הבירות שיחממו לכם את החורף

בירה חורפית? יש חיה כזאת - כבדה, עשירה ומתובלת יותר, ונמזגת בטמפרטורה גבוהה יחסית, לעתים לכוס יין ולעתים כדז׳סטיף. אבירם כץ עם חמש בירות חורפיות לחימום הלב והכבד

San bernardos christmas ale
San bernardos christmas ale
22 בנובמבר 2015

בירה היא משקה מצוין לקיץ. אין כמו בירה צוננת על חוף הים, איזו לאגר בהירה וקלילה שאפשר לגמוע ממנה עד בלי די. ומה בחורף? לא נשתה בירה גם בחורף? ודאי שכן. אמנם החורף נמשך כאן בין יומיים לשלושה, אבל גם למעט הקרירות הזאת מגיע הכבוד.

"בעולם הגדול והקריר יש בירות חורפיות מובהקות", מסביר איש הבירה גדי דבירי ממרכז הבירה בירדי. "בירה חורפית היא כבדה יותר, עשירה יותר ומתובלת, ובעלת אחוזי אלכוהול גבוהים יותר. בחלק מהמקרים מדובר במהדורת המיועדות לחורף".

הבלגים אלופים בבירות חורפיות כבדות. בירות האייל הבריטיות המסורתיות נמזגות ממשאבה ידנית בטמפרטורה של 10־14 מעלות (לעומת ארבע מעלות בדרך כלל), והגיזוז שלהן עדין בהרבה מזה שאנחנו רגילים אליו. כל מי ששותה אייל בריטי כזה בפעם הראשונה בלי לדעת למה הוא נכנס בטוח שמגישים לו בירה חמה ומקולקלת, אבל אחרי שמתרגלים – מתמכרים. אפשר להבין את ההיגיון – כשבחוץ הטמפרטורה אפס – זו בדיוק הבירה שצריך לשתות.

הנה מבחר של בירות חדשות וחורפיות שנוחתות בימים אלה על המדפים. אם עלינו לאפיין את הבירות המומלצות כאן, נאמר שאלו בירות שיש ללגום במשורה ורצוי לצד אוכל. אם אתם מחפשים שישייה עם הגרעינים מול הדרבי – תישארו עם גולדסטאר.

San bernardos christmas ale, בלגיה

בירה המיוצרת כל שנה לקראת החגים (של הגויים) בכמות מוגבלת ועוברת תסיסה נוספת בבקבוק. בירת אייל עשירה, עם הרבה אלכוהול (10 אחוזים) ובמרקם קטיפתי וסמיך. בירה פירותית ומתוקה, כבדה למדי, שמחממת את הלב והכבד.

17־19 ש״ח ל־330 מ״ל, 49־56 ש"ח ל־750 מ״ל

San bernardos christmas ale
San bernardos christmas ale

Paulaner, Salvator, גרמניה

הסאלבטור היא בירה שיוצרה לראשונה בשנת 1634 במנזר סנט פאולה (מה שלימים יהפוך למבשלת פאולנר), בירה חזקה (7.9% אלכוהול) עם כמות לתת גבוהה בטירוף (50% יותר מהפאולנר הרגילה). הסיבה לכך היא מחשבה מקורית: כשאחד הנזירים, האח ברנבאס, חשב איך לעזור לאחיו בימי התענית שלפני חג הפסחא, אז אסור לאכול, הוא יצר את הבירה הזו ("המחייה" בתרגום חופשי) שהיא כמו לחם נוזלי, וכך אפשר להעביר את הצום בסבבה. תכלס, צודק – זו בירה כבדה ועשירה, כמעט "משביעה", ואם אתם משיגים לי אישור מהרב לשתות כזו בכיפור אני מבטיח לצום בשנה הבאה.

15 ש"ח ל־330 מ"ל

Paulaner, Salvator
Paulaner, Salvator

2014 Egenberg, Samichlaus, בלגיה

מדובר בבירת הלאגר החזקה בעולם – 14 אחוז אלכוהול! הבירה מיוצרת בכמות מוגבלת ביום אחד בכל שנה (6 בדצמבר), ובכל שנה היא יוצאת שונה מעט ולכן שנת הייצור מופיעה על התווית. הבירה הזאת מתיישנת כמו יין וטעמה משתבח אחרי כמה שנים. בירה עוצמתית בטעמה, עם מתיקות בולטת וטעמי שוקולד וקרמל. היא תתפקד נפלא על תקן דז׳סטיף ותלווה מצוין חתיכת גבינה כחולה בשלה.

25־28 ש״ח ל־330 מ״ל

Egenberg, Samichlaus
Egenberg, Samichlaus

Kasteel, Cuvee de Chateau, בלגיה

הבירה שמתנהגת כמו יין. היא מבוססת על הקסטיל דונקר (בירת האייל הכהה של המבשלה) אשר מתיישנת לא פחות מעשר שנים (!) בחביות עץ במרתף שבטירת המבשלה. 11 אחוז אלכוהול והמון מורכבות. שותים אותה כמעט בטמפרטורת החדר (12 מעלות זה אידיאלי, פשוט תנו לה קצת זמן מחוץ למקרר) ובכוס יין, כדי ליהנות משלל הריחות והטעמים. עם תבשיל חורפי לצדה מובטחת חגיגה.

