תתעוררו על עצמכם: 20 בתי הקפה עם הקפה הכי טוב בתל אביב

קפה כמו שקפה צריך להיות. Waycup (צילום: אינסטגרם Waycup)
קפה כמו שקפה צריך להיות. Waycup (צילום: אינסטגרם Waycup)

קפה חוואים שמגיע עם תעודת זהות משל היה כלב גזעי, חליטות קולד ברו, פולים מאזורי גידול מיוחסים ובעיקר הרבה הקפדה וכל מה שלא תמצאו ברשתות הקפה הגדולות. קוראים לזה הגל השלישי: קבלו את בתי הקפה הכי מוקפדים בעיר

שנים שהוא חלק בלתי נפרד מחיינו, אך מצבו מעולם לא היה טוב יותר. ערכי ה-bean to cup שוטפים את העולם ואת תל אביב, ובצעד בטוח נוטשים שתייני הקפה את התערובות המוכרות של פולי הרובוסטה מעשרות מקורות, שנקלים למוות לקבלת טעמים מרירים, ומתמכרים לקפה חד זני מאה אחוז ערביקה עם תעודת זהות.

אותה תעודה מייצגת שקיפות ויודעת להגיד מהיכן הגיע הקפה, איך גידלו אותו ואחר כך שלחו אותו ואיך נכון לקלות אותו – באיזו טמפרטורה ולכמה זמן, כדי להפיק טעמים רעננים ומאוזנים. זו תורת הגל השלישי של הקפה על רגל אחת, ואם תרצו תגובת נגד לתעשיית הקפה הממוסחרת. לנו נראה שהאדווה תהפוך לצונאמי, אך עד שזה יקרה, שמעו על בתי הקפה בתל אביב והסביבה שעושים גלים.

אדא חנינא

אספרסו בר קטן ומסוקס בשוק הפשפשים, אח קטן לקפה נחת הנינוח מכיכר דיזינגוף, שלוקח את עניין הקפה מאד ברצינות. העוסקים במלאכה מלקטים פולי קפה שטופלו בידי מגדלי קפה מנוסים ומיומנים ברחבי הגלובוס וקולים אותם למידה המדויקת שתשכלל את טעמיהם. הפולים הקלויים מופקדים בידיהם הבטוחות של בריסטות מקצועיים, שמכינים מהם משקאות קלאסיים, חליטות קפה וקוקטיילים של קפה.
רבי אדא 2, שוק הפשפשים, יפו. אין טלפון

טימותי

בית קפה שכונתי קטן שהוקם על חורבות קפה הורקנוס המיתולוגי, וצופה על כיכר מילנו היפה. תפריט אוכל עשיר שמבוסס על חומרי גלם מקומיים וטריים וכולל כריכים, סלטים ועיקריות חמות לא מאפיל על תפריט הקפה המגוון שמציע בלנדים וקוקטיילים המשלבים קפה בחליטה איטית. את הקפה מכינים מתערובות פולים מאתיופיה, קוסטה ריקה, ברזיל, קולומביה ואינדונזיה שנקלים בבית קליה מקומי.
אבן גבירול 187 תל אביב, 03-5467869

טימותי (צילום: יח"צ)
טימותי (צילום: יח"צ)

מונטי

הילד החדש בשכונה, בית קפה ובית קלייה שהוקם על ידי קיקי ניצן, שותף בקפיטריה בקניון TLV ומי שהקים לפני כמה עשורים את סנדביצ'יית אוליב ואת הזינגר בר, וג'ו מק'קורמק, בעלי ה־Lo Fi שעמד כאן טרם הקורונה. ריח קפה שזה עתה נטחן משמש מבוא לתפריט של משקאות קפה ולצדם פיצות, פוקאצ'ות, סלטים ומנות חמות המכוונים לעובדי הסביבה ולמשפחות המתגוררות בשכונה. המטבח משתמש בחומרי גלם שנמצאים על מדפי המעדנייה – גבינות, שימורי דגים איכותיים, ממרחים ועוד, ובקבוקי יין במחיר נגיש יועדים ללוות את האוכל.
מונטיפיורי 41 תל אביב, 03-5245550

קפה ומאפה. מונטי (צילום: רן בירן)
קפה ומאפה. מונטי (צילום: רן בירן)

