על מי אתם עובדים: המדריך לעבודה מהבית בעידן הקורונה

עשרות אלפי תל אביבים מוצאים את עצמם נאלצים לעבוד מהבית, מוקפים בבלאגן, בני זוג זועפים וילדים צורחים. איך עושים את זה בלי להשתגע?

איך לעבוד מהבית? בתור התחלה, צריך להישאר בבית (דימוי: סטודיו ETC)
איך לעבוד מהבית? בתור התחלה, צריך להישאר בבית (דימוי: סטודיו ETC)
22 במרץ 2020

כאילו שהמציאות לא מספיק מטורפת, רבים מאיתנו עברו בשבועיים האחרונים לעבוד מהבית באופן פתאומי. עבור מי שאינו מורגל בכך – שזה רוב הציבור כנראה – מדובר במהלך משונה ומבלבל, שלא לומר מסובך ומאתגר. ההפרדה שהתרגלנו אליה בין מקום הפרנסה המקצועי שלנו למרחב הפרטי נעלמה לחלוטין לתקופה לא ידועה, ובהתחשב בכך שמקובל להניח שהפרדה כזו היא הכרחית לחיים מאושרים ומספקים, כנראה שאנחנו בצרות. כמה טיפים שיעזרו לכןם להערך ולהסתגל לשגרה המאתגרת והחדשה? בשביל זה אנחנו כאן. 

1. הצטיידו בכל מה שצריך (לא לשכוח מטען) 

בחלק ממקומות העבודה המעסיקים מאפשרים להביא הביתה את העזרים הטכניים שאתם צריכים, למשל, את הלפטופ. אל תשכחו להביא גם את המטען, העכבר והמקלדת וכל דבר שיכול לעזור לכם לעבוד בצורה נוחה יותר. שימו לב גם שיש לכם את התוכנות ההכרחיות. האם הולכים להשתמש אצלכם בסלאק, סקייפ או זום לפגישות ותקשורת בין צוותים? כדאי לבצע טסטים ולוודא שהכל עובד.

שיט, למה לא לקחתי מדפסת מהעבודה? (צילום: שאטרסטוק)
שיט, למה לא לקחתי מדפסת מהעבודה? (צילום: שאטרסטוק)

2. בצעו תיאום ציפיות עם המשרד

תקשורת ישירה עם המנהלות והמנהלים שלכם תעזור להבין מה בדיוק מצופה מכם, איך הלו"ז של פרויקטים שונים הולך להשתנות, באיזה שעות אתם זמינים או נמצאים עם הילדים. כדאי להיות כנים לגבי היכולות שלכם: מדובר בסיטואציה מאתגרת ומותר וכדאי לכם לשקף את הקשיים שעלולים להיווצר. קבעו לעצמכם שעת התחלה וסיום ליום העבודה, רצוי בשעות בהן אתם רגילים לעבוד ממילא, וודאו שהמנהלים והמנהלות מודעים אליהן כדי שלא תמצאו את עצמכן עונות למיילים מהאמבטיה המרגיעה שמילאתן לכן. 

כן בוס, אני מול הלפטופ, כבר על זה (צילום: שאטרסטוק)
כן בוס, אני מול הלפטופ, כבר על זה (צילום: שאטרסטוק)

3. שתו מים (לא, ברצינות, שתו מים)

בכל משרד הייטק תראו בקבוקים מהודרים צמודים לכל עמדה. אמצו את ההרגל הזה, לא משנה באיזה תחום אתם. תשתו המון מים, לפני, אחרי ותוך כדי כל משימה. זה יחסוך לכם הרבה טיולים למקרר ויעזור לכם לשמור פוקוס. זה מרגיע, זה בריא, זה טוב לעור הפנים, שבעים אחוז מהגוף שלנו עשוי מזה. מים הם החבר החדש הכי טוב שלכם.

תראי, אמא, אני הייטקיסט עכשיו (צילום: שאטרסטוק)
תראי, אמא, אני הייטקיסט עכשיו (צילום: שאטרסטוק)

4. הכינו סביבת עבודה מגניבה ונוחה

כדאי לבחור פינה שקטה ומוארת בבית. תאורה טבעית בריאה יותר מכל פלורסנט. נקו וארגנו את העמדה החדשה שלכן. זה נשמע מובן מאליו, אבל זה חשוב כדי שהפינה הזו תרגיש כמו מרחב של "עבודה" ככל האפשר. נסו לדאוג לעמדה נוחה, עם כל מה שאתם צריכים: עטים, ניירות, מחשבון או כל ציוד משרדי. אם צריך לשטוף כלים או להפעיל מכונת כביסה, טפלו בכך לפני תחילת יום העבודה, כדי שלא תשתמשו בזה כהסחת דעת שתבלגן לכן את הלו"ז. 

