מי מסתתר מאחורי המסכה: יכול להיות שיש לנו להיט

ביצת הפתעה ובתוכה טל פרידמן זה כל מה שיכולנו לבקש. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)
ביצת הפתעה ובתוכה טל פרידמן זה כל מה שיכולנו לבקש. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)

קונספט ביזארי, תחפושות מוגזמות ואווירת שעשועון אסייתי ומשחק בלשי עם רמזים והטעיות, הופכים את "הזמר במסכה" לפוטנציאל גדול מאוד. עכשיו הכל תלוי בדבר הזה, נו, איך קוראים לו, מוזיקה

24 בספטמבר 2020

מאז ירידת "חתונה ממבט ראשון", הפריים טיים של קשת מדשדש באזורי רייטינג שהזכיינית לא ממש מכירה: השני ומטה. מול "הישרדות" של רשת, כל מה שקיבלנו זה חבורת ילדים שרים, טיפה ספיישלים של ארץ נהדרת, מופע הפיאות של אתי אלון ושידורי "נעבור-את-זה-ביחד" משמימים, אז לא פלא שהם לא הצליחו למגנט את התקועים בבית. אבל לקראת סגר החגים הבא אלינו לאימה סוף סוף שלפו בקשת את התותחים הכבדים: עונה חדשה של "נינג'ה ישראל" שתעלה במוצ"ש והשקת הריאלטי-שירה-VIP-הבלשית "הזמר במסכה", שנפתח בפרק מוצלח אתמול. 

עם כל הכבוד לנינג'ות (מה זה? הם אפילו לא בחליפת נינג'ה!), כוחם של הזמרים במסכה גדול יותר – מי שראה מעט את הפורמט האמריקאי (שבעצמו מבוסס על פורמט קוריאני, כמובן) יודע שלמרות הקונספט הביזארי, התחפושות המוגזמות ואווירת השעשועון האסייתי, בליבה מדובר באחת התוכניות המעניינות ביותר על המסך בזכות תכונה אחת חשובה: סקרנות. מה כבר מסקרן בנינג'ה, מי יפול למים? משחק ילדים. בזמר, לעומת זאת, הצופה משתתף במשחק בלשי עם רמזים, הטעיות ומאמץ גדול לחבר את הקול שמאחורי התחפושת לכמעט כל סלב אפשרי בישראל.

נראה אותו מטיל ביצה. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)
נראה אותו מטיל ביצה. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)

הפורמט הזה מאפשר לצופה להרגיש כאילו עצמו משתתף במשחק – החלום של כל תוכנית טלוויזיה – מה שמהווה פוטנציאל התמכרות רציני כי הוא לא נגמר כשהדרקון השמן שר. הצפיה מעוררת חקר עצמי, כמו שקונספירטורים אוהבים לכנות את התקף הגיגול הפבלובי, במאמץ לגרד מידע מפינות נסתרות באינטרנט, לחבר בין הרמזים שבתעודת הזהות לקול השירה המבלבל, ואני חייב להודות שגם אני נפלתי בפח הסקרנות. הביצוע הבינוני של הדוב, למשל, ל-"I’m Too Sexy" של רייט סייד פרד שלח אותי לערך הויקיפדיה של כל גבר קשוח עם מבטא רוסי במדינת ישראל. קראתי בערך חצי מהם ועדיין אין לי מושג מי זה.

התרגום של הפורמט לישראלית עבר די חלק, בעיקר כי נראה שקשת עשו כל מה שביכולתם כדי לא להפריע למבנה המושלם של המקור – תחפושות מופרעות, תעודות זהות קריפטיות במידה וליהוק שופטים כמעט טבעי מבחינת התפקיד שכל אחד לוקח על עצמו. סטטיק ובן אל חמודים כהרגלם, אופירה נוקבת ודברנית כהרגלה, שחר חסון על תקן הקלף הפרוע (למרות שהוא לא זרח בתוכנית הבכורה) וצדי צרפתי בתפקיד בעל הניסיון שכל הזמן בהלם. אין הפתעות, וזה דווקא לטובה, כי ההפתעות צריכות להגיע מצד הזמרים. ושם דווקא עשו, לפחות נכון לחשיפה של הפרק הראשון, עבודה לא רעה.

סלבז בתחפושות מופרעות עושים קריוקי, מה רע. "הזמר במסיכה" (צילום מסך: קשת 12)
סלבז בתחפושות מופרעות עושים קריוקי, מה רע. "הזמר במסיכה" (צילום מסך: קשת 12)

הצלחת הפורמט תלויה בשלושה רכיבים בסיסיים: הראשון ואולי המרכזי הוא הסיכוי לנחש מי הזמר, בין אם דרך הרמזים ובין אם מזיהוי הקול, כי מה שווה חידה בלשית אם אין סיכוי לפתור אותה; השני הוא איכות הביצועים, שכן אם היינו רוצים לראות סלבז עושים קריוקי גרוע אז הפורמט "לא נפסיק לשיר" היה שורד; השלישי הוא קליבר המתמודדים שהתגלו, כי אף אחד לא היה נשאר סקרן מי הזמרים הנסתרים אם הראשון היה מתגלה כפליט ריאלטי בלתי זכיר כמו פיראס חורי (אני לא מאמין ששכחתם את זוכה הריאלטי פרוייקט Y). 

העובדה שהביצועים היו סבירים (בואו, אף אחד לא באמת הרשים יותר מדי), שהמתמודד שהודח התגלה כטל פרידמן (עם ביצוע יפה, אבל איך הוא הודח ולא הדוב?) ושעם הגילוי התפשטה תחושה של "הייתי צריך לדעת את זה", היא הרמז לפוטנציאל הגדול של העונה הזו. זו היא לא רק תוכנית שמספקת הדחה בכל פרק, אלא גם מוסיפה הפתעה לצד ההדחה, ועם כל מפורסם מפתיע שמתגלה, כך הסקרנות לדעת מי הבאים מתגברת. מה שמוביל אותנו לדבר הכי חשוב בכל התוכנית, הניחושים.

עדיף על קונספירציות קורונה, אל תהיו חמוצים. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)
עדיף על קונספירציות קורונה, אל תהיו חמוצים. "הזמר במסכה" (צילום מסך: קשת 12)

האמת שהפרק הראשון לא עשה עבודה קלה לשופטים או לנו בכל הנוגע לניחושים. תעודת הזהות של פרידמן גילתה לנו איך לחפש את הרמזים, אבל הניחוש המושכל הוא שילוב בין הרמזים, הביצוע והנתונים הטכניים (גובה, מבנה גוף, אטיטוד וכו'). ניחושי השופטים היו ברובם טובים (כמו צדי, גם אני חושב שהתרנגול הוא צחי הלוי) וגם כשהם טעו לחשוב שפרידמן הוא משה דץ, היה לכך ביסוס.

החלק הבאמת מעניין יחל בעוד כשני פרקים, כשמתמודדים יחזרו לביצוע נוסף, עם רמזים נוספים ועם דגימה נוספת של הקולות, יש יותר סיכוי להצטרף למשחק הניחושים המדבק הזה ולטבוע לתוך עולם אסקפיסטי של חיטוט בטריוויה איזוטרית מחייהם של סלבז. היי, זה עדיין עדיף מלצלול במורד חור הארנב של קונספירציות הקורונה.