נורדיניו

המעדנייה של השף עינב אזגורי מציעה כריכים, סלטים ומאפים מוקפדים לצד עוגת גבינה באסקית אלוהית (חפשו אותה בקרוב בסקר עוגות הגבינה שלנו לשבועות) וקינוחים משגעים נוספים, אך לא לשם כך התכנסנו. בנורדיניו מקדישים לקפה תשומת לב מיוחדת, וחולטים אותו במכונה דמוית ברז בירה, הראשונה מסוגה בארץ שנחשבת לרולס רויס של מכונות הקפה ומפיקה מהפולים מקסימום טעמים וארומות בדמוי משקאות דריפ, אספרסו וקפה נייטרו.
נחלת בנימין 27 תל אביב, אין טלפון

C.O.S

Cos (או coffee organisation studio אם תרצו) הוא סטודיו חדש יחסית בתחום הקפה, שפתח המומחה טל בודנשטיין, מי שהיה אחראי על "לאב איט" לפני 25 שנה, ומאז מלמד את התל אביבים כל מה שהם צריכים לדעת על המשקה המר והאהוב. בסטודיו החדש הוא מבקש להתאים את הקפה לפלטת הטעמים האישית של כל לקוח, וחוץ מזה גם מביא תערובות ייחודיות שלא תמצאו באף מקום, ותוכלו לקנות הביתה. אגב – כל כך אוהבים בסטודיו קפה עד שלא נותנים לאף מאכל להפריע לקדושה שלו. תמצאו שם קפה בלבד, אבל אוהו, איזה קפה.
מקווה ישראל 3

טל בודנשטיין ואנשי הקפה. coffe organization studio (צילום רן גולן)
טל בודנשטיין ואנשי הקפה. coffe organization studio (צילום רן גולן)

קפה נחת

השם מיטיב לשקף את תחושת הנינוחות ששוררת בקפה נחת. ריהוט נקי ושפה גרפית משדרים נוסטלגיה והזמן כמו זורם באטיות, עד שכיכר דיזינגוף נראית כמו פיאצה באירופה. שום דבר מהאיזי גואינג שלעיל אינו מאפיין את ההתעסקות בקפה, שמגיעה עד לניואנסים בפולים ובחליטה. לצד משקאות גל שלישי (פרנץ' פרס, כמקס, קולד ברו ועוד) תוכלו לנגוס במאפים, כריכים וסלטים, לטבעונים ולכולם.
ריינס 1 תל אביב. אין טלפון

קפה נחת (צילום: אנטולי מיכאלו)
קפה נחת (צילום: אנטולי מיכאלו)

קפליקס

מה שהתחיל כבית קלייה ארטיזנלי קטן ביפו, הפך עם השנים לרשת בתי קפה שפרוסה במרכז העיר ובדרומה. לקוחות שמגיעים לכאן לא מסתפקים בספל עצמו אלא דורשים שקיפות. על כן בזמן שהבריסטות חולטים קפה הם יכולים לספר מהו מקור הפולים, בעדיפות לגידולים אקולוגיים ואורגניים, ואיזו דרך הם עושים עד למטחנה. תפריט אוכל אין בקפליקס למעט מספר סוגי מאפים המלווים את הקפה. את הכסף שחסכתם תוכלו להשקיע בתבונה בתערובות קפה וציוד חליטה.
קפליקס

BUNA

בוטיק קפה קטן בשרונה מרקט, אח צעיר למקום באותו שם באגמון מרקט שבצפון הארץ. לצד פולים המיובאים מקוסטה ריקה, גוואטמלה וקולומביה, גם פולי קפה אתיופי ירוק משלושה אזורי גידול ששונים בטעמם ובמידת החמיצות שלהם, ונטחנים כמו שהם או כתערובות. בנוסף למשקאות קפה קלאסיים ומשקאות דור שלישי שנחלטים במקום, מקיימים בבונה מפגשי טעימות וסדנאות קפה, ומי שרוצה יכול לרכוש הביתה תערובות ומוצרים קפה משלימים.
בונה קפה

בונה קפה. צילום: נופר לפיד
בונה קפה. צילום: נופר לפיד

COFFEELAB

בית קפה ובוטיק קפה שהוקם על ידי דולב גולדברג ז"ל, שהחל את דרכו בעולם הקפה כבריסטה. לאחר שהתאהב בטעמים ובריחות והבין שלקפה יש יכולת לחבר בין אנשים, הוא הקים את הקופי לאב. מפעל החיים שהשאיר לאחר פטירתו מסרטן ממשיך לפעול ולהגיש משקאות קפה כמו פרדו, קולד ברו ממבחר תערובות בתוצרת עצמית, לצד מאפים וכריכים טריים.
קופילאב

