מזל דגים: 10 בעלי חיים התת ימיים שתוכלו למצוא בסיני

העוקץ, הטורף, הקיבוצניק וזה שלא מסוגל לסתום את הפה. תכינו את השנורקל - אלה כמה מבעלי החיים המדהימים שתראו מתחת למים בסיני

תמנון (צילום: שאטרסטוק)
תמנון (צילום: שאטרסטוק)
20 בספטמבר 2018

 

דג תוכי

חוץ ממימיהם של חופי סיני אפשר למצוא אותו גם באקווריומים במיני מספרות ומשרדי עורכי דין שעדיין לא הבינו שעברנו את שנות ה־80 ולכלוא דגים זה כבר לא מגניב. המבנה שלו כולל גוף מעוגל וקימור באזור הפה, ולנוכח מבנה גופו המשונה בבגרותו הוא לא מסוגל לסגור את הפה, כמו הרבה אנשים שאנחנו מכירים.

דג תוכי (צילום: שאטרסטוק)
דג תוכי (צילום: שאטרסטוק)

אלמוג אש

אלמוג האש נראה כמו עץ בונזאי שחי מתחת למים. השערות המיקרוסקופיות על פניו הן בעלות כושר צריבה, מה שעוזר לו ללכוד טרף, ועלול להיות לא נעים בכלל עבור צוללנים תמימים שמגיעים לבקר בטריטוריה שלו. האלמוגים נפוצים בעיקר במים רדודים ולכן כדאי להיזהר. כמו שאומרים: בסחורה לגעת רק עם העיניים.

אלמוג אש (צילום: שאטרסטוק)
אלמוג אש (צילום: שאטרסטוק)

דיונונים

כמו חברו התמנון, הדיונון הוא רכיכה וגם הוא מוצא את עצמו לא פעם, למרבה הצער, בצלחת. מקור שמו ברור – הוא פולט דיו כשהוא בורח מטורף כדי לטשטש את עקבותיו. לא רבים יודעים שעד המאה ה־19 עוד השתמשו בדיו הזה לכתיבה. לדיונון, כמו לתמנון, דם כחול, והם לגמרי משפחת מלוכה מבחינתנו.

דיונון (צילום: שאטרסטוק)
דיונון (צילום: שאטרסטוק)

תמנונים

בין שאתם מכירים אותם מהצלחת שלכם ובין שמצפייה בתוכניות טבע, יש משהו סוריאליסטי בשמונה זרועותיו של היצור הימי הזה כשהן מגיחות מול הפנים שלכם. התמנון הוא אמנם רכיכה, אבל אין בו שום דבר רכרוכי, והוא מהחיות האינטליגנטיות והחייזריות ביותר שאפשר לפגוש מתחת למים. הוא חי בדרך כלל רק חצי שנה ומשנה את צבעו כדי לתקשר או להסוות את נוכחותו ומזרים דיו כשהוא חש סכנה – אל תנסו אותו, אבל לנסות לשחק איתו אתם בהחלט יכולים.

תמנון (צילום: שאטרסטוק)
תמנון (צילום: שאטרסטוק)

קיפודי ים

אל תיקנו את הבהלה: קיפודי ים הם חמודים ממש כמו אלה שאתם נתקלים בהם ברחובות תל אביב ומעלים לסטורי. הקיפוד חי בעומקים שונים, כך שאתם יכולים לפגוש אותו גם במים רדודים. אין לו חוליות, אבל הוא בורך בקוצים. הוא לא מסוכן, אבל דריכה על הקוצים שלו עלולה להיות לא נעימה. הקוץ מתמוסס מעצמו במקרים מסוימים אחרי כמה שעות, אבל לפעמים יהיה צורך בטיפול.

קיפוד ים (צילום: שאטרסטוק)
קיפוד ים (צילום: שאטרסטוק)

ברקודה

בשנה שעברה באילת נפצעה בחורה ונזקקה ל־30 תפרים לאחר שננשכה על ידי ברקודה, אז אם אתם רואים את "זאב המים" הזה, הישמרו מפני הלסתות החזקות והשיניים החדות שלו. הבעיה היא שהוא לא חכם במיוחד ומזהה צוללים ושחיינים כדגים. תמצאו אותו בעיקר ליד סלעים, שמשמשים לו כבוטקה שמירה – שם הוא מחכה לטרף שלו, בודד כמו זאב.

ברקודה (צילום: שאטרסטוק)
ברקודה (צילום: שאטרסטוק)

דג נפוליאון

שמו המקורי הוא תפאר ענק והוא שייך למשפחת השפתוניים, אולי בגלל שפתיו הבשרניות והעבות, אווירת אביבית בר זוהר. הנפוליאון הימי מגיע לסוף ימיו באמצע שנות ה־20 שלו והוא נחשב לאחד הדגים הגדולים ביותר בסביבת שוניות האלמוגים. בחופי דרום סיני רצות בין הצוללנים שמועות על פרט שהגיע לאורך של 2 מ'.

דג נפוליאון (צילום: שאטרסטוק)
דג נפוליאון (צילום: שאטרסטוק)

דג הנקאי

דג הנקאי קיבוצניק בנשמתו והוא חי בסימביוזה עם דגים אחרים. אם אתם נתקלים בו במהלך צלילה ככל הנראה הגעתם לתחנת ניקוי. הוא מנקה את המטופלים שלו בעזרת הראייה החדה שלו שמזהה גם את הטפילים הקטנים ביותר. בתמורה הוא מקבל ארוחה מזינה שלא נתפלא למצוא גם במטבחים תל אביביים בעתיד: "חלקיקים ימיים על בסיס סימביוטי".

דג נקאי (צילום: שאטרסטוק)
דג נקאי (צילום: שאטרסטוק)

אבנון מגושם

אחד הדברים שאתם לא רוצים לעשות בעת כניסה לים בסיני הוא להיות מגושמים ולדרוך על אבנון. הוא נראה כמו ציור אבסטרקטי, והוא ארסי. הכי ארסי בעולם. על הגב שלו 13 קוצים ובכל אחד מהם שני שקים של רעל. איפה אתם עלולים להיתקל בו ולהיבהל ממש? בעיקר בתחתית של שוניות אלמוגים. הוא פסיבי רוב הזמן, מדמה עצמו לאבן, וכשהטרף מתקרב הוא תוקף. בדרך כלל אין לו עניין בבני אדם, אבל דריכה עליו בטעות יכולה להיות קטלנית.

אבנון מגושם (צילום: שאטרסטוק)
אבנון מגושם (צילום: שאטרסטוק)

זהרון הדור

שקר החן, הבל היופי: אף שהוא יפהפה בקטע אחר, הזהרון הוא אחד הדגים הארסיים באזור. הוא פועל בעיקר בשעות הדמדומים ובלילות ונמשך לאזורים מוארים, כך שאם אתם מצוידים בפנס תת ימי, קחו את זה בחשבון. עקיצה אחת שלו יכולה לגרום לצריבה של יותר מיממה שמלווה בקשיי נשימה ובחום גבוה. להתפעל מהיופי, אבל מרחוק.

זהרון הדור (צילום: שאטרסטוק)
זהרון הדור (צילום: שאטרסטוק)