אוקיי, תגדירו "עמדת עבודה נוחה" בבקשה (צילום: שאטרסטוק)
אוקיי, תגדירו "עמדת עבודה נוחה" בבקשה (צילום: שאטרסטוק)

5. לו"ז-לו"ז סיטיואיישן

הצעד הראשון לעבודה אפקטיבית הוא ביצירת לוח זמנים. צרו לו"ז סביר וגמיש עם איזון בריא בין עבודה למנוחה. כדאי להגדיר זמנים מראש, ביומן פיזי, בגוגל קלנדר או סתם על דף נייר. לא צריך להיצמד יותר מדי לשעות: זה לא קריטי אם תאכלו באחת עשרה או בשתיים עשרה, כל עוד תדאגו שהפסקת האוכל רשומה ומתקיימת, בלי להידחות עד אין סוף או לחילופין להימרח יותר מבדרך כלל. 

שימו לב שאתם מתעדפים את המשימות שהכי חשוב לכם לבצע באותו יום. באיזה שעה של היום אתם הכי מרוכזים? אתם טיפוס של בוקר או של אחה"צ? הלו"ז שלכם צריך לשקף את האופי שלכם. אם אתם יודעים שקל לכם יותר לעבוד בבוקר, אל תדחו משימות חשובות לסוף היום. נסו לראות מה תבנית הזמן – מנוחה שמתאימה לכם: למשל, שעה עבודה ואז רבע שעה הפסקה, או שעה וחצי של עבודה ואז הפסקה. נסו לשמור על מינון הפסקות סביר כדי לא להשאב לעבודה יותר מדי ולשכוח מה הגוף שלכם צריך: נוזלים ומזון. 

והכי חשוב: לתכנן איך לא להידבק בקורונה. מה הלו"ז? (צילום: שאטרסטוק)
והכי חשוב: לתכנן איך לא להידבק בקורונה. מה הלו"ז? (צילום: שאטרסטוק)

6. לקום אתמול בבוקר

לפני תחילת יום העבודה שהגדרתן, כשאתן קמות בבוקר, תעשו את כל הדברים שאתן עושות בדרך כלל: סיגריה וקפה, מקלחת ואיפור: לא משנה מה השגרה שלכן, תשמרו עליה. זה חשוב להגיינה המנטלית שלכן. בסוף היום, שימו את הכל בצד ותנו למוח שלכן לנוח, כמו שהייתן עושות ביום עבודה רגיל. 

לפני הכל, צאו מהמיטה ומהפיג'מה. גם אתה, כלב (צילום: שאטרסטוק)
לפני הכל, צאו מהמיטה ומהפיג'מה. גם אתה, כלב (צילום: שאטרסטוק)

7. הלו, זה טלפון?

בגלל שחלקנו עובדות בבידוד, חשוב להמשיך לתקשר עם אנשים חשובים וקרובים. וואצאפ, מסנג'ר של פייסבוק או אפילו, וזה אכן קיצוני, שיחת טלפון. דאגו לכך שאתן ממשיכות לתקשר עם חברים, קולגות ומשפחה, ולא נותנות לבידוד להפוך לבדידות. אם העבודה מהבית כוללת שיחות זה מצוין, אבל העבודה לא צריכ ה להפוך לכלל התקשורת האנושית שלכן. 

תמיד נחמד להרים טלפון לקולגה ולצרוח "הצילוווווו" (צילום: שאטרסטוק)
תמיד נחמד להרים טלפון לקולגה ולצרוח "הצילוווווו" (צילום: שאטרסטוק)

8. איך להתרכז בעבודה מהבית?

בפורבס ממליצים על אוזניות מבטלות רעשים או אטמי אוזניים, או לחילופין על צלילים מרגיעים מהיוטיוב – מפלים, טיפות גשם או גלים באוקינוס, שמפעילים את החלקים המרגיעים של המוח שלנו, מורידים את לחץ הדם ועוזרים לנו להתרכז. כדאי גם להוריד אפליקציה שמגבילה את השימוש ברשתות החברתיות, אם אתם מהאנשים שקשה להן להתאפק. בנוסף, הם ממליצים על טיול קצר בחוץ. לפי הנחיות משרד הבריאות גם אם אין לכם כלב לטייל איתו, ניתן ללכת בחוץ עד לעשר דקות. נסו לעשות זאת, או לרדת לזרוק את הזבל פעם ביום. חשוב לנשום אוויר נקי, לתת לגוף לזוז ובעיקר לא להשתגע.

להשתגע? מה פתאום, אנחנו רק יוצאים קצת מדעתנו (צילום: שאטרסטוק)
להשתגע? מה פתאום, אנחנו רק יוצאים קצת מדעתנו (צילום: שאטרסטוק)