Coffee Shop 51

לאחר שרכש את השכלתו ואהבתו לקפה כשעבד כבריסטה בקפליקס פתח דותן גרינברג בית קפה שכונתי על חורבות קפה mezze ברחוב אחד העם. בקופי שופ 51 עובדים עם קואופרטיבים וחוות ברחבי העולם ומשתדלים להציג את ההבדלים העצומים בין אזורי הגידול והזנים השונים של הקפה, מתוך כוונה לחתור לכוס הקפה המושלמת. לכבוד הקורונה חנכו פה גם חצר אחורית חדשה שמאפשרת לשבת באוויר הפתוח, בנוסף לחצר הקדמית המוכרת.
אחד העם 51, תל אביב. 03-5515160 ; שרונה מרקט כניסה A

HOC

House of Coffee הוא פנינה סקנדינבית קטנה שהתחילה בדרך בין שוק הכרמל למגדל שלום. הבעלים אמיר ושירז רייפר פתחו מאז עוד שני סניפים נוספים, ולהוק כבר קיימת עדת מעריצים מושבעת. אמיר ושירז פיתחו בעצמם תערובות שנקלות ונטחנות במיוחד עבור בית הקפה ומיובאות מרחבי העולם, והם חולטים מהן משקאות קפה חמים וקרים. למשקאות קפה שאינם מבוססי מכונה (ארו פרס, הנד דריפ, כמקס וקולד דריפ) מיועד קפה חד זני שמתחלף מדי רבעון כדי לייצר שיח ועניין. בגזרת האוכל מאפים, עוגות, כריכי מחמצת וסלטים.
יצחק אלחנן 13 תל אביב

דמיינו את זה עם נוף לים. קפה HOC. צילום: Tamuna Djanashvili
דמיינו את זה עם נוף לים. קפה HOC. צילום: Tamuna Djanashvili

Jera

באלפבית הסקנדינבי הישן, ג'יי-רונה היא תקופת קטיף ושנה פורייה. זהו גם שמו של בית קפה קטן אך מקצועני שנסמך על בית קפה ובית קליה. ברשימת המשקאות תמצאו את כל החשודים המידיים שנחלטים מפולים שנבחרו בקפידה, כולל כאלה שמגודלים בחוות סחר הוגן.
אבן גבירול 54 תל אביב, 03-5477472

קאפס

קפה קאפס החדש הוא הילד הצעיר של מותג הקפה הוותיק אילנ'ס, וכנצר לשושלת קפה שכזו אפשר לסמוך עליו שיגיש לנו ספל קפה נהדר. אילנ'ס הם גם מגדלי קפה בעצמם, שחברו לחוות קפה בקולומביה בהן הם מקפידים על תנאי סחר הוגן, וכך שותפים מלאים לכל התהליך, מהגידול וקטיפת הקפה, ועד הקלייה והלגימה הסופית. ואנחנו שנמצאים בסוף השרשרת זוכים לקפה איכותי, עוצמתי וערב לחיך.
יהודה הלוי 59

קאפס. צילום: רוי גיא
קאפס. צילום: רוי גיא

צ'אצ'וס

בית קפה קטן ואינטימי המונה שני סניפים (גורדון וגאולה), ושם את הקפה במרכז הבמה. והקפה המדובר ראוי למרכז הבמה, כי זה פולי קפה חד-זניים מקניה ומהרפבוליקה הדומיניקנית, לצד תערובות מתחלפות ומשתנות לפי העונה והחשק. תהיו בטוחים כי הבריסטה המיומן ידע להתאים את הקפה הטרי והריחני להעדפותיכם הספציפיות ביותר. רק תגידו אם אתם בקטע של חמוץ/ שוקולדי/ פירותי וכו.
גאולה 51, גורדון 47

חדש בגאולה. צ'אצ'וס (צילום: יעקב בלומנטל)
חדש בגאולה. צ'אצ'וס (צילום: יעקב בלומנטל)

