המכנה המשותף: בית הספר הכי יהודי בתל אביב בסכנת סגירה

מוסד ייחודי לקהילה שאין לה בית אחר. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)
מוסד ייחודי לקהילה שאין לה בית אחר. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)

רק בתל אביב יכול להתקיים בית ספר על-אזורי כמו "המשותף" שבו לומדים ילדים וילדות דתיים וחילוניים יחדיו, בדגש על לימודי יהדות מעמיקים וליברליים // הורי בית הספר טוענים: ביטול סבסוד ההסעות העירוני יוביל לסגירתו // בעירייה מסכימים שמדובר במוסד ייחודי וחשוב, אך לא מתכוונים לסגת בעניין ההסעות

בקצה של יפו, על קו התפר עם שכונת נווה עופר, יש מקום מיוחד שנקרא "משותף תל אביב". מדובר בבית ספר ראשון וייחודי מסוגו בעיר, בית ספר ממלכתי על-אזורי מהזרם המשלב, שבו לומדים יחדיו ילדים וילדות דתיים וחילוניות וכל מה שביניהם. כעת, בעקבות ביטול ההסעות של עיריית תל אביב-יפו, נמצא המפעל החינוכי הייחודי הזה בסכנת סגירה.

>> המחיר הגבוה של החנייה בחינם: המהלך הקריטי של עיריית ת"א-יפו
>> הנורמן בר נסגר אחרי 20 שנה: "זו הפכה לעיר של מגדלים ועשירים"

בחודש מרץ האחרון הנחיתה העירייה את הגזירה על אלפי משפחות בתי הספר העל-אזוריים בעיר – הפסקת הסבסוד החלקי של ההסעות לבית הספר – ולטענת הורי בית הספר המשותף, אין לו את היוקרה והביקוש שיש לבית הספר לטבע או בית הספר לאומנויות, ולכן הסכנה לסגירתו גדולה בהרבה. על פי הנתונים שבידיהם, כבר בשנת הלימודים הקרובה תירשם ירידה במספר המשפחות שתבחרנה להגיע לבית הספר המיוחד הזה, שנועד להיות בית זהותי למשפחות שנמצאות על רצף יהודי כלשהו – משפחות של דתל"שים, זוגות מעורבים, ובתים מסורתיים שלא מוצאים את עצמם בחינוך הממלכתי הרגיל או בחינוך הדתי השמרני יותר.

חזון של שותפות וסולידריות. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)
חזון של שותפות וסולידריות. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)

בהנהגת ההורים של בית הספר מעריכים כי בשנה הבאה תצטרך לשלם כל משפחה לפחות 700 ש"ח לחודש על כל ילד עבור מערך הסעות פרטי (בשנה שעברה זה היה 450), זינוק משמעותי במיוחד עבור משפחות עם יותר מילד אחד במסגרת – ומכיוון שמדובר במסגרת ייחודית, משפחות רבות המתאימות לה בוחרות לשלוח אליה את כל ילדיהן. על רקע המשבר הכלכלי ההולך ומחריף ויחד עם גזירות נוספות של העירייה כמו הורדת הסבסוד ממחירי הצהרונים והחוגים, העלייה במחירי הארנונה ועוד, ספק רב אם המודל של בית הספר יוכל להישאר בר קיימא.

 

"אני באמת מאמין שבית הספר הזה, שמעניק לתלמידיו יהדות רכה, מכילה, שיוויונית וחומלת – הוא בית ספר שטוב שיהיה בעולם. זה בית ספר שלא צריך להילחם בו. זה בית ספר שצריך לעזור לו" (הסופר-תסריטאי יאיר אגמון)

 

הקולנוענית אביגיל שפרבר, ממקימות בית הספר, מספרת ש"לפני קצת יותר מ-10 שנים בני הבכור אורי עלה לכיתה א' אחרי שלוש שנים של חלום משותף והמון השקעה, שלנו ושל קבוצת הורים מתל אביב. 'משותף תל אביב' הגשים חלום של משפחות שמאמינות שאפשר לחיות ביחד, אפשר ללמוד יהדות לעומק בלי לקיים מצוות ואפשר לחיות ביחד דתיים וחילונים, לבנות חברה מגוונת ואוהבת עם כל סוגי המשפחות, מכל השכונות בעיר, מכל האמונות ומכל הזהויות. לנו כמשפחה להט"בית ודתית זה היה המקום היחיד אולי שהרגשנו שהילדים שלנו יכולים להתחנך בו. היום הבן הצעיר שלי בכיתה ד' ויש סכנה ממשית שבית הספר לא יחזיק מעמד. ללא הסעות רוב המשפחות לא יוכלו לשלוח את ילדיהן לבית הספר ואי השפיות הקטן הזה ייכחד. הלוואי שהעירייה תבין כמה הדבר הזה נדיר ונחוץ".

לדברי ההורים, בית הספר "משותף תל אביב" נולד מתוך חזון אמיתי של שותפות וסולידריות בין חלקים שונים של החברה הישראלית, "כפי שהם באים לידי ביטוי בעיר הכי ליברלית בישראל". משפחות מכל הסוגים, כמו שרק תל אביב יודעת להכיל, התקבצו יחד, כדי ליצור קהילה הטרוגנית אך בעלת מטרה משותפת: לספק לילדים ולילדות היכרות טובה עם ארון הספרים היהודי, מבלי לדרוש מהם הוכחות מבית על רמת האמונה או היהדות שלהם, מבלי לנסות להיות כור היתוך יהודי, אלא מתוך הרצון להדגיש את השונות והייחודיות בכל בית ובכל משפחה.

