האם פרישתו של גדעון סער תשפיע על פתיחת המרכולים בשבת?

שר הפנים נדרש לאשר או לדחות את הצעת חוק העזר העירוני שהגישה עיריית תל אביב-יפו תוך 60 יום, אך מה עושים כאשר בתקופה זו השר פורש מתפקידו?

סניף AM:PM בתל אביב. צילום: דוד פרץ
סניף AM:PM בתל אביב. צילום: דוד פרץ
21 בספטמבר 2014

החלטתו של שר הפנים הפורש, גדעון סער, לאסור על פתיחת מרכולים  בשבת, עוררה בחודשים האחרונים סערה. פרישתו המפתיעה אמש מתפקיד שר הפנים, העלתה את הנושא שוב לכותרות, כאשר השאלה המרכזית היא האם כעת הקלפים ייטרפו מחדש.

חודש עבר מאז הגיע לשולחנו של שר הפנים התיקון לחוק העזר העירוני הנוגע לפתיחתם וסגירתם של מרכולים בשבת בעיר, לאחר שזה אושר על-ידי מועצת עיריית תל אביב-יפו. החוק החדש מצמצם עוד יותר את כמות העסקים שיורשו להיפתח ברחבי העיר ביום המנוחה מ-320 לכ-170. התיקון לחוק טרם אושר, ותלוי באישור שר הפנים, כאשר ניתנים לו 60 יום להחליט אם לאשר או לדחות את התיקון, וכעת נותרו רק שלושה שבועות עד המועד. בפעם האחרונה שהגיע חוק העזר של העירייה לשולחנו של השר, הוא לא קיבל אותו במלואו, ואסר על פתיחת מרכולים בכל רחבי העיר, למעט בחנויות הנוחות ובמתחמים מסוימים מחוץ לשכונות המגורים.

המצב הנוכחי מקשה על כל המעורבים בנושא לקרוא את המפה – סער יכול לאשר או לדחות שוב את הצעת החוק, לבקש דחייה נוספת או שוב לאשר רק חלקים ממנה, מה שעלול להביא את הנושא לשולחנו של השר הבא, שזהותו עדיין לא ידועה. ״זה נורא תלוי מי יהיה שר הפנים. אם הוא הולך לעזוב לפני שיחליט – אנחנו עלולים להיות בבעיה גדולה, אבל זה יכול להיות גם לטובתנו. עוד מוקדם לדעת זאת״, אומר אסף זמיר, ממלא מקום ראש העיר, ומוסיף: ״כרגע ההשפעה הישירה היא שזה מעכב את הסיפור, ואנחנו חייבים להמשיך לאכוף. יש לו 60 יום יום לאשר את החוק, אבל מה קורה כאשר באותם 60 יום השר פרש מתפקידו? זו השאלה שכעת מעסיקה אותנו״. עיריית תל אביב-יפו מסבירה כי נכון לעתה, אין כל שינוי במדיניות שלה, והיא ממתינה להחלטת השר.

גורמים מקצועיים מעריכים כי תגובת השר תינתן במהלך השבועות הקרובים, כי אם פורמאלית לא תינתן כל התייחסות במהלך אותו 60 ימים – דינה של הצעת החוק הוא שהיא עברה, ובכך בעצם יוותר שר הפנים על מתן הקול שלו בנושא, מה שככל הנראה לא יקרה. חבר הכנסת דב חנין, אשר תומך בשינוי המצב הנוכחי בו עסקים רבים פתוחים בשבת, מסביר: ״אני הצעתי פתרון שחוויית המכולת בשבת תעבודנה בשיטה של מכולת תורנית, כמו בבתי המרקחת. ההצעה הזו מאפשרת לאנשים להשלים את הקניות בשבת, ובמקביל גם שומרת על המכולות. יש הרבה מאוד דברים על שולחנו של שר הפנים שכרגע מחכים להחלטה, ולא כל כך ברור האם הוא הולך לקבל החלטות או האם יעביר את החבילה למישהו אחר״.

ממטה המאבק של העסקים הקטנים ובעלי המכולות נמסר: "המאבק אותו אנו מנהלים, הוא לא מאבק פוליטי אלא מאבק ערכי, כנגד ההפרה הבוטה של חוקי העבודה והמנוחה, וכנגד המציאות המעוותת שגורמת לניצול ולהחלשת העסקים הקטנים בעיר ולפגיעה קשה באנשים העובדים.  מעבר להגיון הבריא ולאחריות החברתית, בג"צ אמר את דברו בצורה חד משמעית, וכל מי שישב בראשות משרד הפנים, לא תהיה לו בררה אלא לקבל החלטה שתאסור מסחר קמעונאי בשבת".