האח הגדול: מצעד קלישאות חוזר. האם יתעלה מעל לזוהמה?

בחצר בית האח הגדול. צילום: רשת 13
בחצר בית האח הגדול. צילום: רשת 13

בעונה החדשה זרקו לבית סלבים ולא-סלבים, טוקבקים שקמו לתחייה לשם תבערות פוליטיות וכמובן את דמויות ה"ביצ'ית" והעו"ד המצודד. אה, והכי חשוב - זהבה בן אחת

7 בדצמבר 2020

"אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני", אומרת הקלישאה, וכשאנחנו מתעסקים בריאליטי טהור דם כמו האח הגדול, קלישאות הן חומר הגלם המשמעותי ביותר, במיוחד בכל הנוגע לרושם הראשוני. בכל פתיחת עונה אנחנו מקבלים טעימה קטנה ומאוד מוגבלת מהדיירים שהולכים ללוות אותנו מהמסך במאה הימים הבאים, וקשה לומר שתעודות הזהות סיפקו משהו מעבר לקלישאות. למעשה, רובן צללו בהנאה לתוך הקלישאות. שמאלנים, ימניות, אינסטגרמים, אנטיפתיות, נודניקים, ביצ'יות, בדחנים ואה, גם סלבז, בערך.

בכלום מסתתר הכל: מה למדתי ממאה ימים של צפייה ב"האח הגדול"

למעשה, גם הקונספט הרחב של העונה – בית שמורכב בחציו ממפורסמים ובחציו מאנונימיים – בנוי על המתח שבין היכרות מוקדמת (מפורסמים) לרושם ראשוני (אנונימיים), ובהמשך כמובן, הפירוק של שניהם. הבחירה להכניס את הלא-סלבז (די נו, אנונימיים זה לא יפה) לחיק הבית החמים ולזרוק את הסו-קולד סלבז לתוככי הביצה המוזרה שהרימו בחצר היא ספתח מעולה למתח שינסו לבנות עליו, בתקווה, לכל העונה. מודה, אני מאמין שאחרי שבוע-שבועיים של הפרדה, המתח הזה יתפוגג מהר יותר משג'וזי מוצא את הריאליטי הבא לדלג אליו.

ליאור כלפון. בגדר סלב. תצלום: רשת 13
ליאור כלפון. בגדר סלב. תצלום: רשת 13

מה שמזכיר לי, בכל עונת סלבז אנחנו חוזים בזילות המונח, אבל נדמה שאחרי שרשת הצליחו לגרור מפורסמים באמת מעניינים לעונת ההישרדות האחרונה, עכשיו הם נשארו עם העודפים. על פי מבחן ה"כמה מהם צריך לגגל", לפחות 4-5 מתוך התשעה לא אמורים להיחשב סלבז ברף שאתם קבעתם. כלומר, למה מור לרמן, שללא ספק הפסידה ב"חתונה ממבט ראשון", נחשבת כסלב בעוד שזוכה "המשימה: אמזונס" יהודה יצחקוב לא נחשב כאחד? הוא לא בא למספיק השקות? הוא לא אייטם לוהט כמו מלכת היופי לשנת 2016 שצולמה פעם לעמוד האחורי של ידיעות אחרונות? נו, לפחות הצליחו להביא את שולה זקן, עבריינית מורשעת בשלוש תיקים שונים. מעניין אם היא באה למספיק השקות.

בשלב הזה קשה לדעת מי מקבוצת הסלבז יצליח להתגבר על ההיכרות המוקדמת וליצור רושם ראשוני חדש בהזדמנות השניה, אבל קל לראות מי הפייבוריטית המיידית – זהבה בן. מעבר לסיפור האישי שכבר הפך להגדרה הישראלית של טלנובלה טורקית, זהבה היא שם משמעותי יותר, אבל נראה שהרצון שלה להראות את הפנים האמיתיות שלה בבית אותנטי, ומספיק לראות את קבלת הפנים של שאר הסלבז כדי להבין עד כמה ההיכרות המוקדמת משחקת לטובתה. אם לא תעשה טעויות משמעותיות בהמשך העונה היא עשויה להגיע לשלבים המתקדמים, אם ירצה הגורל. מה, חשבתם שאכתוב משהו עם טיפת מזל? טפו טפו טפו.

