משבר הדיור בתל אביב, עכשיו המחזמר: האם האמנות תשרוד?

ספיר יצחק ואור בן ברוך ב"רנט" (צילום: שי הנסב)
ספיר יצחק ואור בן ברוך ב"רנט" (צילום: שי הנסב)

השחקן והמוזיקאי אור בן ברוך (27) יעלה על במת המחזמר "רנט", מחזמר שעוסק בקבוצת אמנים צעירים ששורדת בעיר הגדולה ויוצרת בתקופה של מגיפה משתוללת על רקע השתוללות מחירי השכירות. ואיכשהו הכל מזכיר לו מאוד את החיים שלו ושל חבריו בתל אביב 2022 // טור אישי

אם אתה בחור צעיר אחרי צבא, שחולם להצליח בעולם המוזיקה בישראל ורוצה לעבור לתל אביב כדי להיות קרוב לעניינים ולהיתקל בצורה אקראית בזמרים, בכותבים ובמפיקים הגדולים כשאתה לוקח לך כריך של בוקר בקפה תחתית – אתה כבר מבין שצריך להכין את עצמך (ואת חשבון הבנק שלך) נפשית לאתגר. 

אני חי בתל אביב כבר עשר שנים ופועל בה כזמר, שחקן, מורה לפיתוח קול, כותב ומלחין. לתל אביב עברתי מעיר האורות דימונה בגיל 17.5, במקביל להשתתפותי בעונה העשירית של "כוכב נולד". אי שם בשנת 2013 נתקלתי לראשונה באמת במחירי הדירות בתל אביב, גרתי בשינקין  בדירת 4 חדרים ללא סלון ביחד עם עוד 3 שותפים – מיקה, גיא ובן – וכולם היו אמנים, ממש כמו במחזה שבו אני משחק בימים אלה.

האמנות פוגשת את המציאות. אור בן ברוך ב"רנט" (צילום: שי הנסב)
האמנות פוגשת את המציאות. אור בן ברוך ב"רנט" (צילום: שי הנסב)

מצחיק ועצוב להסתכל בדיעבד על ארבעה אנשים שונים שמגיעים ממקומות שונים בארץ, ועם כל השוני עוברים בדיוק את אותו מסע. אני קורא למסע הזה "הפיצול" – מכיוון שכדי להצליח לשרוד בתל אביב בתור אמן בתחילת דרכך את צריך לפצל את החיים שלך לשניים: החצי הראשון מוקדש כולו לצורך עבודה בכל עבודה מזדמנת בין אם מדובר במלצרות, בבר או בעבודה משרדית כלשהי, והחצי השני מוקדש כולו למאמץ לפרוץ כאמן, כי לצערנו במציאות הישראלית אין אמצע בתחום האמנות ועד שאתה לא למעלה אין סיכוי שהאמנות לבדה תחזיק אותך כלכלית.

אז אתה מפצל את חייך לשניים על מנת להחזיק את החדר העלוב עם הקירות המתקלפים בבניין המפורק שאתה משלם עליו סכום מופרך של כמה אלפי שקלים בחודש. מתי אתה ישן אתם שואלים? אתה פשוט לא ישן.

בשבועות האחרונים עלתה לכותרות מחאת שוכרי הדירות בתל אביב. אני, אחרי תשע שנים של עליות מחירים, כבר לא יכולתי להרשות לעצמי לגור בבניין המתפרק משנות ה-60. נשברתי והצפנתי אי שם לגבול רמה"ש, עדיין טכנית בתל אביב אבל כבר ממש לא במרכז העניינים. וגם כאן, ממש לא זול.

כשהתקבלתי ל"רנט" הופתעתי מעד כמה האמנות יכולה לפגוש את המציאות, ועד כמה היא מספרת את הסיפור שלי ושל חבריי.  המחזמר מספר על חבורת אמנים צעירים במציאות הקשה של המשבר הכלכלי בארצות הברית והתפרצות מגפת האיידס. החבורה הצעירה מתגוררת במתחם דירות על גבול הנטוש שהפך לבית לאמנות ויצירה, משקיעים ובעלי הון מעוניינים להרוס אותו על מנת על מנת לנפח עוד את חשבון הבנק שלהם, ומעלים להם את שכר הדירה על מנת לשבור אותם. האם הסוף במחזמר זהה גם הוא לסוף של רוב סיפורי האמנים בתל אביב? תצטרכו לבוא ולראות. 

>> המחזמר "רנט" בהשתתפותו של אור בן ברוך יעלה במרכז ענב לתרבות החל מ 9.6. כרטיסים באתר goshow