לדורין אטיאס נמאס מהבלאגן סביב העבודות בעיר. ויש לה פתרון

קצת סדר שיהיה פה. דורין אטיאס (צילום: נוי ערקובי)
קצת סדר שיהיה פה. דורין אטיאס (צילום: נוי ערקובי)

דורין אטיאס, שגרה בשכונה מוכת תמ"אות, שפכה את התסכול שלה באינסטגרם וקיבלה תגובות מזדהות מכל רחבי העיר. עכשיו היא מנסה ליצור פורום שיחבר בין התושבים המתוסכלים לעירייה. אטיאס: "אני לא במאבק נגד העיריה ולא במחאה נגד ראש העיר"

13 בדצמבר 2022

אחרי שנמאס לה לחיות באתר בניה – דורין אטיאס, מעצבת, מבקרת אופנה, סטייליסטית ומנחת טלוויזיה – הקימה את הרשת ואת עיריית תל אביב על הרגליים. הדרישות שלה הן בסך הכל צנועות: היא רק רוצה שראש העיר יראה את מצוקת התושבים בבנייה המתרחשת בעיר ויוביל שיח משותף – תושבים, עיריה וקבלנים.

אטיאס גרה בשכונה מוכה תמ"אות: "בכל פאה של הבית שלי יש בניין בתמ"א", היא מספרת, "זה משפיע על כל אספקט בחיים. אני מסתובבת ברחוב, מתעוררת מרעש, מנסה להחנות את האוטו, ללכת על המדרכה, הילדים שלי מנסים להגיע לבית ספר, ואני קולטת שמשהו לא הגיוני קורה פה. העלתי את התסכול שלי על מה שקורה בשכונה לאינסטגרם והתחלתי לקבל ים פידבקים מכל רחבי העיר. לא מדובר בבעיה פרטית שלי – אני מקבלת תגובות מאנשים בלוינסקי, יהודה מכבי, שינקין, רוטשילד, מהשכונות של צפון תל אביב ומהשכונות של יפו".

כשהפוסטים שלה צברו עוד ועוד תאוצה ותגובות מתוסכלות, אטיאס החליטה לעשות מעשה והעלתה לרשת פניה ישירה לראש העיר, רון חולדאי. "אני לא רוצה שיפסיקו את התמ"אות. הן חשובות וחיוניות ואני מבינה שמדובר בניהול מורכב מאוד של כל הגורמים. מה אני כן רוצה? שראש העיר שלי יראה אותי, תושבת העיר. כשנותנים אישור לתמ"א הוא יכול לכלול גם מחויבות של הקבלן להפסיק את העבודה כשהילדים נכנסים ויוצאים מבית הספר, כדי לא לסכן אותם. אפשר לאשר רק עבודת לילה אחת או שתיים בחודש כדי לאפשר גם לתושבים לישון. כשמורידים בניין ליד בית ספר שכונתי צריך לחייב את הקבלן לשימוש בזרנוקי מים כדי שהילדים לא ינשמו את כל האבק. אפשר לשלוח את פקחי העיריה לתת דוחות למשאיות של הקבלנים שחונות שלא כחוק בשכונה".

ארבעה ימים אחרי שהעלתה לאינסטגרם פניה ישירה לראש העיר, שעוררה לא מעט רעש, קבלה אטיאס טלפון מהעיריה: "ראש העיר רוצה להיפגש איתך", נאמר לה. "הגעתי לפגישה כתושבת מתוסכלת שמגדלת פה שני בנים. לא באתי לריב, לא באתי לבקר, או להגיד נו נו נו. באתי לבקש שיראו גם את הצרכים של התושבים. שכחו אותנו. התשובה שקיבלתי הייתה שהעיריה ערכה לא מזמן סקר ומצאה שרוב התושבים מרוצים. ראש העיר חושב שאני מתעסקת רק בריבוע הקטן שלי אבל אני מקבלת כל היום תגובות שמוכיחות אחרת". אטיאס יצאה מהפגישה עם ראש העיר נחושה לייצר מפגש משולש – עיריה-ועדי שכונות-קבלנים ולחתור לאמנת חיים משותפים. כהכנה לפגישה הבאה בעיריה היא הרימה עצומה שמטרתה לבדוק האם התושבים באמת מרוצים מהמצב הקיים.

העיר סגורה לרגל שיפוצים. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
העיר סגורה לרגל שיפוצים. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

"אם גם ברחוב שלכם חסומות לא מעט מדרכות, אם גם בשכונה שלכם הקבלן קיבל אישור מיוחד מהעירייה לעבוד בשעות לילה מאוחרות,אם גם באוטו שלכם משאית הורידה את המראה ושפריצים של מלט כיסו את השמשה,אם גם מתחת לבית שלכם יש ספארי של מלגזות, שירותים ניידים ושלטים של 'גם כאן אסור להחנות', אם גם אתכם הורידו מהמדרכה עם העגלה, אם גם אתם גרים בתוך ענן של אבק, אם גם את החנייה שלכם קונוס של קבלן כבר תפס, אם גם אתם חוששים מלשלוח הילדים לבית הספר לבד כי בדרך יש מנוף סורר או חוט חשמל שנקרע, ואם גם אתם בוקר אחד התעוררתם למציאות שבה הקבלן של התמ"א הוא בעצם השריף של השכונה, אז וואלה, כולנו באותה סירה. ודי. חלאס. הגיע הזמן לשים לזה סוף". כך נכתב בעצומה.

"העיריה נכנסה למגננת אגו", אומרת אטיאס, "אבל אני לא במאבק עם העיריה ולא במחאה נגד ראש העיר, שמנהל מערכים מורכבים מאוד. אני רוצה שאנשים יבינו שאנחנו רשת חברתית אחת ואם נהיה מאורגנים ונעבוד ביחד נוכל לייצר חווית חיים טובה יותר. אני רוצה לראות את הצרכים של הקבלן ואת הצרכים של העיריה ואני רוצה שהקבלנים והעיריה יראו את הצרכים שלנו התושבים. אני רוצה שנשב ונכין אמנה ונקבע ביחד, בהתחשבות בצרכים של כולם, מתי מתחילים לעבוד ומתי מסיימים, כמה אישורי לילה נותנים ואיך מתנהלים על המדרכות וליד בתי הספר. אני לא הולכת מהעיר הזאת לשום מקום, בחרתי לחיות בה עם הבניה המטורללת ושכר הדירה המטורלל והארנונה המטורללת. תל אביב היא בת זוגי לנצח נצחים, היא ב-DNA שלי. מי תוביל את השיח הזה אם לא תל אביב?".