עונת הסיום של "דברים מוזרים" בסכנה. הפקת הסדרה נעצרה

"דברים מוזרים" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
"דברים מוזרים" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

שביתת התסריטאים בהוליווד רק התחילה בשבוע שעבר וכבר גובה קורבן דרמטי: יוצרי סדרת הלהיט של נטפליקס, "דברים מוזרים", הכריזו כי צילומי העונה החמישית והאחרונה לא יתחילו בחודש הבא כמתוכנן ("כתיבת התסריט אינה נעצרת כשהצילומים מתחילים"). גם "פה גדול" ו"קוברה קאי" בצרות

קורבן משמעותי ראשון לשביתת התסריטאים שהחלה בהוליווד בשבוע שעבר, ואיזה קורבן: הפקת עונת הסיום של "דברים מוזרים" נעצרה בחריקת בלמים זמן קצר לפני תחילת הצילומים שהיו אמורים לצאת לדרך בחודש הבא. לעונה החמישית של סדרת הלהיט הנטפליקסית טרם נקבע תאריך שידור, אך הצפי היה כי תשודר במהלך המחצית השניה של 2024. כעת נראה שביטול הצילומים המתוכננים יוביל לדחייה משמעותית מאוד בלוח הזמנים הזה אם דרישות התסריטאים לא יענו בזמן הקרוב, ושידורה במהלך השנה הבאה מוטל בספק רב.

יוצרי הסדרה, האחים מאט ורוס דאפר, הכריזו על עצירת ההפקה בציוץ מחשבון הטוויטר של חדר הכותבים של "דברים מוזרים", בו הם נוהגים לשתף את המעריצים במתרחש מאחורי הקלעים של תהליך היצירה. "כתיבת התסריט אינה עוצרת כשהצילומים מתחילים", מסרו השניים, "ולמרות שאנחנו נרגשים להתחיל את ההפקה עם הצוות והקאסט המדהים שלנו, זה בלתי אפשרי בזמן השביתה. אנחנו מקווים שבקרוב תושג פשרה הוגנת וכולנו נוכל לחזור לעבודה. עד אז — רות סוף". תהליך כתיבת העונה האחרונה, אגב, החל בחודש אוגוסט של השנה שעברה ומרבית התסריט כבר כתוב, אך לא ניתן לפתוח בהפקה ללא תסריטאים שישכתבו אותו תוך כדי צילומים כפי שקורה בכל הפקה.

בנטפליקס טרם הגיבו לבשורה המרה, ועל פי הדיווחים בעיתונות האמריקאית גם להיטים כמו "פה גדול" ו"קוברה קאי" עומדים להכריז הכרזות דומות. "דברים מוזרים" הייתה הסדרה הנצפית ביותר בעולם בשנת 2022 ואחת הסדרות הבודדות של נטפליקס שעמדה בציפיות ממנה באותה שנה. עונת הפרידה ממנה אמורה להיות מרגשת במיוחד, ולפי האחים דאפר באירוע שבו הקריאו למנהלי נטפליקס את הקו העלילתי שלה, פרצו חלק מהנוכחים בבכי. "זה משמעותי", הסבירו האחים, "כי בדרך כלל הם בוכים רק בדיוני תקציב".

השביתה של גילדת התסריטאים האמריקאית יצאה לדרך בשבוע שעבר, לאחר שלא הושגו הסכמות על תשלומי תמלוגים. רשתות הסטרימינג משלמות תמלוגים קבועים (ונמוכים מאוד) לכותבים תמורת שידורים נוספים עתידיים, בתעריף שאינו מביא בחשבון את הצלחתה ואת מספר הצופים בה. כך, למשל, חשפה תסריטאית של הסדרה "ג'יין הבתולה" צ'ק בגובה שני סנט שקיבלה תמורת שידוריה בסטרימינג. התסריטאים דורשים כי התמלוגים יושוו לאלה הנהוגים בערוצי הברודקאסט, שם נהנים תסריטאים מתמלוגים משמעותיים בהרבה כשסדרה שכתבו עולה לשידורים חוזרים או נמכרת לצד שלישי (שידור סינדיקציה).

התסריטאים קובלים גם על תנאי עבודה ירודים ועל הפרקטיקה הנפוצה של שירותי הסטרימינג להעסיק פחות תסריטאים למשך זמן קצר יותר בכל הפקה, דבר שהוביל לכך שאת פרק הסיום של "ביף" בנטפליקס נאלץ היוצר לי סונג ג'ין לכתוב בעצמו תוך כדי צילומים, כי חדר הכותבים כבר סיים את עבודות ופוזר. הימשכותה שלה השביתה מעבר לשבועות בודדים עשויה לשנות מקצה לקצה את הנוף הטלוויזיוני של 2024. שביתת התסריטאים הגדולה של 2007, למשל, הובילה להתפוצצותו של ז'אנר הריאליטי על המסך יחד עם פורמטים לא מתוסרטים נוספים. טוב לכיס של תאגידי הבידור, רע מאוד לכל השאר.