דו"ח משבר הדיור: כ-50 אחוז מתושבי תל אביב חיים בדירה שכורה

מי יבנה בית בתל אביב? וואלאק לא יודעים. נדל"ן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
מי יבנה בית בתל אביב? וואלאק לא יודעים. נדל"ן בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

נתונים מזעזעים בדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה העוסק בבעלות על דירות במדינה: גם בפלח האוכלוסיה המבוסס שבין גילי 54-45, יותר ממחצית התושבים בתל אביב חיים בדירות שכורות, וכ-20 אחוז מכלל השוכרים בעיר עוברים דירה מדי שנה. את מה שכל תל אביבי מרגיש אפשר לראות עכשיו במספרים

7 באוגוסט 2023

נתונים מרעישים בדו"ח מיוחד שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מאשרים במספרים ודאטה את מה שכל תושב בעיר הרגיש על בשרו בעשור החולף: שוכרי הדירות בתל אביב בצרות. על פי הדו"ח שפורסם תחת הכותרת היבשושית "בעלות על דירה, 2022-2013", כ-50 אחוז מתושבי העיר (כמעט כפול מהממוצע הארצי העומד על 28 אחוז) חיים בכ-107 אלף דירות שכורות, ורק כשלושה אחוזים מתוכם בפורמט כלשהו של דיור מוגן או ציבורי. במרבית אזורי הביקוש שבין צפון יפו לצפון החדש, יותר (ולפעמים הרבה יותר) מ-55 אחוז מכלל היצע הדירות הן דירות להשכרה.

אז רציתם לשכור במרכז העיר? חחחחח. מפת השכירות בתל אביב (מפה: מתוך דו"ח הלמ"ס)
אז רציתם לשכור במרכז העיר? חחחחח. מפת השכירות בתל אביב (מפה: מתוך דו"ח הלמ"ס)

משמעות הנתון הדרמטי הזה היא שבאין פתרונות דיור בר-השגה, שוק השכירות בתל אביב הפך לגיהנום עבור השוכרים, עם היצע מצומצם, ביקוש גבוה וכמובן תחלופת שוכרים שהיא מהגבוהות בארץ: בכ-20 אחוז מהדירות להשכרה בעיר התחלפו השוכרים בין 2021 ל-2022. התחרות הקשה על כל דירה סבירה בעיר מובילה מצידה לזינוק נוסף במחירי השכירות, שעלו לאורך העשור שנבדק בכ-20 עד 30 אחוז ויותר , תלוי בשכונה ובשנה.

במקביל, דעך גם הדיור הציבורי בעיר כמו במדינה כולה, בה איבד הדיור הציבורי כ-1,000 דירות בכל שנה לאורך העשור. רק כ-6,400 דירות בתל אביב משתייכות לדיור הציבורי, שהן כעשרה אחוזים מכלל הדירות בדיור ציבורי בישראל (לעומת כ-15 אחוזים שתורמת חיפה, למשל).

שכירות לנצחחחח. נתוני שוכרי הדירות על פי קבוצת גיל (טבלה: מתוך דו"ח הלמ"ס)
שכירות לנצחחחח. נתוני שוכרי הדירות על פי קבוצת גיל (טבלה: מתוך דו"ח הלמ"ס)

הנתונים קשים במיוחד כשבוחנים את טווח הגילים של שוכרי הדירות בתל אביב: בפלח האוכלוסיה שעד גיל 34, למעלה מ-90 אחוז מתושבי העיר מתגוררים בדירות שכורות (לעומת כ-60 אחוז בירושלים), בעוד בקרב בני ה-35 עד 44 מדובר בכ-74 אחוזים של שוכרי דירות מכלל התושבים בגילים אלו. מדהים לא פחות: גם בקרב פלח האוכלוסיה המבוסס בגילי 54-45, רובם בעלי משפחות, יותר מ-50 אחוזים מתושבי תל אביב חיים בדירות שכורות (כמעט כפול בהשוואה לירושלים).