יוסי קצב: "חברתי לאנשים שלא מתייחסים לבגדים כמו קונדום, כמו משהו שיש להשליך אחרי השימוש"

אחרי שנים של מאבקים ועבודה אינטנסיבית, נודע בשבוע שעבר כי חברת S. Wear רוכשת את המותג SKETCH. בריאיון מסביר יוסי קצב - הבעלים והמעצב של הלייבל האלגנטי - למה הוא פרץ בבכי ביום החתימה ומה מתוכנן לעונה הקרובה

יוסי קצב. צילום: דין אהרוני רולנד
יוסי קצב. צילום: דין אהרוני רולנד
8 בנובמבר 2017

בקיץ 2015 – שבע שנים לאחר שייסד את המותג המוקפד SKETCH – היה המעצב יוסי קצב הבעלים הגאה של רשת שמנתה שלוש חנויות בתל אביב – במתחם התחנה, בשרונה ובבזל – וגם של סניף בהוד השרון. לא שהיה לו הרבה זמן ליהנות מההצלחה: במשך שבע השנים הללו הוא היה עובד שבעה ימים בשבוע, ימי שישי הוקדשו לאיוש הסניף במתחם התחנה.

יוסי קצב. צילום: דין אהרוני רולנד
יוסי קצב. צילום: דין אהרוני רולנד

"היה צריך עוד זוג ידיים", הוא אומר, "פשוט מישהו שייתן עוד יחס ללקוחות". עם זאת, כפי שקצב גילה בשנה שעברה, בעולם לא הוגן עבודה קשה אינה תעודת ביטוח: בתקופה האחרונה הוא מצא את עצמו עם שני סניפים בלבד, במתחם התחנה ובשרונה, ועם עייפות מצטברת שמצדיקה פנסיה מוקדמת.

למרבה המזל, בחודשים האחרונים נכנס לחייו של קצב מחזר עסקי מושלם, בדמותו של מנכ"ל חברת S. Wear, דרור לב. לעומת קצב, S. Wear היא מכונה משומנת עם ותק של יותר מ־25 שנה, 60 סניפים ומחזור מכירות שנתי של כ־200 מיליון ש"ח בשנה. למרות זאת קצב אומר כי הוא הופתע לגלות שמעבר להבדלים הברורים, הוא ובעלי החברה, ניסים (שוקו) חכם, חולקים חזון משותף. "הם מקפידים על איכות ועל אותם פרטים בפריטי הבייסיק שלהם שחשובים לי", הוא מסביר, "בדרך כלל בחברות מסחריות רוצים רק להוזיל וכאן החשיבה היא הפוכה – זה ממש קסם לי".

קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ
קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ

לאחר שיתוף פעולה קצר שבו סיפק קצב ל־S. Wear ייעוץ, נודע בשבוע שעבר כי החברה תרכוש את פעילות המותג SKETCH. מעתה ישמש קצב כאחראי על חטיבות העיצוב של שתי החברות, ובחודשים הקרובים תצא קולקצית הקיץ הראשונה שהוא עיצב עבור S. Wear.

"היא שומרת על הערכים של בייסיק איכותי ומזוהה איתי בכל מה שנוגע לבחירת פלטת צבעים", הוא אומר, "יש שם דיטיילים קטנים שעושים הבדל גדול". עוד חושף קצב כי שיתוף הפעולה יכלול גם קונספט חדש עבור סניפי S. Wear שעליו הוא יהיה אחראי. "חשוב מאוד להדגיש ש־SKETCH תמשיך לפעול כפי שהיא פעלה עד עכשיו", הוא אומר ומוסיף כי "למרות העומס, בסך הכל ירד ממני כל עניין הניהול והטלפונים מהבנקים. עדיין יש לחץ, אבל אני מתעסק רק בעיצוב".

קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ
קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ

למרות ההקלה הגדולה, לשינוי היו מורכבויות משלו: "זה לא פשוט לאדם שהקים מותג להגיע לרמה כזאת", אומר קצב, "עבדתי שבע שנים מבוקר עד לילה והכרתי את כל הלקוחות ועכשיו אני צריך לשחרר בנקודות מסויימות. ביום שזה קרה התחלתי לבכות, הייתי בסערת רגשות. זה הרגיש כאילו מישהו נכנס אליי הביתה והעביר לי את הדברים, אבל עכשיו אני מסתכל על זה ממקום של כוח ואני מבין שחברתי לאנשים עם אסטרטגיה דומה שלא מתייחסים לבגדים כמו קונדום, כמו משהו שיש להשליך אחרי השימוש".

זועקים בשקט

קצב, בוגר שנקר, כיהן בעבר כאחראי על חטיבת העיצוב בקסטרו ובפוקס מן. לפני כן הוא שימש כמעצב הראשי של חטיבת הגברים של מותג היוקרה DKNY. למרות ההצלחה הגדולה החליט קצב לשוב ארצה ובשנת 2009 ייסד את SKETCH , שפעל אז כמותג עבור גברים בלבד ושמשך קהל קונים מסור. אלה העריכו את כישרונו המובהק של קצב, שבא לידי ביטוי בקווים נקיים ובפלטת צבעים שקטה אך מתוחכמת. ב־2015, לאחר שנשבע שלעולם לא יעשה זאת, הוא שחרר את קולקציית הנשים הראשונה של המותג לנוכח דרישת לקוחותיו. מאז הוא משחרר מדי עונה קולקציה נשית וקולקציה גברית במקביל, אף שדגמים מסוימים יכולים לשמש כפריטי יוניסקס.

קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ
קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ

קולקציית החורף הנוכחית של קצב נותרת נאמנה לחזון העיצובי שלו: בגזרת הנשים פלטת הצבעים מאופקת, עם אפורים־כחלחלים, שחורים וכחולים, בצד הבזקי בורדו, אוקר ואפילו כסף. הגזרות מתוחכמות, רחוקות מהגוף כשצריך וחובקות כשאפשר, ובחלקן אפילו קורצות ל־DNA של מותג אחר שקצב מכיר היטב: זה של דונה קארן. גם קולקציית הגברים אלגנטית ומאופקת, כמעט מנומסת, ותשרת היטב את אותם גברים מקומיים נדירים שאין להם צורך לזעוק את האופנתיות שלהם.

אם הכל יעבוד לפי התוכנית, בעתיד קצב מקווה כי יוכל לזעוק באיפוק את זעקתם האופנתית של יותר קליינטים אלגנטים. "האסטרטגיה היא לפתוח עוד סניפים ל־SKETCH ולהוזיל את התמחור", הוא אומר, "כי באופן אירוני, ככל שמייצרים יותר המחירים יורדים – אם קופצים מייצור של 100 פריטים ל־200 פריטים – העלות יורדת ב־20 אחוז".

עד שזה יקרה הוא צריך להתרגל לסטטוס החדש שלו: אחד שלא צריך לעבוד שבע ימים בשבוע, התמודדות בפני עצמה, כדבריו: "בשישי האחרון פתאום לא הייתי חייב ללכת לחנות ומצאתי את עצמי יושב את עצמי על הספה ושואל את עצמי: 'מה עכשיו?'".

קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ
קטלוג סקצ'. צילום: יח"צ