אחרי 72 שעות: גלית דיסטל התעוררה וגנבה קמפיין הסברה

משרד ההסברה אינו עונה. גלית דיסטל אטבריאן (צילום מסך: יוטיוב/חינוכית 11)
משרד ההסברה אינו עונה. גלית דיסטל אטבריאן (צילום מסך: יוטיוב/חינוכית 11)

שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן ניסתה לנכס לעצמה את הצלחת קמפיין הרשתות #HamasIsIsis, אבל מי שהרימה אותו כבר שלשום היא אלה קינן, בעלת סוכנות דיגיטל ומשפיענית רשת בתחום הטיולים, יחד עם מאות מתנדבים אחרים. מיטל סלע, בעלת סוכנות דיגיטל ומתנדבת בקמפיין, מספרת ש"אנשים פנו אלינו אחרי שלא קיבלו מענה במשרד ההסברה. זה לא על הקרדיט. זה על העובדה שמשרד ממשלתי שמקבל כספי ציבור לא נמצא שם בשעה הכי קשה שלנו"

10 באוקטובר 2023

במשך 72 שעות מאז תחילתו של הנורא במחדלי ישראל, לא תפקדו משרדי הממשלה ונוכחת-נפקדת במיוחד הייתה שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, שציטוטיה בהדלפה מישיבת הממשלה העידו על חוסר כשירות מינימלי לתפקיד אליו מונתה בידי האחראי הראשי למחדל. הבוקר התקבל ממנה סימן חיים, והיא יצאה אל התקשורת והתגאתה שהשתלטה על הרשתות עם הקמפיין #HamasIsIsis, שנועד לשכנע את העולם מול מי אנחנו עומדים ואכן תופס יפה ברחבי הרשתות. יש עם זה רק בעיה אחת: זה לא הקמפיין של משרד ההסברה, וההתהדרות של דיסטל אטבריאן בהצלחה שלו היא פלגיאט עלוב ועצוב.

את הקמפיין הגתה בלוגרית הטיולים והמשפיענית אלה קינן, שמוכרת יותר ברשתות החברתיות בשם EllaTravels, ואת הסימנים הראשונים להתארגנות לקראתו אפשר למצוא ברשתות כבר בשעות הערב של יום ראשון, בזמן ששרת ההסברה עוד חיפשה איש קשר למשרד ראש הממשלה. במהלך 48 השעות האחרונות הצטרפו אליה עשרות מתנדבים ומאות משפיעני ומשפיעניות רשת שעושים מאז את העבודה שהממשלה כשלה מלעשות, בדיוק כפי שקורה בחזיתות אזרחיות אחרות מאז יום שבת בבוקר.

ביום שני בבוקר הוציאה קינן בטוויטר ובאינסטגרם מניפסט הסברה שלם סביב הקמפיין, מטרתו ודרכי הפעולה שלו, בריף לקמפיין שכל משרד לניהול משברים ואסטרטגיה תקשורתית היה גובה תמורתו מיליונים. "זה כאמור לא סתם רצון להביא לייקות לצד הישראלי", כתבה קינן. "יש לנו תינוקות, ילדים, נשים, קשישות, גברים וחיילים בשבי חמאס. המטרה שלנו היא לקבע נרטיב לפיו חמאס זה ISIS דעאש (זה סנטימנט מוכר, עכשווי שמפחיד אנשים במערב) ולא ארגון לוחמי חופש ואין לזה שום תרומה ל-Free Palestine. אפשר לכתוב נאצים, אבל לצערי זו מילה שאיבדה משמעות מרוב שימוש לא רק בישראל, ולכן בואו ניצמד כולנו כמו תוכים לחמאס = ISIS, חוטפי תינוקות וקשישות (שזו האמת לאמיתה למקרה וזה לא היה ברור)".

דיסטל אטבריאן ואנשי משרדה התגאו ש"התכנים זכו לעשרות מיליוני צפיות", אך האמת היא שמרבית התכנים הוויראלים שמציגים הסברה ישראלית נעשו ללא כל מעורבות של המשרד. מיטל סלע, בעלת סוכנות דיגיטל שחברה יחד עם מתנדבים רבים אחרים אל הקמפיין של קינן, מספרת כי "במשך יומיים וחצי מגיעים אלינו אנשים שניסו לפנות לשרת ההסברה, לקבל נרטיב, לקבל חומרים חזקים. הגבנו לה בטוויטר, ניסינו לעורר את תשומת לבה. הם היו מנותקי קשר. הכל קיבלנו מאזרחים. אלה קינן הביאה את הנרטיב כבר ביום ראשון, אמרה לכולם מה לעשות, ומהרגע הזה זה התפוצץ".

עוד מספרת סלע כי מאחורי הקלעים נרקמו כבר יוזמות הסברה אזרחיות רבות, כולל קבוצה המונה כבר אלף איש שמסתערת על פוסטים ויוזרים אנטישמיים בדיווחים ותלונות כדי להביא להסרתם מהרשת, או הבליץ על מיה חליפה שהוביל לפיטוריה מ"פלייבוי". "הבוקר שלחו אלינו את צילום המסך הזה ממשרד ההסברה, ואלה אמרה לי 'עזבי, נו, לא אכפת לי, העיקר שזה עובד, לא צריך קרדיט'", אמרה סלע ל"טיים אאוט", "אבל זה לא על הקרדיט. זה על העובדה שמשרד ממשלתי שמקבל כספי ציבור לא נמצא שם בשעה הכי קשה שלנו ולא עושה שום דבר, כמו יתר המשרדים בממשלה הזאת. אנחנו עושות את זה כאזרחיות מודאגות, לא משלמים לנו, והיינו עושות את זה בחינם גם עבור משרד ההסברה אם היו מבקשים מאיתנו. לא יתכן שאזרחים צריכים לעשות את העבודה הזאת במקומם".

אלה קינן מסרה בתגובה כי "הדברים של השרה מאוד מפתיעים ולא נכונים וניתן להוכיח זאת, אבל תינוקות ישראלים בעזה יותר חשובים מקרדיט עד שנחזי אותם". את תגובת משרד ההסברה לא ניתן היה להשיג