מדהים, לכו לראות עכשיו! 10 הסרטים הטובים ביותר של 2017

הבאזז סביב "פוקסטרוט" כמעט השכיח את כל הסרטים שיצאו כאן, אבל זאת הייתה שנה נהדרת לקולנוע, ובעיקר לנשים בקולנוע. אלה 10 הסרטים הטובים ביותר של השנה

"דנקרק"
"דנקרק"
27 בדצמבר 2017

אין ספק שהסיפור הקולנועי הגדול של 2017 הוא החשיפה של תופעת ההטרדה המינית בהוליווד ופיטוריהם של עוד ועוד גברים אדירי כוח שניצלו את מעמדם כדי לגרום נזק. בקונטקסט הזה, "וונדר וומן" – שיצא למסכים ארבעה חודשים לפני המאמר הראשון ב"ניו יורק טיימס" ונתן השראה להמוני נשים וילדות, וגם לבנים, בהציגו גיבורה עזה שלא יודעת שיש דברים שנשים אינן מצופות לעשות בעולם של גברים – היה לסרט שלכד את רוח הזמן; ופטי ג'נקינס, שתביים גם את "וונדר וומן 2", הפכה לבמאית עם השכר הכי גבוה בהיסטוריה. בלי קשר, אבל אולי לא לגמרי בלי, שנת הקולנוע בישראל נפתחה ומסתיימת עם סרטים נפלאים במיוחד של במאיות מגרמניה, ישראל והונגריה. הזמנים סוף סוף באמת משתנים.

10 | וונדר וומן

פרץ ההתרגשות שעוררה העוצמה הנשית הזורמת מהסרט הזה, שהפך את גל גדות לכוכבת על גם בארצות הברית, מחפה על החיוורון של סצנת השיא. הוונדר וומן האמיתית היא פטי ג'נקינס, שקיבלה לידיה סחורה מרוטה והצליחה ללוש אותה לסרט חינני ועתיר הומור שהוכיח שמשתלם להשקיע בנשים. וגל גדות היא אחלה גיבורת על, על המסך ומחוץ לו.

9 | פרנץ

פרנסואה אוזון (במאי שאני לא מעריכה בדרך כלל) ניצל באופן מחוכם את הציפיות שלנו ממנו כיוצר כדי להפתיע אותנו. על רקע תוצאות מלחמת העולם הראשונה הוא טווה דרמה מתעתעת על אובדן ופיוס. העלילה הולכת ומשתרגת סביב שקר גדול, ומורכבותו המוסרית של הסרט נובעת מניסיונו של הגיבור להפוך את השקר לאמת.

8 | אור ירח

סצנת הסיום המהדהדת של דרמת ההתבגרות בשלושה פרקים של בארי ג'נקינס מוחצת את הלב ומותירה את רישומה זמן רב אחרי הצפייה באור ירח. בהציגה את הטרגדיה של הגבר השחור שהוקשח על ידי חיים אלימים ומחוסרי אהבה, היא מחפה על סכמטיות מסוימת לאורך הדרך. האוסקר, דרך אגב, הגיע לטרוונטה רודס המגלם את הגיבור בבגרותו, יותר מאשר למהרשלה עלי שזכה בו.

7 | לוגאן – וולברין

בבסיס סרט האקשן הברוטלי שהוציא את וולברין מהמשחק יש דרמה משפחתית מרגשת על סבא נכה, אבא רגזן עם ציפורניים ארוכות וילדונת שתקנית שלומדים לאהוב זה את זה. ג'יימס מנגולד, במאי בינוני בדרך כלל, מצדיק את הגוון האפל והמלנכולי של הפרק העשירי בסדרת "אקס־מן", שמותיר אחריו הד.

6 | סיפורי מאירוביץ׳

אדם סנדלר מקסים מתמיד בדרמה המשפחתית הנפלאה של נואה באומבך שהופקה עבור נטפליקס. סצנה מוחצת רגשית שעוסקת בהטרדה מינית מאירה באופן חד וחכם את ההבדל בין הגישה של נשים וגברים (טובים) לנושא. העובדה שרק לאחרונה החלו להתפרסם מעלליו של דסטין הופמן (מצוין בתפקיד אבי המשפחה) כמטרידן בוזקת על הסרט אירוניה טרגית.

5 | תברח

אפשר לעשות סרטי אוסקר מכובדים ומלאי חשיבות עצמית על עבדות וגזענות, ואפשר לעשות את "תברח". הקומיקאי ג'ורדן פיל כתב וביים להיט אימה פיקחי ושנון שתוקף את היחסים המעורערים בין הגזעים מכל הכיוונים. הסרט לא מפסיק להפתיע, והוא מבדר תוך כדי שהוא דוחף לנו גלולה מרה.

4 | פוקסטרוט

הסרט שייצר אלפי מילים משתפכות וזועמות הוא פצצה דרמטית וגביש קולנועי זוהר, הבוחן מורשת גברית של איטום והדחקה. מבנה נרטיבי ייחודי שזור בדימויים טעונים ומהדהדים, משחק משובח ועיצוב מוקפד וצילום מרהיב הופכים את המחול הסוריאליסטי של שמוליק מעוז למקומי מאוד ועם זאת בעל תוקף מוסרי ואנושי־גלובלי.

3 | על גוף ונפש

דרמה יוצאת דופן על שתי נפשות אבודות שנפגשות בבית מטבחיים ובחלומות. אילדיקו אניידי ההונגרייה מלחימה את שני העולמות שבכותרת באמצעות מבע קולנועי מדוקדק והומור רב חן, והתוצאה מאתגרת את הקרביים וגודשת את הלב. משפט פשוט שנאמר במערכה האחרונה של הסרט צריך להיכנס ללקסיקון הציטטות הגדולות של הקולנוע. תזהו אותו כשתשמעו אותו.

2 | טוני ארדמן

הדיוקן הזה של יחסים בין אב לבתו מרגש באופנים לא צפויים – נואש ומצחיק לסירוגין, מביך ומשחרר בו זמנית. הגרעין העלילתי של סרטה של מארן אדה, שהיה אחד המדוברים בשנה החולפת, עשוי להישמע כבסיס טיפוסי לקומדיה הוליוודית מופרכת, אבל כל תו מדויק, ועם זאת התזמור הרגשי הייחודי שלו נדמה טבעי ולא מחושב.

1 | דנקרק

נדמה שכל הקריירה המרהיבה של כריסטופר נולן הייתה הכנה לסרט הזה, שיש בו סימפוניה של רעשים ומעט מאוד דיבורים. לראשונה הוא לקח על עצמו לשחזר אירוע היסטורי, וההרמוניה בין התחכום המבני לתוכן האנושי מניבה קולנוע מזהיר וחודר קרביים. זה סרט מלחמה שאינו מדחיק את התבוסה, והוא מעורר תגובות פיזיות לא רצוניות לצד רגעים של רגש טהור.