16 ש״ח ל־330 מ״ל, 38 ש״ח ל־75 מ״ל

Kasteel, Cuvee de Chateau
Kasteel, Cuvee de Chateau

Black Wolf, Florida Black, סקוטלנד

לא כל בירה חורפית חייבת להיות עמוסה באלכוהול ובעלת מתיקות מוגזמת. פלורידה בלאק של מבשלת בלאק וולף הסקוטית היא בירת סטאוט, כהה ומורכבת, אך יורדת חלק ובנעימים בגרון. אחוזי אלכוהול סטנדרטיים (4.5), רכות מלטפת, טעמי שוקולד ומתיקות מעודנת וכן טעם קלוי־מעושן שעושה נעים בגרון

27 ש״ח ל־500 מ״ל

Black Wolf. צילום: אסף לוי
Black Wolf. צילום: אסף לוי

אלכסנדר בלאק, ישראל

המבשלה הישראלית כבר זכתה בעבר בשלל פרסים בינלאומיים על הבירה החורפית הזאת, ובצדק. פורטר כהה ועשירה, אך לא מכבידה או אלכוהולית מדי (7 אחוזים), וּודאי לא מגיעה לרמת המתיקות והכבדות של אחיותיה הבלגיות. הרבה שוקולד מריר ואספרסו מרגישים כאן בצד פירות יבשים. מושלמת לחורף הצנוע שלנו.

17 ש״ח ל־330 מ״ל

אלכסנדר בלאק
אלכסנדר בלאק

 

 

עוד שלושה משקאות שכדאי לנסות החורף

Grey goose vx

מוצר פרימיום חדש מגריי גוס שהושק לאחרונה והגיע גם אלינו. מדובר בגריי גוס המוכרת בתוספת מעט קוניאק, שהרי גריי גוס שוכנת בלב אזור קוניאק. אמנם אסור לקרוא לה ״וודקה״, אבל הטעם הוא וודקאי למדי, אך עם מורכבות רבה שבדרך כלל לא פוגשים בוודקה. הבקבוק מזכיר בצורתו בקבוקי קוניאק xo, וברור שקהל היעד הוא השוק האמריקאי שתמיד שמח לשלם יותר בשביל השופוני. בקבוק שמגיע עם תג מחיר גבוה, אבל מדובר במוצר מוצלח. לשתות נקי, בטמפרטורת החדר, בקיצור: וודקה לחורף.

415 ש״ח ל־700 מ״ל

Grey goose vx
Grey goose vx

Jagermeister Spice

מהדורת החורף של ייגר, שמגיעה בכל שנה למספר קטן של מדינות בעולם, נוחתת השנה אצלנו. אותו הייגר שאנחנו מכירים, אבל מתובל יותר, עם טעמי קינמון, וניל וזעפרן. בניגוד לייגר הרגיל, כאן האלכוהול נעצר ב־25 אחוז. את הספייס כדאי דווקא לשתות מצוננת מעט ולא בשוט קפוא, כדי לקבל היטב את משרעת הטעמים והריחות. אני מודה שאיני נמנה עם חסידי המשקה המתוק־מריר הזה, אבל דווקא גרסת הספייס, שהיא הרבה פחות מתוקה, התחבבה עליי.

105 ש״ח ל־700 מ״ל

Jagermeister Spice
Jagermeister Spice

ברנדי תפוחים, פלטר

הנה תזקיק מקומי ונהדר להתחמם איתו. נכון שהמלצה על ברנדי תפוחים לחורף היא לא בדיוק שיא המקוריות, אבל זכות הציבור לדעת חשובה כאן יותר מכל. מזקקת פלטר היא פרי שיתוף פעולה בין יקב פלטר ואנשי האלכוהול יוסי בוזנח וטל חוטינר (מבעלי השישקו והסרווסריה), ולאחרונה יצאו מקצת התזקיקים שלהם לשוק. ברנדי התפוחים (דומה לקלבדוס, אך רק משקאות שמיוצרים באזור מוגדר בנורמנדי שבצפון צרפת זכאי להיקרא קלבדוס) מבוסס על תפוחי פינק ליידי אשר התיישנו בחביות בין שנה לארבע שנים, כך שהעץ לא משתלט מדי על הפרי ואפשר ליהנות מארומות ברורות של תפוחי עץ מתוקים־חמצמצים. אם בחורף האירופי מתאים להתפנק עם כוסית קלבדוס עשיר של נוזל שהתיישן שנים רבות, בחורף דמיקולו כמו שלנו, זה בדיוק מה שאנחנו צריכים: ברנדי תפוחים מחמם שכזה ולא מכביד כלל (240 ש״ח ל־500 מ״ל).

ברנדי תפוחים
ברנדי תפוחים