המשטרה תמליץ להגביל את השימוש באופניים חשמליים

המשטרה תמליץ למשרד התחבורה לקבוע את גיל הרכיבה המינימלי ל-16, וכן לחייב את הרוכבים בהוצאת רישיון. בעקבות כך, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הכריז כי יפעל להעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות. חולדאי: "טוב מאוחר מאשר לעולם לא"

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים

משטרת ישראל הודיעה הבוקר (שני, 8.6) כי תמליץ למשרד התחבורה להגביל את השימוש באופניים חשמליים לבני ובנות 16 ומעלה, ולהתנות את הרכיבה בהוצאת רישיון. בהמשך הודיע השר לביטחון פנים, גלעד ארד, כי יקדם תיקוני חקיקה שיאפשרו להגביר את אכיפת תקנות הרכיבה הקיימות, בהם הגבלת המהירות עד 25 קמ"ש. ארדן הכריז כי יפעל להעברת סמכויות לפקחי הרשויות המוניצפליות, שיוכלו לתת דוחות או להחרים אופניים חשמליים שרוכביהם עברו על התקנות, וכן לחייב הטלת ביטוח. רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, הגיב להמלצות המשטרה: "אני מברך על ההמלצות שגיבש אגף התנועה במשטרה וקורא לועדת הפנים של הכנסת לפעול ליישום ההמלצות ללא שהות. טוב מאוחר מאשר לעולם לא".

כבר לפני שלוש שנים החליט משרד התחבורה להעביר את סמכויות האכיפה בנושא לידי הרשויות המוניציפליות, אך יישום ההחלטה בפועל התעכב. השתלבותם של האופניים החשמליות במדרכות העיר מעורר סערה בתל אביב-יפו כבר זמן רב. מוקדם יותר השנה נהרג אנטוניו רעיה בן ה-85 לאחר שנדרס ע"י ילד רכוב על אופניים חשמליים, ורק השבוע נפגעה בתאונה דומה ילדה בת שלוש משכונת ביצרון. עידית גלבר, מנהלת החינוך העל יסודי בעירייה, הורתה לאסור את כניסתם של תלמידים מתחת לגיל 14 שיגיעו לבתי הספר רכובים על אופניים חשמליים, ומשטרת ישראל ביצעה בחודש מרץ מבצע אכיפה נרחב במסגרתו הוחרמו 33 זוגות אופניים שעוברים את המהירות המותרת.

בכתבה שפורסמה בTime Out בנושא לפני מספר חודשים, הבהירה סגנית ראש העיר, מיטל להבי, כי עיריית תל אביב-יפו מעודדת את העברת הסמכות לידיה: "אכיפה צריכה להיות עקבית ולכן אנו מבקשים מהמדינה להחזיר לנו את האחריות על הסדר בעיר. חלק מהברכה תבוא באמצעות הסדרה חד משמעית של תקנות וסמכויות". עוד הוסיפה אז להבי כי ההתייחסות המרכזית בתל אביב צריכה להיות קודם להולכי הרגל ורק אחר כך לאופניים. אנחנו צריכים להסתכל על חתך הרחוב באופן שייתן מקום לאלפים שפוקדים את הרחובות באמצעות הרגליים ובאמצעות הדיווש".