קנה ביתך: המדריך המלא לזוגות צעירים ששוקלים לרכוש דירה

בני זוג שקונים דירה ראשונה נדרשים להשיג מימון, לבחור אזור מגורים ולבדוק את הנכס עצמו. הנה המדריך שילווה אתכם

המדריך בשבילכם. צילום: שאטרסטוק
המדריך בשבילכם. צילום: שאטרסטוק
28 באוגוסט 2018

תוכן שיווקי

זוגות צעירים ששוקלים לרכוש דירה ראשונה צריכים להכיר את המגבלות של בנק ישראל, את ענף הנדל"ן ואת האפשרויות שעומדות לרשותם. לפני מספר שנים החליט למשל הבנק המרכזי לבטל את האפשרות ליטול משכנתא בשיעורי מימון של מעל 75% ולהטיל מגבלות נוספות על הלווים, מה שמגביל את כושר התמרון של זוגות צעירים. בנוסף, רוכשי דירה ראשונה חוששים מחוסר הוודאות והצורך להתחייב על משכנתא ולכן כדאי להם להשקיע זמן ומשאבים בתהליך עצמו.

להתייעץ כלכלית. צילום: שאטרסטוק
להתייעץ כלכלית. צילום: שאטרסטוק

מימון: משכנתא ובדיקת העלות הכוללת

ראשית, זוגות צעירים צריכים לוודא שהם יכולים לעמוד בהוצאה הצפויה. בהקשר הזה, בדיקת היתכנות למימון דירה היא שלב מקדים עוד לפני שבוחרים אזור או חותמים על זיכרון דברים עם המוכר. למזלם של רוכשי דירות ראשונות, יש המון כלים מקוונים שעומדים לרשותם בחינם ובהם מחשבון משכנתא ומחשבוני תקציב.

שנית, יש לקחת בחשבון שמחיר הדירה כפי שנקבע בהסכם שבין המוכר לקונה לא מייצג את העלות הכוללת. העלות האמיתית תהיה גבוהה יותר כי היא מגלמת בתוכה הוצאות נוספות כגון מס רכישה, דמי הסכמה למינהל מקרקעי ישראל, שכר טרחת עורך דין, דמי תיווך, עלויות מעבר ושיפוץ וכן הלאה.

חישוב נכון. צילום: שאטרסטוק
חישוב נכון. צילום: שאטרסטוק

לפיכך, את התקציב לרכישת הדירה מתכננים רק כשיודעים מהי העלות האמיתית ולפי נקודת הזמן המסוימת בחיי בני הזוג.

אזור מגורים: מחשבה לטווח ארוך

החלק של חיפוש הדירה לפי אזורי מגורים מייצג את השלב המהנה של התהליך. בחלק הזה כל האופציות על השולחן, בני הזוג יכולים לקבוע סדר עדיפויות שעולה בקנה אחד עם הצרכים שלהם וגם ההתרגשות משחקת תפקיד חשוב.

בפועל, בני הזוג צריכים לזכור שבניגוד להשכרת דירה, הבית שהם ייקנו ישמש אותם לכמה שנים קדימה לפחות. עליהם לבחור את אזור המגורים במחשבה לטווח ארוך ולהתחשב בשיקולי הקמת משפחה והרחבת התא המשפחתי.

לבחור אזור מגורים. צילום: שאטרסטוק
לבחור אזור מגורים. צילום: שאטרסטוק

בנוסף, רצוי לבחון את תכניות התב"ע העירוניות כדי לדעת מה מתוכנן לקום באותו אזור, להשוות מחירים של נכסי נדל"ן ולהיעזר בידע של אנשי מקצוע.

הדירה עצמה: הכל תלוי בבדק בית

אחרי שקובעים תקציב, מתמקדים באזור מגורים מבוקש ומוצאים דירה פוטנציאלית, כל שנותר הוא לתאם שירותי בדק בית. זהו שירות שעלותו כמה אלפי שקלים לפי גודל הדירה במ"ר, אך הוא שווה את ההשקעה. בדק בית יאפשר לבני הזוג לקבל חוות דעת אובייקטיבית על מצב הנכס ולבחון אותו לאור גודל ההשקעה.

מה שמתאים לכם. צילום: שאטרסטוק
מה שמתאים לכם. צילום: שאטרסטוק

לחילופין, יכול להיות שהזוג הצעיר ירצה לקנות דירה חדשה מקבלן – אך גם כאן בדק הבית חשוב ומומלץ. הסיבה לכך היא שחוות הדעת יכולה לשמש את בני הזוג למימוש תביעות מול הקבלן ובעזרתה הם יבטיחו את זכויותיהם.