טיפת זהבה. צילום: רשת 13
טיפת זהבה. צילום: רשת 13

באופן טבעי, כניסת הלא-סלבז היתה משמימה יותר, בעיקר כי בשלב מוקדם זה של תעודות זהות, ראינו כבר את כולם. שמאלני חופר ומעט גזען (יחזקאל הבגדדי), הימני הפוץ (אילון עקרון), העו"ד חתיך שלא מצליח להוריד עיניים מהמראה (תום חיימוב) וכמובן, נראה לי שזה מחוייב בחוזה, ה-"אני לא רק פנים יפות, אני גם ביצ'ית שכולן מקנאות בה". אה, סליחה, היא ההיא שהיתה פעם בשער האחורי של ידיעות אחרונות. כאן יש לנו את ה"אני לא רק פנים יפות וסיליקון, אני גם מדברת על סקס" (לינור סביניק). אל תדאגו, אני בטוח שהן יסתדרו אחת עם השנייה.

מתוך האח הגדול. צילום: רשת 13
מתוך האח הגדול. צילום: רשת 13

למען ההגינות, אני מאמין שהתיאור הרדוד שקיבלנו בתעודת הזהות יתגלה בחלק גדול מהמקרים כטייפקאסט לא הוגן, ויש סיכוי שמלכת היופי וכוהנת הסקס יהיו BFF'ס ויקימו ביחד סלון יופי/חנות אביזרי מין אחרי שיצאו מהבית, אבל היו מעטים שהצליחו לבלוט גם מעבר לרושם הראשוני. לא, אני לא מדבר על בן הדוד של פרסיליה קשתי (והאח הגדול של תום), זה סתם צ'ינו אלמיזרק גרסת 2020. הפוטנציאל הגדול ביותר היה דווקא מהרל"שית במיל' של אורלי לוי-אבוקסיס, ימית אברמוב. זה לא רק האופי החייכני הכללי, אלא גם האג'נדה שאיתה הגיע, שמלווה בסיפור אישי שאני רק יכול להניח שיתגלה לאורך העונה, בקשר להתעללות בילדים במוסדות חינוך. בפוסטרים המגוחכים לסרט שעיצבו לכל דייר (באיזה שנה אנחנו, 2003?) כבר הגדירו אותה בתור "הלביאה", וזו נקודת פתיחה הרבה יותר טובה מזוכה לשעבר ב"המשימה: אמזונס".

ויש, כמובן, את קו הקונפליקט השני שבהפקה מקווים שיבעיר את הבית, ובהתאם, את הבית שלכם. זו היא אבן היסוד של האח, המעיין הקסום, המתנה שממשיכה לתת. קראו לזה איך שתרצו – ימין/שמאל, ביביסטים/רק-לא-ביבי, גרגמל/דרדסים (מה? שקוף שהדרדסים סמולנים) – הסכסוך הארצישראלי הגדול (בניכוי הערבים, לא ככה?).

הייאוש לא הופך ליותר נוח כשהוא על המסך, וכשמביאים טוקבק שקם לחיים כמו רונית הביביסטית, אף אחד פה לא מנסה לפתור את הסכסוך. וזה לא שרמי ורד הוא ייצוג חיובי של השמאל. זה מייאש כמו שזה צפוי לראות באיזו בוטות האח דוחף את האצבע המלוכלכת שלו לתוך הפצע המדמם הזה בתקווה להקים קצת רעש במקום טיפה בידור, וכל מה שנותר לנו לקוות לו זה שבדומה לאירועי העונה הקודמת, הדיירים עצמם יצליחו להתעלות מעל לזוהמה ולהיפטר כמה שיותר מהר מדיירים שכל מה שהם באו לעשות זה להילחם באנשי קש מהצד השני. אנחנו צריכים על המסך יותר גדי וניר, ופחות אורן חזן.