הצבר המוקפד: הלוקים התל אביביים שהשאירו חותם על נוף האופנה המקומי

מלבד לחות ומחסור בחניה, תל אביב חתומה על כמה לוקים איקוניים שיובאו מברלין או וינה והפכו לבשורת ביגוד חדשה עבור מי שמאסו באתוס הצבר בצבע חאקי תמידי. ותודה לדוגמן דוד בן גוריון - שתמיד הביע בוז לקפיטליזם במכנסיים קצרים וסנדלים

מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50 בתל אביב.
מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50, בתל אביב.
מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50 בתל אביב. מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50, בתל אביב.
7 בספטמבר 2017

בכל מה שנוגע לאופנה תל אביבית, הממסד ניצח. זה אולי מפתיע, אבל השורשים של המראה הזרוק, שכולל את השורטס והכפכפים הנצחיים (עם או בלי שערות בכתפיים), נמצאים בשנות ה־50, בתקופה שבה המדינה רצתה לחזק את אתוס הצבר – הישראלי החדש שלא שם על בגדים.

"זה לא נבע רק מהכורח הכלכלי ומהמחסור", אומרת ד"ר דליה בר אור, חוקרת אופנה ומרצה בכירה בוויצו חיפה, "קוד החאקי בא גם לבטא ערכים שהביעו בוז לרכוש ולקפיטליזם, ובן גוריון היה ממש הדוגמן של המראה הזה".

לפני כן, אומרת בר אור, עוד מראשית ימיה, תל אביב הייתה עיר שחלק גדול מתושביה אהב להתלבש לפי המראה של האליטות האירופיות הבורגניות. "זו אמנם הייתה חברה מצומצמת שיכלה להרשות את זה לעצמה, אבל הם נתנו את הטון בכל מה שנגע לתרבות בתי הקפה והפנאי", היא אומרת. עד להשתלטות מראה הצבר בשנות ה־50 הקפידו האליטות התל אביביות להעתיק את מיטב האופנה מברלין ומווינה – גם במזג האוויר המהביל של הלבנט.

שנות ה־30

גברים עומדים בחוף ים תל אביב ומביטים על הנעשה סביבם. צילום: לע"מ
גברים עומדים בחוף ים תל אביב ומביטים על הנעשה סביבם. צילום: לע"מ

שם המשחק הוא פאסון. גם אם אתה סתם הולך לים סביר להניח שלא תגיע בפחות מחולצת פולו, מכנסי צ'ינו ונעלי טניס. אגב, הלחות עושה לך בלורית מושלמת.

שנות ה־40

שנות הארבעים בתל אביב. צילום: אלדן דוד, לע"מ
שנות הארבעים בתל אביב. צילום: אלדן דוד, לע"מ

גם אם יש 30 מעלות בחוץ את עדיין מקפידה ללבוש חולצה מכופתרת, חצאית ומקטורן בסגנון ברלין או וינה. לסיבוב דאווין באלנבי מומלץ להוסיף תיק אופנתי ונעלי עקב.

שנות ה־50-60

שנות החמישים-שישים בתל אביב. צילום: פריץ כהן, לע"מ
שנות החמישים-שישים בתל אביב. צילום: פריץ כהן, לע"מ
מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50 בתל אביב.
מלכות היופי מדגמנות את אופנת ראשית שנות ה-50 בתל אביב.

גלותיות אאוט, צבריות אִין. אתם, בעידוד הממסד רוצים למחוק סממנים מהעבר וליצור את היהודי החדש, שונא הגינונים. גם אם אתם לא בצבא, המדים שלכם הם חולצת דריל ומכנסי חאקי. אלא אם אתן מלכות יופי, ואז יש לכן קצת שמלות שוות בארון.

שנות ה־70

שנות השבעים בתל אביב. צילום: משה מילנר/לע"מ
שנות השבעים בתל אביב. צילום: משה מילנר/לע"מ

המעבר החד בין אופוריית מלחמת ששת הימים שהיתה מלווה בכניסתן של להקות הקצב (הי ביטלס) והיגון הקודר של מלחמת יום הכיפורים שהותיר את המדינה בטראומה, נותן אותותיו גם ברמה הססגונית-חיצונית. הצעירים מושפעים המחאה האמריקאית נגד וויאטנם מחד, ומאידך מאמצים את הסגנון האמריקאי-קפיטליסטי עם שלל בוטיקים. הביגוד הופך להיות משהו כיפי ולא רק פרקטי. סגנון הבוטיקי הטווסי הולך ומתפשט ופאשניסטות מבינות עניין יודעות שלונדון מיניסטור הוא המקום הכי חם בעיר.

שנות ה־80

שנות השמונים בתל אביב. צילום: לע"מ
שנות השמונים בתל אביב. צילום: לע"מ

ההתחלה של ההווה. ערוץ MTV מתחיל את שידוריו והבשורה מתחילה לטפטף בהדרגה גם לתל אביב. השוק מוצף במותגים מיובאים מחו"ל, ובני הנוער הופכים לפלח שוק משמעותי. אם יש לך השפעה על ההורים כבר הצלחת לעבור מגלי לאדידס.

שנות ה-90

by HARNIK NATI 1983_P

יש לנו 3 מילים בשבילכם: רמת אביב ג'. עידית לינוביץ', בתה שרון והאבא מייק עומדים בראש חברת האופנה "אופל" ומדגימים לנו את החיים של העשירים והנינוחים. בנוסף, תרבות הפופ נכנסת למיינסטרים עם טלוויזיה בכבלים, ובל נשכח את "עניין של זמן", ערוץ הילדים, סדרות טלוויזיה מתורגמות, עדן הראל ב-MTV והגל הרוקיסטי שקורה בישראל במקביל לגל שקורה בסיאטל. כל אלו נותנים תחושה של יישור קו עם העולם (אוקי, לפחות זה מה שחשבנו עד הלילה ההוא בכיכר) ומותירים את חותמם בשלל קלסרים עם תצלומי זוג אוהבים על אופנוע בשחור לבן.