הלב הרחב

בעידן של מתחמי קולנוע גרנדיוזיים שמעניקים "חוויית בילוי", רשת בתי הקולנוע לב מצליחה לשגשג ואפילו להתרחב כעת עם שני סניפים חדשים. איך זה קורה?

צילום מהתקופה הכחולה. סניף לב בשהם. צילום: יח"צ, אסנת מור
צילום מהתקופה הכחולה. סניף לב בשהם. צילום: יח"צ, אסנת מור
6 בנובמבר 2013

עם מתחמי הקולנוע הענקיים שנפתחים חדשות לבקרים וסוחפים אליהם מסות של צופים, קשה להאמין שעוד נשארו מספיק אנשים כדי לממן את הפעילות של בתי הקולנוע הסולידיים יותר, שלא לומר השכונתיים. כמעט כל בתי הקולנוע האלה נסגרו בעשורים האחרונים, והתחושה היא שמי שירצה ליהנות מסרט טוב בעוד כמה שנים יצטרך בכל פעם להרחיק אל מחוץ לעיר.

אבל הידד! מתברר שעוד לא אבדה התקווה. ההתרחבות של רשת בתי הקולנוע לב בימים אלה מעידה אולי על הצורך של פלח מסוים שעדיין חשוב לו שבית הקולנוע יהיה קרוב לבית, ויציג סרטים שאינם מבית היוצר של המיינסטרים ההוליוודי. לדברי ירון כפתורי, המשנה למנכ"ל של לב, הרשת פורחת ומשגשגת, ובאחרוה נפתחו שני סניפים נוספים: בשהם ובהוד השרון.

"בשנים האחרונות קיימת מגמה חזקה מאוד של חזרה לבתי הקולנוע הקטנים והביתיים", טוען כפתורי. "אנשים לא תמיד רוצים לנהור למרכזים הענקיים, אלא מחפשים דווקא את חוויית הקולנוע של פעם. זו מגמה שהתחילה בשנים האחרונות באירופה ואנחנו שמחים מאוד לראות שזה קורה באופן בולט גם בישראל".

דווקא הייתה לי תחושה שבתי הקולנוע הקטנים הם אלה שנסגרים בשנים האחרונות.

"זה לא מדויק. בתי קולנוע אמנם נסגרו בשנים האחרונות אבל אלה לא היו הקטנים, אלא דווקא אלו ששכנו בקניונים הגדולים וניסו לתת פייט למקומות כמו הסינמה סיטי. בתי הקולנוע האלו לא שרדו כי זה לא היה הגיוני – הם ניסו להציע את החוויה של המקומות הגדולים אבל לא היו גדולים באמת. עכשיו הקהל בבירור מחפש לחזור לקולנוע ששוכן בלב העיר, ממש בשכונת המגורים, וזה מה שגורם לבתי הקולנוע הקטנים יותר, ולב ביניהם, לשגשג. יש גם עניין טכני שעזר לצמיחה שלנו בשנים האחרונות וזה המעבר מגלגלי הפילם הגדולים לדיגיטלי. המעבר הזה חסך לנו המון כסף ובעזרתו אנחנו ושאר בתי הקולנוע הקטנים יכולים לצמצם בצורה משמעותית את העלויות. פעם היינו צריכים למכור 2,000 כרטיסים רק כדי לכסות את העלות של הפילם".

אז למה אנחנו לא רואים את צמצום העלויות הזה במחיר הכרטיס לסרט?

"כי בכרטיס לסרט נכנסים עוד הרבה גורמים אחרים כמו זכויות הפצה והשקעה עצומה בפרסום".

סביר להניח שרשת לב משגשגת גם כי היא מציעה אלטרנטיבה מבחינת הסרטים שמוקרנים.

"אין ספק שלב מביאה קולנוע אחר. המנכ"ל שלנו, גיא שני, חורש את כל העולם במטרה למצוא סרטים ייחודיים ומעניינים. הקהל בישראל מאוד סקרן ואנין טעם כשזה נוגע לסרטים, והוא לא בא לסרט רק כי הוא מחפש בידור. אחד הנתונים המדהימים הוא שהוליווד שולטת ב־90 אחוז מהקולנוע בעולם – בכל מדינה בעולם מקרינים רק 10 אחוז סרטים לא הוליוודיים, ורק בישראל, בצרפת ובדנמרק, 30 אחוז מהקהל צורך סרטים לא הוליוודיים. אנחנו רואים את הדרישה הגדולה שיש כאן לקולנוע אחר ועושים כל שביכולתנו לספק לקהל את רצונו. התחרות על הבאת הסרטים האלה גדולה מאוד, ואני שמח לומר שאנחנו עומדים בה בהצלחה".