שוק השכירות הגיע לשלב הטרלול: הדרישות ההזויות של בעלי הדירות

עיר להשכיר. הדמיית פרויקט גינדי TLV (צילום באדיבות עיריית תל אביב יפו)
עיר להשכיר. הדמיית פרויקט גינדי TLV (צילום באדיבות עיריית תל אביב יפו)

"הם כנראה יודעים שהם יכולים להכניס שוכרים בקלות כי אנשים מיואשים": בעלי הדירות, לפחות חלקם, מאבדים כל רסן. מפיקדונות במזומן, דרך גירוש שוכרים ועד שיפוץ על חשבונכם, תמורת הזכות לשכור דירה - מצב הדיור בעיר מחמיר ועולה לשלב המפחיד הבא. מה אמורים השוכרים לעשות?

29 במאי 2022

אנחנו לא בטוחים מי החליט שיהיה מצחיק לאתגר את תל אביב להחריף את בעיית הדיור, אבל עושה רושם שבעלי הדירות בעיר נענים לאתגר. מאז הכתבה האחרונה שפרסמנו על עליית מחירי השכירות זורמות אלינו תלונות על בעלי דירות שמנצלים את המצב כדי להחמיר את תנאי החוזים ולדחוף אליהם סעיפים דרקונים מהרגיל, או פשוט מוזרים.

"הגענו שלושה שותפים לחתימה על חוזה סטנדרטי", מספרת ט', שכמו כל שאר המרואיינים בכתבה, בחרה לשאר בעילום שם מחשש שיזוהו ויכנסו ל'רשימה שחורה'. "בעלת הדירה הודיעה לנו שהיא מוסיפה סעיף בחוזה – הערב האישי של כל אחד מהשותפים יערוב לכלל השותפים. אם אחד השותפים פתאום מפשל, הערב שלי, שבכלל לא מכיר אותו, ערב לו גם. התייעצנו וגילינו שמדובר בסעיף מאוד לא סטנדרטי והחלטנו לא לחתום ולחפש דירה אחרת, למרות שגם את הדירה הזאת מצאנו בקושי".

נ' מספר על פרקטיקה חדשה שהשתרשה לאחרונה: "שני בעלי דירות כבר ביקשו ממני 'פיקדון במזומן'. אחד דרש פיקדון של כ-10,000 ש"ח מזומן בכניסה לדירה, ועוד 10,000 ש"ח במזומן ביציאה עד שהוא יבדוק איך החזרתי אותה. זה בנוסף לשטר חוב של כמה עשרות אלפי ש"ח, וכל זה על דירת שני חדרים מצ'וקמקת במזרח העיר. ניסיתי להגיד שזה לא מקובל במזומן, אבל זה לא ממש עניין אותם. הם כנראה יודעים שהם יכולים להכניס שוכרים בקלות כי אנשים מיואשים".

ש' מחזקת את המסר, גם היא נתקלה בבעלי דירות שדרשו פיקדון 'מזומן' לצד תנאים ביזאריים אחרים. "חיפשתי דירה שמונה חודשים ועד שמצאתי משהו נורמלי, תקעו לי סעיף בחוזה שביציאה אני צריכה להביא חברת ניקיון שתעשה פוליש לרצפות. אני רגילה שצריך להחזיר את הדירה נקייה ומסויידת, וזה גם הגיוני, אבל פוליש? הבעלי דירות חיים בסרט אבל זאת בעצם המציאות כי עובדה שחתמתי".

ל-מ' וא', הורים לשני ילדים וכלב, אמר בעל הדירה שבניגוד למה שאפשר עד כה והיה מעוגן בחוזה, בחידוש הבא אסור יהיה להכניס יותר חיות לדירה. "הוא פשוט אמר לנו בפרצוף שזאת בעיה שלנו ויהיה לו קל מאוד למצוא דיירים חדשים בלי חיות. הוא גם העלה לנו את שכר הדירה בקרוב ל-30%, וכנראה שלא תהיה לנו ברירה אלא לצאת מהעיר ולהעביר את הילדים בית ספר", אמרה מ'.

ע' נתקלה בבעל חוזה שדרש ממנה לבצע ביטוח מבנה על חשבונה, ל-י' נאמר שכלל התיקונים בדירה יהיו עליה, גם אלו הנמצאים באופן רגיל באחריות המשכיר, ולא שהפער הזה התבטא בעלות שכר הדירה המבוקש. ב' נתקל בבעל דירה שדרש מהמעוניינים טלפונים של בעלי דירות קודמים כדי לקבל המלצות על השוכרים. שוכרים אחרים נדרשו לבצע התקנות ושדרוגים על חשבונם כדי לקבל את הדירה. חלקם הסכימו לתנאים מתוך הקושי למצוא דירה אחרת.

בין השיחות שניהלתי במהלך כתיבת הכתבה, אנשים רבים אמרו לי כי הם חוששים להופיע בכתבה בשמם (פרטיהם שמורים במערכת), מתוך פחד להיכנס לרשימה שחורה כלשהי שבעלי הדירות מעבירים ביניהם. בנוסף, חלקם הביעו בפנינו חששות כי חשיפת הסיפורים בתקשורת תלבה את המצב ותעודד בעלי דירות נוספים להקשיח עמדות. היו גם מי שחשבו שמדובר בקונספירציה משותפת, מאחוריה עומדים בעלי הון. את האחרים מייצגת האמירה המסכמת של ח': "בעלי הדירות מרגישים שאפשר ודוחפים תנאים ושכר דירה הזויים, אבל המצב מתחמם כבר שנים ואני מאמינה שהמחאה תגיע והמדינה והעיריה יאלצו לייצר פתרונות. תפקיד התקשורת הוא להמשיך ולהציף את הנושא".