יהדות רכה, שוויונית וחומלת. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)
יהדות רכה, שוויונית וחומלת. בית הספר המשותף תל אביב (צילום באדיבות הורי בית הספר)

הסופר והתסריטאי יאיר אגמון, שבתו לומדת בבית הספר, כתב בפייסבוק ש"תאמינו או לא, אבל בתל אביב אין הרבה אופציות לדתיים ודתלשים. זו עיר עם מעט דתיים, ומעט מסגרות ובית הספר המשותף שלנו הוא ממש חממה יהודית ליברלית קטנה. העירייה העניקה לקהילה מבנה בקצה העיר ועזרה בסבסוד ההסעות לתלמידי בית הספר כדי שכולם יוכלו ללמוד בו. מהשנה הבאה העירייה לא מתכוונת לעזור בסבסוד ההסעות, מה שאומר שבית הספר יהפוך לבית ספר כזה של עשירים. מה שאומר שמלא ילדים מתוקים יעזבו את בית הספר, יוותרו על הזהות הספציפית הזו ויעברו לבית ספר קרוב לביתם. וזה גם דבר שמעמיד את כל בית הספר בסכנה. ורציתי לשאול, אולי אולי אתם מכירים מישהו שעובד בעיריית תל אביב. אולי הפוסט הזה יוכל איכשהו למנוע את המכה הזאת שבית הספר שלנו חוטף עכשיו. אני באמת חושב שהקהילה הקטנה שלנו מביאה הרבה אור לעולם. אני באמת מאמין שבית הספר הזה, שמעניק לתלמידיו יהדות רכה, מכילה, שיוויונית וחומלת – הוא בית ספר שטוב שיהיה בעולם. זה בית ספר שלא צריך להילחם בו. זה בית ספר שצריך לעזור לו".

לילה טוב פייסבוק, רציתי לבקש מכם עזרה קטנה. אולי מישהו מכם מכיר מישהו שעובד בעיריית תל אביב, ויכול לעזור לי להציל את בית…

Posted by Yair Agmon on Sunday, June 2, 2024

בעמותת ההורים של בית הספר עומלים על פתרונות לסיטואציה החדשה שנוצרה, אך בשלב זה נראה כי אין יותר מדי כאלה. אלינור דוידוב, יו"ר עמותת משותף תל אביב, עמותת ההורים שהקימה את בית הספר, סיכמה ואמרה ש"המשותף הוא פנינה שצריך לשמר ולטפח. בית ספר עירוני, ציבורי, ממלכתי, אבל מיוחד כל כך וחשוב כל כך בנוף החינוכי של תל אביב. עיריית תל אביב-יפו הייתה שותפה לחלום הזה, בלעדיה הוא לא היה קם, אבל היא עלולה להיות חתומה גם על סגירתו. אנחנו מחפשים ועובדים על למצוא פתרונות, אבל יהיה קשה לשמור על המשותף נגיש לכל מי שרוצה בלי עזרה מהעירייה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בית הספר המשותף הוא חממה נפלאה המצמיחה חיבור ישראלי יוצא דופן ויש לו מקום מיוחד בפסיפס החינוך בעיר תל אביב-יפו.
חוזר מנכ״ל משרד החינוך בעניין הסעות קובע, כי תלמידים הבוחרים ללמוד בבתי ספר ייחודיים ועל אזוריים, דוגמת המשותף, ולא בבית הספר האזורי שלהם, אינם זכאים לסבסוד או לארגון הסעות. על אף חוזר המנכ"ל, העירייה סייעה בהקמת מערך הסעות עירוני, אך כעת, נוכח המצב הכלכלי במשק וכנגזרת ישירה של השלכות מלחמת "חרבות ברזל", אשר הביא לעליות מחירים ושחיקה בהכנסות העירייה, נערכת התכנסות תקציבית בכלל היחידות העירוניות ובפרט בשירותים אשר ניתנו עד כה אך אינם מהווים שירותי חובה, ביניהם מתן שירותי הסעות לבתי ספר שאינם זכאים לכך על פי דין. בעניין זה יודגש, כי הסוגיה נדונה בפני בית המשפט המחוזי אשר קיבל את עמדת עיריית תל אביב-יפו בעניין ביטול סבסוד ההסעות לבתי ספר שאינם זכאים לכך על פי דין.
בנוסף יודגש, כי עיריית תל אביב-יפו מממנת על חשבונה יועץ תחבורתי להנהגות ההורים אשר יסייע בייעול וארגון ההסעות באופן פרטי על ידם ולבניית קווי תחבורה מקצועיים. זאת בנוסף להקמת ועדת הנחות שתסייע למשפחות מוחלשות אשר יעמדו בקריטריונים לתמיכה כספית מהעירייה בכדי לאפשר לכל תלמיד ותלמידה שוויון הזדמנויות במתן החינוך שהוריהם בוחרים בו".