לא חזרנו: המסעדות, המזללות והברים שלא נפתחו מחדש בתל אביב

הבטיחה, קיימה, נסגרה. ארטל פורמל (צילום: דור קדמי)
הבטיחה, קיימה, נסגרה. ארטל פורמל (צילום: דור קדמי)

עשרות מסעדות, ברים ומזללות בעיר עדיין לא שבו מאז סגירתם ב-7.10, וחלק גם לא ישובו. הזדמנות להיפרד בלב מדלידה, אבן עזרא, ארטל פורמל, השומר, הריהאב ו-DePi ולהתפלל בשביל כל השאר. רעידת אדמה בסצנה הקולינרית: תמונת מצב

23 בדצמבר 2023

מלחמת חרבות ברזל מכה בענף המסעדות ללא רחם. אפילו אנו, שנמצאות עם היד על הדופק, הופתענו מכמות המקומות שטרם נפתחו וחלקם גם לא ייפתח שוב. הלבטים מובנים: עלות פתיחה מחודשת עומדת על עשרות אלפי ש"ח ומי מבטיח שמחר לא יקרה משהו שיוביל לעוד סגירה. במסעדות רבות חסרים אנשי צוות שגויסו למילואים ויש כאלו שאף שכלו עובדים באירועי שבעה באוקטובר ונגזרותיו. חוסר הוודאות מאלץ שפים ומסעדנים לשנות שעות פתיחה ותפריטים ולהתאים אותם לכושר הצריכה הנוכחי של הציבור, כשמקומות שתמיד הוגדרו כ"שמחים" נמצאים בבעיה מיוחדת. כך או כך, בספירה זמנית ביותר כבר נפרדנו בחודשיים האחרונים כנראה סופית מדלידה, אבן עזרא, ארטל פורמל, השומר ו-dePi, ונקווה מאוד שכאן הרשימה תיעצר.

מסעדות

OCD
מאז השבעה באוקטובר OCD הנהדרת סגורה. שף רז רהב היה בין הראשונים להצטרף לחמ"ל האחים וברגע שהתאפשר הוא שלף מהשרוול את האס, ההמבורגר מימי הקורונהמתי תיפתח המסעדה אין לדעת. "אנחנו בוחנים כל יום את כל האפשרויות", מסביר רהב. עד אז ההמבורגר טוב ביותר בעיר הוא לחלוטין פיצוי הולם.

מי יודע אם נשוב. שף רז רהב וצוותו ב-OCD (צילום ממתוך עמוד הפייסבוק)
מי יודע אם נשוב. שף רז רהב וצוותו ב-OCD (צילום ממתוך עמוד הפייסבוק)

אבן עזרא
"התוצאה היא לא פחות ממרהיבה. גם כי זה נראה מדהים, ממש כמו פרוסת נקניק עבה משובצת ביהלומים (כלומר שקדי עגל) אבל כי כשאתה לוקח ביס זה מעיף אותך למקום אחר", התפייט המבקר שלנו על המעורב חלקי פנים באבן עזרא. מאז אלרן שרפלר (aka עזורה) עזב ובברנז'ה מדברים על שף מתמחה בפיתות שאולי יתפוס את מקומו. בינתיים זה בכלל לא נעים לראות מסעדה סגורה. 

a
ספינת הדגל של קבוצת טאיזו טרם שבה לעצמה בנסיבות מצערות: הטבח בר ליאור נקמולי ז"ל נרצח במסיבת הדמים וכ-15 אנשי צוות עדיין במילואים. שף יובל בן נריה חש שעדיין לא בשלה השעה להפעיל מסעדה ברמת יוקרה ומורכבות שכזו ולכן תאריך פתיחה טרם נקבע.

עוד לא בשלה השעה. מסעדת a (צילום: עמית גורן)
עוד לא בשלה השעה. מסעדת a (צילום: עמית גורן)

לה סיטה
שף אבישי בן הרוש גויס למילואים עד חודש מרץ 2024 והטור שכתב חונק את הגרון. המסעדה שזכתה לביקורות מפרגנות ("מקום נהדר לאכול ולשתות בו עם אירוח לבבי ומקצועיות בלתי מתפשרת", כתב המבקר שלנו) עומדת למכירה.

