העמותה שמחזירה את הצעירים לירושלים חוגגת עשור

עמותת רוח חדשה, ששמה לעצמה למטרה לעצור את בריחת הצעירים מעיר הבירה, חוגגת הערב עשור לקיומה במתחם התחנה הראשונה בירושלים

אפרת גוש. צילום: טל קירשנבאום
אפרת גוש. צילום: טל קירשנבאום
17 בדצמבר 2013

עמותת רוח חדשה עוצרת לרגע את הטורבינות לטובת חגיגות העשור לפעילותה שיתקיימו הערב (שלישי) ב-21:00 במתחם התחנה הראשונה בירושלים. ראש העיר ניר ברקת, שהיה שותף להקמת העמותה, בכירים נוספים בעירייה, אנשי תקשורת, אמנים וחברים, יתכנסו כדי לציין עשר שנים שבהן משמשת העמותה כרוח הגבית של ההתארגנויות הצעירות בירושלים, כשהמופע המרכזי של הערב יהיה של הזמרת אפרת גוש.

היו אלה חמישה סטודנטים שבשנת 2003 חברו לאנשי עסקים ירושלמים כדי להקים את עמותת רוח חדשה. המטרה המרכזית שעמדה לנגד עיניהם הייתה מלחמה בהגירה השלילית מירושלים. לאחר שהחלה את הפעילות שלה בעיקר בתחומי האוניברסיטה העברית, רוח חדשה הפכה עם הזמן להיות ארגון הצעירים הגדול בירושלים, שמשפיע על חייהם של למעלה מ-10,000 איש בשנה. החזון ברור: להשיב את ירושלים לתפקד כמרכז התרבותי-חברתי החשוב בישראל.

תזיז את הראש מצד לצד במתחם התחנה הראשונה. אפרת גוש

"כשרוח חדשה קמה ב-2003 היא הייתה הארגון הראשון והיחיד שדיבר על הנושא של צעירים שלוקחים אחריות על גורל העיר, ולא מאבדים את התקווה לגביה", מסבירה מנכ"לית העמותה אלישבע מזי"א. "לכן הדבר הכי חשוב שקרה בעשור האחרון הוא ההצלחה שלנו בשינוי השיח, גם מבחינת התושבים שמדברים עם יותר תקווה על העיר, וגם מבחינת הקהילה הצעירה והאקטיביסטית שהפכה לחלק חשוב מהעיר. הקהילה הזו היא במובן מסוים הסטארט-אפ שלנו".

בימים אלה רוח חדשה ממשיכה לפעול בשדות רבים ברחבי העיר, וביניהם שדות הדיור, החינוך, התעסוקה והתרבות, שכל הפעילות היא באוריינטציה צעירה ויצרנית. "הבנו במהלך השנים שהמנוף הקהילתי המקומי הוא הדרך של הדור הצעיר לשינוי חברתי", אומרת מזי"א. "תם עידן התנועות האידאולוגיות הענקיות או האינדיבידואליזם המוגזם, יצרנו שיח חדש שמדבר על הסינתזה בין הדברים".