קופי קלאב

את קופי קלאב בשינקין פתח סהר הופברנד בהשראה מבתי קפה שהכיר בעולם, שם יצר מוצר נפלא, ומוקפד – הן על איכות המאפים, והן כמובן על איכות הקפה. הקפה מיוצר בבית קלייה מקומי מאזור השרון העונה לשם Moto, וניחן בארומת טעמים עשירה ומדויקת. בית הקלייה מייבא קפה בסחר הוגן שנקטף במרכז ובדרום אמריקה, והטריות בהחלט מורגשת. קופי קלאב פתוח גם בשבת, כך שתוכלו לצרוך את מנת הקפאין הראויה בכל יום בשבוע.
שינקין 22

אסתטי אבל לא יומרני. קופי קלאב (צילום: עידן סעידי)
אסתטי אבל לא יומרני. קופי קלאב (צילום: עידן סעידי)

קפה ברזילי

הרבה לפני שידענו משהו על פולי קפה ברשת לאבאיט, מחלוצות הגל השלישי של הקפה בתל אביב, הביאו לארץ קפה אורגני מחוות גידול ברחבי העולם ובשיטת סחר הוגן עם מינימום תיווך. אם אתם כבר כאן, כדאי לקפוץ לבית הקלייה ומרכז ההדרכה הסמוך.
קפה ברזילי

קפה בוטי

בקפה בוטי, התרחבו לאחרונה לסניף נוסף שמעוצב למשעי ומדיף ניחוח אירופאי מתבקש ובהתאם לכך גם קפה נהדר. הקפה בבוטי נהדר, נעים וערב לחיך ומיועד למי שאוהבים קפה עדין ולא דומיננטי מדי. הקפה מגיע מבית הקלייה Bobo, בית קלייה לספיישלטי קופי שמייבא קפה בתנאי סחר הוגן מקוסטה ריקה. מלבד זאת תוכלו לשדך לו מאפים נפלאים, את הפרעצלים המפורסמים, מגוון כריכים וגם סלטים.
כיכר דיזינגוף ומתחם שרונה

קפה ומאפה. בוטי שרונה (צילום אפיק גבאי)
קפה ומאפה. בוטי שרונה (צילום אפיק גבאי)

Mae

בית קפה שהתמקם עם סניפים במונטיפיורי, שרונה מרקט ואבן גבירול, אך בית הקלייה שלו נמצא באיזור הבורסה ברמת גן. הבעלים יהונתן שרף התגורר שנים בקוסטה ריקה, וכשחזר ארצה הביא אתו את אנרגיית הגל השלישי. בחלל מעוצב עם ניקיון סקנדינבי אפשר לשבת על כוס קפה משובח בטכניקות חליטה שהן גם מעבר לאספרסו, להתבשם מניחוח הקלייה ולעלעל בספר ששרף כתב על טיוליו בעולם בעקבות הקפה.
מאה קפה

קפה mae (צילום: שלומי יוסף)
קפה mae (צילום: שלומי יוסף)

ORIGEM

לאחר שמרסלו שפורר ורעייתו, לשעבר בעלי עסקי קפה בברזיל, עלו ארצה ונחשפו לסצנת הקפה – הם הבינו שיש להם משהו אחר להציע. תוך זמן קצר נמצאה חנות בדיזינגוף ומשם הכל התגלגל במהירות. פולי קפה טריים מזנים שונים שמתאימים לכמה סוגי חליטה נקלים ומשמשים בסיס למשקאות קפה הנחלטים בחוכמה, דיוק וכישרון ששמור לברזילאים בלבד. לצד הקפה מאפים ברזילאים משמחים, והמוסיקה מכוונת על סמבה ובוסה נובה.
אוריגם

Waycup Coffee

סניפי קפה השכונתי שמים במרכז את השירות האישי ותחושת ביתיות כמו בסלון הפרטי שלכם. לקפה עצמו ניתנת כאן אותה מידת חשיבות לפחות, עובדה שבאה לידי ביטוי בקלייה במקום ובקיאות בכל הפרטים, ממקור הפולים ועד לטכניקות חליטה. את התערובת אפשר לקבל במשקאות קפה קרים וחמים כבקשתכם או לקניה הביתה. מומלץ לבדוק בפייסבוק אחר מאמרים ואירועים בנושאי קפה.
מקווה ישראל 17 תל אביב, 03-9243962; יוחנן הסנדלר 23 תל אביב, 03-5508388