היום שאחרי הגוגל גלאס

בשנה האחרונה העולם הטכנולוגי חווה פיצוץ של מסכים לבישים, וזה הזמן לעצור ולבחון לאן צועד התחום, שבקרוב יעצב את העתיד של כולנו

משקפי המטה. צילום: יח"צ
משקפי המטה. צילום: יח"צ
15 במאי 2014

אם נקבל את החלוקה של הישראלי מרון גרביץ, מייסד מטה (META), על משקפי מציאות רבודה, שאליהם נחזור בשלב מאוחר יותר, תחום המסכים הלבישים נחלק לשלוש קטגוריות. בצד אחד נמצאות מכונות המסרים כמו הגוגל גלאס, שכל תפקידם הוא להעביר לכם הודעות כמו איפה יש חנות קאפקייקס בסביבה, מתי יוצאת רכבת העמק ולמי מהאנשים שלמדו איתכם ביסודי יש היום יום הולדת. כל זה נחמד ויפה, אבל לא משנה איך מסתכלים על זה, זה לא יותר מאיש שקוף שהולך איתכם לכל מקום ומחזיק לכם את הסמארטפון ליד העין.

בצד השני של הסקאלה נמצאים הריפט ושאר משקפי המציאות המדומה שנועדו להכניס אתכם לעולם אחר. כבודם במקומו מונח (ואין ספק שלפעמים עדיף להתנתק מהכל ולברוח למציאות אחרת) אך אי אפשר להכחיש שמדובר פה בניתוק טוטאלי ובזמן כזה אתם עלולים לא לדעת אם נכנס אליכם הביתה גנב ורוקן את כולו.

מזלכם שהחוויה בריפט כל כך מדהימה שכנראה גם לא ממש יהיה לכם אכפת. נוסף לאלו יש גם את משקפי הסביבה הטבעית (שזה בעצם משקפי מציאות רבודה שפועלים עם מחוות ידיים) כמו המטה וה־Atheer One. עד כה היה נדמה שמציאות רבודה עדיין רחוקה מאיתנו, בעיקר בגלל עלויות גבוהות, ושהחלקים הדרושים עוד לא הפכו קטנים מספיק כדי להתאים למשקפיים. למעשה, גם היום המכשירים האלה נשענים על כוח עיבוד חיצוני. במקרה של מטה, הוא מגיע עם מחשב כיס שמתפעל את כל המערכת, ובמקרה של אית'ר הוא נשען על הסמארטפון שלכם. החיישנים עצמם, של זיהוי התנועה, המעקב המרחבי ועוד, קטנו, וכך אפשרו להתחיל לחלום על הדבר הזה.

למי שלא סגור מה זה משקפי מציאות רבודה, פשוט דמיינו משקפי שמש שעליהם מולבשת שכבה וירטואלית. לדוגמה, אם החלטתם שאתם רוצים שבסלון שלכם יהיה לוח דארטס, רק תבחרו איפה "לנעוץ" את הלוח הווירטואלי וכל פעם שתסתובבו בסלון שלכם תראו אותו בדיוק באותו מקום והמחשב יידע לעבד בזמן אמת את הזוויות הנכונות שלו כדי להציג אותם מכל מקום בחדר, כאילו הוא באמת שם.

כרגע נראה שהכיוון של שתי החברות האלה הוא קצת דאונרי, ובסרטי התדמית שלהן אחת מציגה איך אפשר לעצב אגרטל עם הידיים בחלל דמיוני ולהדפיס אותו במדפסת תלת ממד, בעוד השנייה מתגאה שנוכל לראות מראש כיצד ייראו מדפים וירטואליים בסלון שלנו. כך או כך, האפשרויות שמציע מסך שקוף על המציאות הן בלתי נגמרות: החל מלצפות בהופעה חיה של הלהקה האהובה עליכם נותנת בראש בסניף דואר בזמן שאתם מחכים לחבילה, דרך משחק פוקר שבו לא צריך לחלק את הקלפים (כי הם וירטואליים) בזמן שלאחד החברים שלכם יש דוב קואלה וירטואלי על הכתף. בהתחלה זה יהיה יקר וזה יגרום לכם להיראות די מגוחכים, אבל כדאי שתתרגלו לזה ואולי גם תתחילו לשים כמה שקלים בצד.