ארטל פורמל
למי יש ראש למפות לבנות ולמנות מתוחכמות בצלחות פורצלן? משך חייה הקצר של ארטל פורמל (הוקמה בחודש מרץ השנה) נועץ עוד מסמר בארון הקבורה שהמציאות מזמנת לפיין דיינינג, גם כשהוא בתחפושת מסעדת פועלים.

דלידה
המסעדה הוותיקה שנסגרה עם פרוץ המלחמה עומדת למכירה. גם בית הקפה הצמוד "זבולון 9", שהוקם בשיתוף עם קפה טימותי מאבן גבירול, אינו פועל. געגועינו לברולה פלפלים.

נתגעגע. דלידה (צילום: יונתן בן חיים)
נתגעגע. דלידה (צילום: יונתן בן חיים)

OLÉ
שף אורן אסידו מגויס מאז השבעה באוקטובר והודיע שיישאר במילואים ככל שיידרש. המסעדה שהפכה לכשרה לפני כחצי שנה סגורה עד להודעה חדשה.

דבורה/מלי מלו
רשת בראון מארחת במלונותיה בתל אביב מפונים מהעוטף והצפון. מסעדת דבורה הכשרה של אייל שני במלון דברה בראון ומלי מלו, הבר הקרחניסטי של שף מאיר אדוני במלון בובו, סגורים ללא צפי לפתיחה. לעומת זאת, מסעדת צ'נה בהובלת גיל דהאן פועלת וכך גם קילומטרז' שמוביל עידן בושארי (פומפי) זוכה הריאליטי "המסעדה הבאה של ישראל".

ויקי כריסטינה
פתיחת פארק המסילה הזריקה חיים חדשים לעורקי הבר־מסעדה הוותיק. הוא נפתח מחדש בניהולו של שף ברק אביטל (שהאכיל בין היתר את טיילור סוויפט וביונסה וג'יי זי), רק כדי להיסגר בשבעה באוקטובר. מכיוון שהמקום נמצא תחת כיפת השמיים הייתה ויקי כריסטינה אמורה להיסגר בכל מקרה לקראת החורף. עם בוא האביב נדע מה עלה בגורלה.

להתראות באביב? ויקי כריסטינה (צילום: דן פרץ)
להתראות באביב? ויקי כריסטינה (צילום: דן פרץ)

לה רפובליקה די רונימוטי
האיטלקייה הרומנטית במזא"ה טרם נפתחה מאז השבעה באוקטובר. על פי אתר אונטופו ניתן להזמין מקום החל מאחד בינואר, טיימינג מושלם לארוחת אפטר-סילבסטר באווירת חו"ל.

לונל
הבראסרי ירושלמי-צרפתי-תימני בפלורנטין הספיק לפעול חודש וקצת לפני ששף ינון אלעל גויס למילואים. בינתיים מתארח בחלל הפופ אפ "מוריס" של שף שי אלפסי עד לשובו של לונל, כנראה בתחילת פברואר.

DePi
במהלך שתי שנות פעילותו עבר הבר הקולינרי תהפוכות וחילופי שפים עד לסגירתו בעקבות המלחמה, כנראה באופן סופי. חבל.

היה נעים וטעים. depi (צילום: יח"צ)
היה נעים וטעים. depi (צילום: יח"צ)

Flame
עוד בטרם הספיקה למצב את עצמה כמקדש סטייקים נסגרה מסעדת הבשרים, האש והעשן שבמלון קרלטון בעקבות המלחמה. הפתיחה המחודשת שלה ושל המסעדה האחות קמאקורה ברמת גן מתוכננת לחודש ינואר.

