האזינו: המוזיקאים סוף סוף מצאו את המוזיקה הערבית. מיקסטייפ ישראלי

המוזיקה המזרחית לא לבדה - גם יוצרי היפ הופ, רוק, Fאנק ומגוון ז'אנרים מצאו את הקסם שבמוזיקה הערבית. האזינו לפלייליסט המורכב משירים חדשים עם טעם של ארצות ערב

כוכבי הזמר הערבי. צילום: Shutterstock
כוכבי הזמר הערבי. צילום: Shutterstock
13 באוגוסט 2015

האזינו לפלייליסט:

לפני כשבוע שיחרר הראפר טונה את "סרט ערבי", הסינגל השלישי מתוך אלבום הבכורה המצופה שלו. אחרי ההצלחה הגדולה של שני הסינגלים הקודמים – "גם זה יעבור" ו-"רוק 30" – שהרגישו כאילו הצליחו לזקק איזה אופי ישראלי עדכני, בסינגל החדש הביא טונה אופי מעט אחר, טון שמתחיל למצוא את מקומו במוזיקה הישראלית, הסאונד הערבי-ישראלי.

יש שיגידו, ובצדק, שהמוזיקה המזרחית היתה שם עוד לפני. אין ספקות על כך שההשפעה על ז'נאר המוזיקה המזרחית מגיעה מהארצות שמסביבנו, באמצעות טפטוף המורשת התרבותית הערבית גם ליהודים שבסופו של דבר היגרו ארצה. אך השינוי שקורה בשנים האחרונות מהווה האזנה מעט אחרת על אותם המקורות – אלו לא היוצרים שהייתם מצפים מהם בהכרח לפנות לכיוון, רובם לא פועלים במסגרת ז'אנר המוזיקה המזרחית ונדמה שבמקום לעבור דרך מתווכים, הם החלו להאזין ישירות למוזיקה המקורית – מוזיקה ערבית.

הפלייליסט הזה בנוי כולו משירים שיצאו במהלך השנתיים האחרונות, למעט שיר הסיום שיצא לפני ארבע שנים ועוד שיר שבמקור יצא לפני 35 שנים, אך זכה להצלחה רק בשבועות האחרונים. דבר זה מעיד, יותר מהכל, על שינוי תודעתי משמעותי בנוגע ליחס להשפעות ערביות – יציאה איטית מהגטו התרבותי והמוזיקלי וטפטוף יציב לעבר יצירות מוזיקליות חוצות ז'אנרים. כל עוד זה ימשיך כך, עוד נזכה באמת לשאת את התואר "כור היתוך".

1. טונה – סרט ערבי

הברקת סאונד, ליריקה וביצוע, וזה עוד מבלי לדבר על הקליפ המצוין. ראפר ישראלי שעושה ראפ בערבית, מבוסס אף ורק על אוצר המילים המצומצם שלו. "ואחאד, תניין, ואחאד, ביחד אין פחד".

2. נצ'י נצ' – כלב מי שלא אוהב אותך

באמצע אלבומו האחרון של נצ'י נצ', לרוב ראפר מצוין, החליט להבריק ביציאה של כוכב זמר ולחגוג את הסוואג המפרגן ביותר שרק ניתן. עם ההפקה עמוסת הרבדים של עידו מימון ואיציק פצצתי והסאז של רון בונקר, השיר הפך לאחת מנקודות השיא של האלבום הקצר והמצוין.

3. הדג נחש – אינני בוגד

עוד לפני נצ'י, ובוודאי מה שהיווה השפעה ישירה על נצ'י, היה השיר הלא פחות מאמיץ של הדג נחש. "אינני בוגד" הוא תרגום חופשי לשירו של זיאד רחבני והמנון שמאלני כאוב על ארץ אבודה.

הדג נחש. צילום: אילן בשור
הדג נחש. צילום: אילן בשור

4. Yemen Blues – Seas Of Stars

בין השירה התימנית הממותגת של רביד כחלני, באלבומו החדש מסתתר טקסט בשפה העברית, המושר על הגרוב הערבי המהפנט הזה, כולל המבטא והנפש החשופה.

5. דודו טסה והכוויתים עם נינט טייב – דוב ותפטר (יא סלימה)

היה צריך להביא את דודו טסה יחד עם הפרויקט האהוב כל כך שלו, הכוויתים, כדי להחזיר לנינט את נינטיותה. עזבו פופ, עזבו רוק – תנו לנינט לשיר רק שירים בעיראקית מהיום בבקשה.

דודו טסה. צילום: אורית מילר
דודו טסה. צילום: אורית מילר

6. Reuma Abas – Wa'ana Fda Leumi

ישנו סיפור מרתק מאחורי סיפור הגעתו של שיר משנת 1981 לפלייליסט של גלגלץ לפני כחודש, אבל האמ;לק שלו הולך ככה – די.ג'יי גרמני שמשמיע סט עולמי לדי.ג'יי ישראלי (Avigad), גרסת רי-אדיט שמרקידה בבלוק, הוצאה מחודשת בעזרת "פורטונה רקורדס" ובסופו של דבר, מנהל גלגל"ץ נדב רביד. השורה התחתונה – גרוב תימני שמחזיק 35 שנים.

7. Riff Cohen – Helas

 ריף כהן הציגה עוד באלבומה הקודם תערובת של מזרח ומערב, אבל עם "חאלס", על הסאונד הסינטיסייזר והדרבוקות המדויקות, מגביר את הווליום של אלף לילה ולילה יחד עם הרוח הצרפוקאית הסקסית של ריף.

ריף כהן. צילום: הילה ווגמן
ריף כהן. צילום: הילה ווגמן

8. A-WA – Habib Galbi

חביבי, הבנות למשפחת חיים יודעות מה הן עושות. בין הוייב התימני להפקה המינימליסטית אפשר למצוא ב-A-WA כל מה שטוב מהמודרני והמיושן.

9. לרוז ורחלה – לילה לילה (עידו מימון רמיקס)

 הבלדה העדינה שרצה בגלגלצ, מעשה ידו של המפיקה של לרוז, זוכה לפרשנות מבריקה מידי המפיק עידו מימון (זוכרים? מהשיר של נצ'י קודם) שלוקח את אווירת הלילה השקט של המקור והופך אותה למסיבה דבקאית של לילה סוער.

חיים לרוז. צילום: גוני ריסקין
חיים לרוז. צילום: גוני ריסקין

10. Echo & Tito – YYY

עוד צמד אנשים שיודע איך להלהיט את הלילה – אקו וטיטו בפרשנות ערבית שלהם לאיך מסיבה צריכה להישמע. וואי וואי וואי.

11. Dikla – Here Comes the Rain Again

בגרסה מהפנטת שלה ללהיט של יורית'מיקס מהאייטיז דיקלה, מהזמרות המוערכות ביותר בארץ, מצליחה בעדינות שיא להכניס את הטון היחודי שלה לתוך השיר שכבר הפך לקלישאה ומעוררת אותו מחדש באופן ייחודי.

דיקלה. צילום: יח"צ
דיקלה. צילום: יח"צ

12. ברי סחרוף – צמאה לך נפשי

חלוץ ה"אלמנטים ערביים" בכל הנוגע למוזיקת רוק ישראלית, סחרוף יודע גם ללחוץ על הגז במקום הנכון לכך. עם הטקסט הפשוט וחד הזה, סך הכל שני פסוקים מתהילים ס"ג, ולחן בן יותר מ-200 שנה, מצליח סחרוף לייצר טון מהפנט, עם ערבוב ישראלי-ערבי מושלם.