימיים. לשם כך, השחקנים ייאלצו למדוד את תנועות השמשות, את גודלן ועוד בולשיט-אלק-מדעי.

העולם של המשחק ריק מתוכן. אין שם שום דבר שמעיד על ציוויליזציה מלבד ארמון שמתחלף בכל פעם, ללא שמץ של הבנה כיצד בנוי משחק מחשב מודרני. אולי זה מתאים לחייזרים שבסדרה, אבל כשמציגים משחק מחשב על מסך טלוויזיה זה צריך לגרום לצופה לרצות לשחק במשחק הזה, כמו ש"ג'ומנג'י" ו"טרון" גרמו לילדי האייטיז לרצות לשחק במשחקים שהופיעו בהם. הדבר הכי גרוע הוא שהקונספט הזה פשוט מת לאחר כמה פרקים: הקסדה לא תורמת הרבה מלבד היותה קונספט ממש מגניב, וממש מתאמצים לגרום לנו לקנות את זה שהיא חיונית לעלילה. באמצע העונה שוכחים מזה ועוברים לעיקר. והעיקר לא יותר טוב. 

אייסה גונזלס, שמשחקת את אוגי סלזר, פשוט זורקת סיסמאות מסרטי אקשן ומשחקת כאילו היא בניינטיז, ג'ין צ'נג (ג'ס הונג) היא דמות די פסיבית ולא מעניינת  בנדיקט וונג הוותיק הוא אולי הדבר הכי טוב בסדרה בתפקיד קלרנס צ'י, אבל הוא לא יכול להחזיק את כל הסדרה על הכתפיים שלו ושאר הדמויות די לא זכירות. התסריט פגום, בחירות הבימוי שגויות ורק הצילום והאפקטים מצליחים לייצר עניין, אבל זה לא מרגיש שהסיפור שהם מנסים לספר שווה את זה. אפשר היה לייצר סיפור מעניין יותר עם חומר הגלם של הספר, אפשר היה לגרום לנו לחוש שהמסע הזה שווה משהו, אבל וייס ובניוף פשוט נכשלו.

סיום העונה הראשונה היה כה בלתי מספק וכה משעמם, שזה כמעט ביזארי. השלד הרעיוני הרי קיים, הוא שם, זה אחלה קונספט, אחלה רעיון ואחלה של נושא לכתוב עליו. אז למה לא להתאמץ בצורה כל כך מובהקת? "בעיית שלושת הגופים" היא פשוט משחק עולם פתוח ריק מתוכן. יש לה בסיס טוב, שזה הרעיון, אבל שום דבר אחר מלבד זה. אפקטים ובנדיקט וונג לא יכולים להציל סדרה כל כך גרועה, בדיוק כפי שגרפיקה מטורפת לא מפצה על עולם ריק מתוכן ומשעמם במשחקי וידאו. נכון לעכשיו הסדרה עדיין לא חודשה לעונה נוספת. במידה והיא תחודש, וייס ובניוף צריכים לחשוב טוב טוב לאן הם לוקחים את הסיפור, כי אולי עוד לא מאוחר להציל את הספינה השוקעת הזו. נשמח להיווכח שזה לא היה בזבוז זמן מוחלט. 
>> "בעיית 3 הגופים", עכשיו בנטפליקס