416
השנים האחרונות היו לא פשוטות עבור הבר־מסעדה הטבעוני – קורונה, שריפה, רילוקיישן, מחאות ולבסוף המלחמה. "עשינו כל שביכולתנו לשמור על המסעדה פתוחה, אך הגענו לסוף הדרך", כתבו הבעלים בן ואל רחמני, והלב נשבר יחד אתם. 

מרלוזה
מסעדת השוק של שף דור אבן מנצלת את המצב להתרחבות. המיקום החדש, לא בשוק אך די קרוב, נשמר בסוד, והסגנון צפוי להישאר כמות שהוא – קליל ונגיש אך משודרג.

להתראות במקום אחר. מרלוזה (צילום יח"צ)
להתראות במקום אחר. מרלוזה (צילום יח"צ)

השומר
another one bites the dust בכרמל, והפעם לתמיד. ספוט האוכל השמח בשוק נסגר לתמיד ואפילו עמוד האינסטגרם נעלם.

West Side
המסעדה הים תיכונית אינה פועלת ותאריך פתיחה לא נראה באופק כי מלון רויאל ביץ' שבו היא ממוקמת מארח מפונים. איך נראית מסעדה שהפכה לחדר אוכל למפוני נתיב העשרה ומה מבשלים ל-450 איש שמתגעגעים לאוכל של בית – כל הפרטים כאן.

מזללות ודוכנים

פונטו פיצה
הפיצרייה של אלון פלד (לוקאל בורגר) בפלורנטין הבטיחה רבות אך לא הספיקה לקיים: היא פעלה בקושי שלושה חודשים ונסגרה שלא על מנת להיפתח שוב.

טקסים
קשה להאמין שרק לפני שנה קראנו למאבק האגו בין ענקי הדונר טקסים וגרטי משוק הכרמל "מלחמה". בינתיים גרטי הפציע לפני כחודש לפופ אפ קצרצר אך טקסים נסגר סופית, למגינת לבן של קהילות השווארמה.

דוכן לחם
לאחר ארבע שנים הודיע האופה יונתן (ג'וני) הלר על סגירת מאפיית הבוטיק בפלורנטין בדרכו להרפתקה הבאה. יש לכם זמן עד שישי הבא (29.12) לטעום את הקווין אמאן הכי מפתיע בעיר.

בסוף פלורנטין היה מקום מיוחד. דוכן לחם (צילום יעקב בלומנטל)
בסוף פלורנטין היה מקום מיוחד. דוכן לחם (צילום יעקב בלומנטל)

צ'ופ צ'ופ
אולי בגלל מלחמת חרבות ברזל, אולי בגלל עבודות החפירה הבלתי נגמרות באבן גבירול – ספוט הסטריט פוד האסיאתי סוגר את הדלתות סופית בסוף החודש.

ברים

Rehab
בר היין של שף רימה אולברה (אואזיס) ויומי לוי, מבעלי מעדניית יום טוב בשוק לוינסקי, נסגר עקב מחלוקות עם בעלי הנכס. עם כזה שם ואילן יוחסין ציפינו מריהאב לגדולות, אך מצד שני בועת ברי היין אמורה הייתה להתפוצץ מתישהו.

שפוי
עוד מקום שטרם חזר לעצמו ולא ידוע מתי יחזור ואם בכלל. בינתיים מארח בר היין של קבוצת M25 את "טרטוריה מקומית", מסעדת שף מגבול הצפון שנסגרה.

מקום שנקרא "שפוי", בזמנים כאלה? שפוי (צילום: נועם רון)
מקום שנקרא "שפוי", בזמנים כאלה? שפוי (צילום: נועם רון)

בושוויק
האחרון בברי קבוצת האימפריאל שעדיין סגור ייפתח מחדש ככל הנראה במהלך ינואר. נמתין בסבלנות לשובו של הבראנץ' האלכוהולי שכל כך נחוץ עכשיו.

The Alchemist
בר הקוקטיילים הקז'ואלי בשוק הפשפשים סגור מאז תחילת המלחמה והוא צפוי להיפתח בחודש הבא.