הזוכים בפסטיבל ירושלים: "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" ו-"ילדים"

סרטיהם של דני רוזנברג ועדה אושפיז זכו בתחרויות לסרטים ישראלים, "אסיה" שזכה בפרס אופיר ניצח בתחרות סרטי הביכורים. בתחרות הבינ"ל זכה "אטלנטיס" (אוקראינה)

מתוך הסרט "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם". צילום: דוד סטרזמייסטר
מתוך הסרט "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם". צילום: דוד סטרזמייסטר

הסרטים הישראלים "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" של דני רוזנברג ו-"ילדים" של עדה אושפיז הם הזוכים הגדולים בפסטיבל הקולנוע ירושלים. הראשון בתחרות לסרטים עלילתיים והשני בזו לתיעודיים. בפרס נחמה ריבלין לסרט בינלאומי זכה הסרט "אטלנטיס" של ולנטין וסיאנוביץ' מאוקראינה. בתחרות לסרטי ביכורים בינלאומיים זכה הסרט "עוזרת אישית" של קיטי גרין (ארה"ב).

7 סרטים מהפסטיבל שמבקרת הסרטים שלנו ממליצה עליהם 

הפסטיבל נערך השנה בפורמט מקוון בשל הקורונה וסרטיו זמינים לצפייה דרך אתר הפסטיבל. החל ממחר תוצע בו חבילה מיוחדת שתכלול את כל ארבעת הסרטים הזוכים וסרט נוסף שזכה בקטגוריית ביניים. הפסטיבל ייחתם ביום ראשון הקרוב.

על סרטו של רוזנברג כתבו השופטים: "סרטו המקורי, החשוף, המדמם, של דני רוזנברג הוא סרט מלא באהבה לקולנוע ובאהבת אב, שבשילוב מבריק של חומרים דוקומנטריים ועלילתיים, מצליח לאפשר הצצה לנפשו האובססיבית של במאי קולנוע במרדף אחרי דמותו ההולכת ונעלמת של אביו החולה".

השופטים נימקו את הבחירה בסרטה של אושפיז כך: "בסרטה מביטה עדה אושפיז למציאות בעיניים תרתי משמע. לצד תיעוד ישיר ונוקב שבו היא מאפשרת לילדות אותן היא מצלמת להביע בחופשיות מוחלטת את עצמן ואת 'האמת' שלהן על חיים תחת כיבוש, היא גם לוכדת את האמת השנייה, הפנימית יותר, של הציווי – לעתים מפורש ולעתים מובלע – לכבוש את הכאב, העצב התסכול והפחד שהם מנת חלקן. ההתבוננות המתמשכת ומלאת החמלה של אושפיז במלכוד הבלתי אפשרי בה מצויות הילדות מצביעה על האבסורדיות והטראגיות של חייהן ומתגבשת לכדי מסמך דוקומנטרי חשוב, מבעית וחסר פשרות".

הפרס לסרט הביכורים הישראלי הטוב ביותר הוענק ל"אסיה" המדובר של רותי פרי-בר שזכה באחרונה בתחרות הסרט הטוב ביותר בפרסי אופיר. השחקנית אלונה איב המופיעה בסרט זכתה גם היא בפרס על משחקה בו בפסטיבל ירושלים. עוד פרסים הוענקו לשחקנים שי אביבי ונועם אמבר על הופעתם בסרט "הנה אנחנו", ועל אותו סרט זכתה דנה אידיסיס בפרס התסריט.

לרשימת הזוכים המלאה ולצפייה בסרטי הפסטיבל